Tytuł
Mnemoliterki Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter
podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p
Opis
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8350-077-3
Kraków 2012, wydanie 1, format 210 x 290,
objętość 72 str., oprawa miękka
Mnemoliterki to ćwiczenia do
wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu – wykorzystujące
mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, ponieważ najbardziej naturalnym
sposobem uczenia się dziecka jest uczenie wykorzystujące obraz, emocje oraz
ruch, co z kolei „uruchomia” wyobraźnię, pozwalając na ukonkretnienie materiału
abstrakcyjnego, jakim są litery.
Zakładki obrazowe [1] (alfabet
skojarzeniowy) skonstruowano w taki sposób, aby wybrane litery (duże i małe o
podobnym obrazie graficznym oraz litery podobne o odmiennym kierunku i
położeniu) zostały pokojarzone z przedmiotami przypominającymi dziecku o cechach
charakterystycznych danej litery i jej odmienności od innych. Uzmysłowi to
dziecku, że dana litera jest jedyna w swoim rodzaju.
W celu podniesienia
efektywności i przyjemność zapamiętywania - „zakładki obrazowe” należy wesprzeć
metodą „żywych” opowiadań uwzględniających te rzeczy, które są ważne i mają być
zapamiętane. „Ożywienie” liter służy zapisaniu ich w umyśle. Im obraz jest
bardziej surrealistyczny tym prawdopodobieństwo zapamiętania wzrasta. Tworzenie
takich obrazów stwarza możliwość „ozdabiania” danej litery w taki sposób, aby
jej kształt i cechy charakterystyczne zachowały się w pamięci dziecka ze względu
na interesującą „prezentację”. Przykładem może być wierszyk „ożywiający” literę
a:
Wielkie A to drabina,
po której aligator Al się
wspina.
W łapce mały talerzyk trzyma
i łyżeczką pyszne ciasteczko
wcina.
Talerzyk z łyżeczką, małe a przypomina.
Gdyby nie ta
łyżeczka,
to ciastko nie zjedzone,
na Ala byłoby
obrażone.
Dziecko korzystając z ćwiczeń, może samo wizualizować litery i
rysować ich „kształtopodobne” odpowiedniki na odwrocie kartki, a także bawić się
wyobraźnią w wymyślanie zabawnych opowiadań lub wierszyków, których bohaterami
będą literki oraz sam ich autor czyli dziecko.
Ćwiczenia do wprowadzania
i utrwalania liter podobnych z wykorzystaniem mnemotechnik przeznaczone są dla
wszystkich dzieci rozpoczynających przygodę z czytaniem i pisaniem. W
szczególności jednak mają pomóc zapamiętać kształty liter podobnych, dzieciom
mającym trudności z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, dzieciom z grupy
ryzyka dysleksji, dzieciom z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi, w
szczególności charakteryzującymi się zaburzeniami percepcji
wzrokowej.
Mnemoliterki mogą być wykorzystane w czasie wspólnych zabaw w
domu („pod okiem” osoby dorosłej), w przedszkolu i na zajęciach lekcyjnych w
szkole, w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na
zajęciach wyrównawczych i rewalidacyjnych.
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.