Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

MIKOLAJ Z KUZY - AGNOSTYCYZM FILOZOFICZNY A ETYKA

27-04-2014, 15:44
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 29.99 zł     
Użytkownik SIWYDTP
numer aukcji: 4102707797
Miejscowość Ostrołęka
Wyświetleń: 7   
Koniec: 27-04-2014 15:27:53

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Autor

Józef Bańka

Tytuł

Mikołaj z KUZY
agnostycyzm filozoficzny a etyka prostomyślności

Rok wydania

Wydawnictwo

ilustracje zdjęcia rysunki

Stron

Okładka, oprawa

Stan i inne informacje

2003

WUŚ

-

386

TWARDA

NOWA

spis treści lub fragment

Spis treści Wprowadzenie . Dlaczego zainteresowałem się Parmenidesem? .

Dlaczego zainteresowałem się Zenonem z Elei? .

Dlaczego zainteresowałem się Plotynem? .

• Dlaczego zainteresowałem się Spinoza?  .

Dlaczego zainteresowałem się Bergsonem?.

Dlaczego zainteresowałem się filozofią Mikołaja z Kuzy?  Argument filozofii systemowej .

Argument wspólnego z recentywizmem agnostycyzmu filozoficznego. . .

Argument za faktem uprawiania teologii apofatycznej .

Argument za nawiązaniem do neoplatonizmu  Uwagi nad filozofowaniem Mikołaja z Kuzy  Część pierwsza ZAGADNIENIE CIĄGŁOŚCI MYŚLI NAUKOWEJ

W FILOZOFII MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ I

O tym, jak w porządku poznania całość wyprzedza część . . ROZDZIAŁ II

Przerwanie ciągłości myśli naukowej w filozofii Mikołaja z Kuzy . ROZDZIAŁ III Przechodzenie od nieciągłości myśli filozoficznej (nescio) do ciągłości myśli

naukowej (scio)  ROZDZIAŁ IV Przechodzenie od ciągłości myśli naukowej (scio) do nieciągłości myśli filozo-

ficznej (nescio)

ROZDZIAŁ V

Intelekt jako zwieńczenie wszystkich władz poznawczych . . ROZDZIAŁ vi

Pierwszy szkielet „oświeconej niewiedzy"  . ROZDZIAŁ VII Parontyzm aktu poznawczego jako adekwatność do zdarzenia danego wraz z mo-

mentem bytu . ROZDZIAŁ VIII

Wiedza (scio) jako ciągłość myśli naukowej  ROZDZIAŁ IX

Wiedza wiedzy (scio sciens) jako poznanie czystego zjawiska . . ROZDZIAŁ X

Wiedza niewiedzy (scio nesciens) jako poznanie zdarzenia danego w zjawisku . . . ROZDZIAŁ xi

Niewiedza (nescio) i koncepcja nieskończoności aktualnej . ROZDZIAŁ XII

Wiedza (scio) jako nieskończoność potencjalna Bytu Aktualnego . ROZDZIAŁ XIII

Niewiedza (nescio) jako nieskończoność aktualna bytu potencjalnego . . ROZDZIAŁ XIV

O Bogu nie sposób twierdzić czegokolwiek pozytywnego  ROZDZIAŁ XV

Niewiedza wiedzy (nescio sciens), czyli poznanie zjawiska danego w zdarzeniu . . . ROZDZIAŁ XVI Niewiedza niewiedzy (nescio nesciens) jako poznanie momentu recentywistycznego

czystego zdarzenia . ROZDZIAŁ XVII

Mikołaja z Kuzy miłość do geometrii, czyli pole przedmiotowe wykreślone inaczej . ROZDZIAŁ XVIII

Postęp od niewiedzy do wiedzy (od nescio do scio)  ROZDZIAŁ XIX

Postęp od niewiedzy wiedzy do wiedzy wiedzy (od nescio sciens do scio sciens) . ROZDZIAŁ XX Postęp od niewiedzy niewiedzy do wiedzy niewiedzy (od nescio nesciens do scio

nesciens)  Część druga

O TEOLOGII NEGATYWNEJ MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ I

O orzecznikach najbliższych Najwyższemu Imieniu  ROZDZIAŁ II

Największe jako Maksimum i Minimum (archeologia niewiedzy). ROZDZIAŁ III

Absolut, czyli „śmierć autora"  ROZDZIAŁ IV

Byt i Jedno orzekaj ą absolutnie wszystko .  ROZDZIAŁ V

Logos - pierwsze zdwojenie jednej Boskiej Istoty . . ROZDZIAŁ VI

Milczenie jako wyraz Absolutu i jako początek Logosu . . ROZDZIAŁ VII

Boska harmonia, wobec której przeciwieństwa tracą podstawę własnej opozycji. . . ROZDZIAŁ VIII

Opozycja wobec wszelkiej doświadczalnej pozytywności Bytu  ROZDZIAŁ IX

Nic, które znika w Bycie jako Milczenie Bytu . Część trzecia

RECENTYWIZM KWANTOWY MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ I

Zwinięcie i rozwinięcie jako kwant wzbudzenia „przed" i „po" . . ROZDZIAŁ II O godzeniu w akcie stworzenia wieczności z czasowością, czyli: tyle immanencji, ile

transcendencji  ROZDZIAŁ III

Kierunek, który przeczy ciągłości czasu . ROZDZIAŁ IV

Nagłość—jedność jednorazowa . . ROZDZIAŁ V

O nieskończoności nesatVWno-aktualnei i nifilfnńr-.ynnnsfi nrvwatuwnpi

ROZDZIAŁ VI

Wszechświat jako suma wszystkich tworzących go rzeczy .  ROZDZIAŁ VII

Nadmonada, czyli świat jako system . ROZDZIAŁ VIII

Mikołaja z Kuzy wizja totalności. ROZDZIAŁ IX

Bóg jako koło: Największe jest początkiem, środkiem i celem wszystkiego . . . ROZDZIAŁ X

Nowy aksjomat - nowe przeprzężenie transcendentalne . ROZDZIAŁ XI

Czym jest materia świata: troistość Bytu Absolutnego . . ROZDZIAŁ XII

Zachowanie jedności i prostoty Najwyższej Formy .  ROZDZIAŁ XIII

Jak światy równoległe wpisują się w naszą teraźniejszość?  ROZDZIAŁ XIV

Pozór - największe z możliwych przeciwieństw  ROZDZIAŁ XV

Kosmos - słowo, które zyskuje ludzkie konotacje . Część czwarta

PLOTYN - MANUDUCTOR FILOZOFII MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ l

Jak zbudować koncepcję Boga? . ROZDZIAŁ II

Czy można wykroczyć poza paradygmat Deus est omnia^.  ROZDZIAŁ III

Rozumne oglądanie Jedna, w którym Natura stanowi zwinięcie wszystkiego . . . ROZDZIAŁ iv

Tak zwany silny argument za transcendencją Absolutu  ROZDZIAŁ V

Zasady rzeczy i wspomnienie czystej pamięci  ROZDZIAŁ VI

Myślenie - umysłowe skupienie się na Bycie . ROZDZIAŁ VII

Rozeznanie idei i poszczególnych rzeczy . ROZDZIAŁ VIII

Czym zajmuje się dialektyka? . ROZDZIAŁ ix O ponadrozumowej intuicji Absolutu, dzięki której można mieć o Nim jakiekolwiek

pojęcie . ROZDZIAŁ X

Rozum Boski i rozum ludzki . ROZDZIAŁ XI

Ekstaza jako wyjście duszy z siebie .  ROZDZIAŁ XII

„Ogołocenie" i oświecenie przez rozum . ROZDZIAŁ XIII

Wszechświat jako ściągnięta zasada wszystkiego  ROZDZIAŁ XIV

Absolut - principium atque finis . . ROZDZIAŁ XV

Wszechświat jest Bogiem i jednością . . ROZDZIAŁ XVI

Bóg jest „zwinięciem" . ROZDZIAŁ XVII

Ku rewizji kategorii wielości . ROZDZIAŁ XVIII

Jak ustala się przyczyny rzeczy, które stają się i które są? . ROZDZIAŁ XIX

Niższe i wyższe stopnie istnienia •••• ROZDZIAŁ XX

Podsumowanie: wszechświat zwinięty i rozwinięty  Indeks rzeczowy (Adam Dura)

Indeks osobowy (Adam Dura)

Bibliografia  Summary .

Zusammenfassung