Akcja rozgrywa się w Moskwie za czasów Stalina. Losy Mistrza, utalentowanego autora manuskryptu o biblijnym Poncjuszu Piłacie, oraz jego muzy - Małgorzaty, ukazane są równolegle z biblijną historią Jeszuy i Piłata w Jerozolimie. Dodatkowo rzeczywistość ulega zniekształceniu za sprawą Szatana Wolanda i jego pomocników, którzy manipulują zdarzeniami wykorzystując ludzkie słabości i grzechy.
Reżyserem filmu jest Vladimir Bortko, który również za swoje wcześniejsze ekranizacje IDIOTY F. Dostojewskiego oraz PSIEGO SERCA M. Bułhakowa zebrał bardzo pozytywne recenzje, zarówno ze strony krytyków, jak i widzów. Serial cechuje jednak nie tylko wybitność osoby reżysera i scenarzysty, ale także znakomite kreacje aktorskie oraz piękna muzyka.
Rosyjski serial telewizyjny, zrealizowany w konwencji czarno-białej oraz kolorowej, będący wierną ekranizacją jednego z największych dzieł rosyjskiej literatury.
CZĘŚĆ VI
Do Moskwy przybywa wuj zmarłego Berlioza, by uczestniczyć w pogrzebie i przejąć po krewnym mieszkanie. Jego zamiary zostają naturalnie udaremnione przez świtę Wolanda. Bezskuteczne jak dotychczas śledztwo w sprawie artysty-magika Wolanda i kolejny cios zadany funkcjonariuszom, jakim była zuchwała kradzież głowy nieboszczyka Berlioza, skłaniają ich do przygotowania zasadzki.
Obserwująca kondukt pogrzebowy Małgorzata wdaje się w rozmowę Asasellem, pomocnikiem Wolanda, który zaprasza ją na spotkanie z pewnym ważnym cudzoziemcem. Daje jej również do zrozumienia, że Mistrz, który tak nagle i bez słowa zniknął, żyje. Małgorzata zgadza się natychmiast, w nadziei, że dowie się czegoś więcej o losie ukochanego. Wypełnia wszystkie instrukcje Asasello, m. in. naciera się specjalnym kremem, który ma na nią magiczny wpływ i za sprawą którego staje się wiedźmą. Odlatuje na spotkanie z... Wolandem.