Zapoczątkowana w 2006 roku seria MLB: The Show cieszy się mianem najlepszego cyklu gier wideo związanego z ulubioną dyscypliną sportową Amerykanów. Tworząc szóstą odsłonę, oznaczoną numerkiem 11, deweloperzy ze studia Sony Computer Entertainment San Diego położyli główny nacisk na nowe systemy sterowania poczynaniami wirtualnych zawodników z wykorzystaniem możliwości kontrolerów DualShock 3 i PlayStation Move.
Podobnie jak wcześniejsze gry z tej serii MLB 11: The Show korzysta z oficjalnej licencji największej amerykańskiej ligi baseballowej – Major League Baseball. Gracze mają więc okazję wcielić się w swoich ulubionych zawodników i zagrać w najlepszych klubach.
Rozgrywka oferuje szereg trybów zabawy w tym m.in. karierę - „Road to the Show” oraz zręcznościowy „Home Run Derby”. W baseballowych meczach gracze mogą kierować poczynaniami pałkarza, miotacza a także zawodników z pola, przy czym każda pozycja różni się mechanizmami sterowania. W przypadku pałkarza kluczową rolę odgrywają parametry siły i kierunku odbicia, którymi operować można za pośrednictwem analogowych przycisków na gamepadzie lub biorąc odpowiedni wymach PlayStation Move. Gra miotaczem wymaga z kolei właściwego doboru rodzaju rzutu, szybkości oraz celu. Sterowanie zawodnikami z pola sprowadza się do operowania przyciskami adekwatnie do toru lotu odbitej piłki. W większości sytuacji skuteczność zagrań zależy od płynności wykonanego ruchu.
W porównaniu z wcześniejszą odsłoną serii oprawa wizualna MLB 11: The Show uległa zauważalnej poprawie. Dotyczy to zwłaszcza wyglądu twarzy i proporcji w budowie ciała poszczególnych zawodników. Gracze mają też możliwość swobodnego operowania pracą kamery, dzięki czemu mogą dostosować perspektywę do własnych upodobań lub stosownie do wydarzeń na wirtualnym boisku. Areny baseballowych zmagań odwzorowane zostały z dużą starannością, a realizmu dodają zmieniające się warunki oświetleniowe i pogodowe.
Poza opcją rozgrywki solowej gra oferuje funkcjonalny multiplayer z trybem kooperacji „2 na 2”, w którym za pośrednictwem sieci Internet uczestnicy zabawy rywalizują w dwuosobowych zespołach.
Warto odnotować, że wydawca gry zadbał o zwiększenie popularności tytułu wprowadzając cotygodniowe wyzwania. Udział w „Online Challenge of the Week” jest bezpłatny, ale tylko dla trzech pierwszych prób. Każde następne podejście wymaga wniesienia niewielkiej opłaty.