Militaria w edukacji historycznej tom II Przeszłości nie można zrekonstruować …
Autor: pod red. Andrzeja Drzewieckiego i Łukasza Różyckiego
Wydawnictwo: NapoleonV
Ilość stron: 350, ilustracje
Książka jest nowa i nieużywana, stan bardzo dobry
W obszernym, bo dwutomowym opracowaniu nie dajemy gotowych recept na zastosowanie militariów w edukacji historycznej, raczej sygnalizujemy, że problem jest ważny i dlatego wymaga dużej wiedzy oraz, jak trafnie ujął to profesor Karol Olejnik opisując kwalifikacje historyka, „jezuickiej przebiegłości”. W gąszczu zagadnień, które podejmujemy, ta przestroga ma szczególną wymowę, bowiem ścieżki wiedzy źródłowej, którymi będziemy podążać mogą okazać się bardziej kręte i niedostępne niż najbardziej złożona struktura militarna. Wartością prezentowanych opracowań jest różnorodność podejść do problematyki militariów, wynikająca z odmiennych szkół metodologicznych i historycznych. Będzie ona jeszcze większa, jeśli nasz zbiorowy głos sprowokuje dyskusję o wojsku i wojskowości, taką prawdziwie historyczną, bez upiększeń i politycznych przebarwień.
Spis treści:
Andrzej Olejko, Katarzyna Zielińska
Muzealia lotnicze Wielkiej Wojny i karty z historii kampanii adriatyckiej – 1914 r. c. k. lotnictwa morskiego (odcinek czarnogórski)
Jerzy Gapys
Dokumentacja Armii Krajowej jako źródło do rekonstrukcji historycznych partyzantki akowskiej w latach 1939–1945
Małgorzata Wiśniewska
Udział Związku Strzeleckiego w edukacji obronnej przedpoborowych i rezerwistów w latach 1926–1939
Anna Pastorek
Historia wojen morskich dla najmłodszych, czyli jak uczyć dzieci patriotyzmu – na przykładzie książki J. Stellera, G. Bovena „Michiel Andriaenszoon Deruyter. De Admiraal”
Aleksander Smoliński
Przebieg Powstania Wielkopolskiego oraz organizacja i walki formacji wojsk wielkopolskich na odcinku Frontu Północnego między Gniewkowem a Złotnikami Kujawskimi na podstawie źródeł archiwalnych
Jerzy Prochwicz
Pola bitew w świadomości społeczności lokalnej na przykładzie miasta Szydłowiec. Barak 1939
Adam A. Ostanek
Garnizon Lwów wczoraj i dziś – wymiar poznawczy i edukacyjny
Mariusz Kardas
Budownictwo obronne na Pomorzu w edukacji historycznej
Halina Łach
Obiekty ochrony polskiej granicy państwowej w edukacji i turystyce historycznej
Wiesław B. Łach
XIX i XX wieczne fortyfikacje Warmii i Mazur w edukacji i turystyce historycznej. Doświadczenia i wnioski
Jan Szkudliński
Inscenizacje historyczne w działalności edukacyjnej Muzeum II Wojny Światowej
Wojciech Mazurek
Organizacja wystawowych projektów muzealnych z perspektywy inicjatyw społecznych na przykładzie wystawy zatytułowanej 7. „Łużycka Dywizja Desantowa. Historia, działalność, symbolika, barwa i broń. Założenia programowe, organizacja wystawy i osiągnięte efekty
Konrad Ziółkowski
Zabytki uzbrojenia średniowiecznego w edukacji i odtwórstwie historycznym. Potencjał, rola i problemy w ich wykorzystaniu
Dariusz Radziwiłłowicz
Walki 5. Dywizji Strzelców Polskich na Syberii we wspomnieniach gen. bryg. Jana A. Medwadowskiego
Marek Wawrzynkowski
Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku – stan obecny, działalność, plany i możliwości
Maciej Hubka
Między szablą a dokumentem. Archiwum i archiwalia w procesie promocji i badaniach nad dziejami regionu
Grzegorz Kała
Elementy rekonstrukcji historycznej w podnoszeniu atrakcyjności oferty muzeum na przykładzie Fortu Gerharda
Paweł Borek
Obrona Twierdzy Brzeskiej we wrześniu 1939 roku w edukacji historycznej
Łukasz Nadolski
Bitwa o Bydgoszcz w 1945 roku – historia i pamięć
Paweł Krokosz
Wojna Północna 1700–1721 w historiografii rosyjskiej XIX i XX w. (do 1914 r.). Zarys problematyki
Grzegorz P. Słowik
Bitwa pod Stregeborgiem w świetle genezy konfliktu polsko-szwedzkiego
Adam Buława
Dowódcy obcego pochodzenia na czele oddziałów zbrojnych polskiej wojny partyzanckiej (1863–1864)
Arkadiusz Woźniakowski
34. Bateria Artylerii Stałej, Rozewie
Marzena Mazur-Halasi
Militarny spór o terytoria zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, czyli Falklandy/Malwiny w 1982 r.
ZAKOŃCZENIE
PRZED ZALICYTOWANIEM KONIECZNIE PRZECZYTAJ REGULAMIN DOSTĘPNY NA STRONIE "O MNIE"