W trzech esejach autor mierzy się z obrazem nauki jako aktywności ludzkiego rozumu roszczącej sobie prawo do prawdy dogmatycznej. Jego zdaniem, redukcjonizm zawodzi jako podstawa filozofii człowieka, ponieważ w procesie redukcji przepada to, co jest unikalnie ludzkie. Naukowy redukcjonizm doprowadził do rewolucji przemysłowej i zmian warunków życia ludzkiego, które kojarzymy z postępem i nowoczesnością. Efektem tych przemian jest wiara środowiska naukowego we wszechstronność przyjętej postawy badawczej. Nauka traci swą bezstronność i uniwersalność. Jest selektywna a zarazem – selektywnie ślepa. Wiara w paradygmat pozbawia ją świadomości tej sytuacji. Książka zmusza do refleksji nad miejscem nauki, mitu i religii w współczesnym obrazie świata i człowieka. Spis treści Wstęp 1.Teologiczny rodowód nauki Wprowadzenie Pitagorejczycy Platon i platonizm Świat chrześcijański – starożytność, średniowiecze, renesans Mikołaj Kopernik Johannes Kepler Isaac Newton Bóg mistyków Dialektyka rozwoju nauki Uwagi końcowe 2. Sprawa Galileusza i mit nauki Czy Galileusz miał rację? Historyczne tło sporu Kopernikanizm Tycho Brahe i Johannes Kepler Dynamika i kopernikanizm Galileusza Czynnik ludzki Stanowisko Kościoła „List do Wielkiej Księżnej Krystyny” „Pierwszy proces” Galileusza „Dialog dwóch wielkich systemów świata – ptolemejskiego i kopernikańskiego” Proces Ślepy los Paradygmat naukowy Paradygmat mechanistyczny – świat na obraz i podobieństwo techniki Anatomia mitu Stopnie uzależnienia Między nauką i polityką 3. Na straży paradygmatu Paradoksy nauki normalnej Edukacja i propaganda. Szkoła średnia w Kanadzie Autocenzura. Aveniego Rozmowy z planetami Strażnicy paradygmatu. Przykład pierwszy: „efekt Marsa” Strażnicy paradygmatu. Przykład drugi: całun turyński Strażnicy paradygmatu. Przykład trzeci: Uri Geller Szaleństwo i metoda Świat niesamowity versus świat trywialny W imieniu jednostki Bibliografia Posłowie: Między paradygmatem a dogmatem (Zenon Waldemar Dudek) Informacja o Autorze O Autorze Mikołaj Brykczyński – ukończył studia geologiczne na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie także obronił pracę doktorską z geologii czwartorzędu. Pracował w Muzeum Ziemi PAN w Warszawie. Jest autorem kilku publikacji. Po wyjeździe do Kanady w roku 1986 pracował jako geolog przy poszukiwaniu złota w północnym Ontario, następnie ukończył studia pedagogiczne na University of Toronto. Pracuje jako nauczyciel matematyki w szkole średniej. Interesuje się problematyką z zakresu pogranicza nauk ścisłych, religii i mitologii.
|