Militaria w edukacji historycznej tom I O użyteczności wiedzy wojskowe
Autor: pod red. Andrzeja Drzewieckiego
Wydawnictwo: NapoleonV
Ilość stron: 250, ilustracje
Książka jest nowa i nieużywana, stan bardzo dobry
W obszernym, bo dwutomowym opracowaniu nie dajemy gotowych recept na zastosowanie militariów w edukacji historycznej, raczej sygnalizujemy, że problem jest ważny i dlatego wymaga dużej wiedzy oraz, jak trafnie ujął to profesor Karol Olejnik opisując kwalifikacje historyka, „jezuickiej przebiegłości”. W gąszczu zagadnień, które podejmujemy, ta przestroga ma szczególną wymowę, bowiem ścieżki wiedzy źródłowej, którymi będziemy podążać mogą okazać się bardziej kręte i niedostępne niż najbardziej złożona struktura militarna. Wartością prezentowanych opracowań jest różnorodność podejść do problematyki militariów, wynikająca z odmiennych szkół metodologicznych i historycznych. Będzie ona jeszcze większa, jeśli nasz zbiorowy głos sprowokuje dyskusję o wojsku i wojskowości, taką prawdziwie historyczną, bez upiększeń i politycznych przebarwień.
Spis treści:
WSTĘP
Karol Olejnik
Przydatność historii wojskowej w procesie edukacyjnym
Andrzej Drzewiecki
Militaria to nie „martwa natura” – to wiedza, refleksja historyczna i odpowiedzialność za słowo
Piotr Semków
Historia militarna pomiędzy edukacją a emocjami
Zygmunt Matuszak
Gry wojenne (historyczne) w procesie dydaktycznym
Andrzej Makowski
Edukacyjne aspekty wojen morskich
Łukasz Różycki
Nowe sposoby nauczania historii wojskowości – uwagi i refleksje
Waldemar Rezmer
Wojskoznawstwo w edukacji historycznej i wojskowej
Jerzy Będźmirowski
Historia wojskowa (militarna) w edukacji dla bezpieczeństwa
Lech Wyszczelski
Sztuka fortyfikacyjna w refleksji teoretycznej do wybuchu I wojny światowej
Piotr Matusak
Militaria i ich wpływ na rozwój świadomości historycznej
Jerzy Przybylski
Kilka refleksji o militarnej i obywatelskiej edukacji personelu Marynarki Wojennej w latach 1[zasłonięte]920-19
Marian Mroczko
Miejsce Pomorza oraz dostępu do morza w polskiej myśli zachodniej 1918–1939
Tomasz Matuszak
Archiwalia proweniencji wojskowej w edukacji historycznej
Danuta Kisielewicz
Wykorzystanie zasobów muzealnych i obiektów obozowych w edukacji historycznej Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu
Urszula Świderska-Włodarczyk
Wartości militarne w edukacji szlachty polskiej na przełomie średniowiecza i czasów nowożytnych
Barbara Kubis
Ocena militarnych aspektów Wielkiej Wojny (1914–1918) w wybranych polskich podręcznikach do nauczania historii
Adam Suchoński
Realia militarne związane z I wojną światową na kartach wybranych zagranicznych podręczników do nauczania historii
PRZED ZALICYTOWANIEM KONIECZNIE PRZECZYTAJ REGULAMIN DOSTĘPNY NA STRONIE "O MNIE"