Spis treści Wprowadzenie . Dlaczego zainteresowałem
się Parmenidesem? .
Dlaczego zainteresowałem się Zenonem z Elei?
.
Dlaczego zainteresowałem się Plotynem?
.
• Dlaczego zainteresowałem się Spinoza? .
Dlaczego zainteresowałem się
Bergsonem?.
Dlaczego zainteresowałem się filozofią Mikołaja z
Kuzy? Argument filozofii
systemowej .
Argument wspólnego z recentywizmem agnostycyzmu
filozoficznego. . .
Argument za faktem uprawiania teologii apofatycznej
.
Argument za nawiązaniem do neoplatonizmu Uwagi nad filozofowaniem Mikołaja z
Kuzy Część pierwsza
ZAGADNIENIE CIĄGŁOŚCI MYŚLI NAUKOWEJ
W FILOZOFII MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ
I
O tym, jak w porządku poznania całość wyprzedza
część . . ROZDZIAŁ II
Przerwanie ciągłości myśli naukowej w filozofii
Mikołaja z Kuzy . ROZDZIAŁ III Przechodzenie od nieciągłości myśli
filozoficznej (nescio) do ciągłości myśli
naukowej (scio) ROZDZIAŁ IV Przechodzenie od
ciągłości myśli naukowej (scio) do nieciągłości myśli
filozo-
ficznej (nescio)
ROZDZIAŁ V
Intelekt jako zwieńczenie wszystkich władz
poznawczych . . ROZDZIAŁ vi
Pierwszy szkielet „oświeconej niewiedzy" . ROZDZIAŁ VII Parontyzm aktu
poznawczego jako adekwatność do zdarzenia danego wraz z
mo-
mentem bytu . ROZDZIAŁ
VIII
Wiedza (scio) jako ciągłość myśli naukowej ROZDZIAŁ
IX
Wiedza wiedzy (scio sciens) jako poznanie czystego
zjawiska . . ROZDZIAŁ X
Wiedza niewiedzy (scio nesciens) jako poznanie
zdarzenia danego w zjawisku . . . ROZDZIAŁ xi
Niewiedza (nescio) i koncepcja nieskończoności
aktualnej . ROZDZIAŁ XII
Wiedza (scio) jako nieskończoność potencjalna Bytu
Aktualnego . ROZDZIAŁ XIII
Niewiedza (nescio) jako nieskończoność aktualna
bytu potencjalnego . . ROZDZIAŁ XIV
O Bogu nie sposób twierdzić czegokolwiek
pozytywnego ROZDZIAŁ
XV
Niewiedza wiedzy (nescio sciens), czyli poznanie
zjawiska danego w zdarzeniu . . . ROZDZIAŁ XVI Niewiedza niewiedzy (nescio
nesciens) jako poznanie momentu
recentywistycznego
czystego zdarzenia . ROZDZIAŁ
XVII
Mikołaja z Kuzy miłość do geometrii, czyli pole
przedmiotowe wykreślone inaczej . ROZDZIAŁ
XVIII
Postęp od niewiedzy do wiedzy (od nescio do scio)
ROZDZIAŁ
XIX
Postęp od niewiedzy wiedzy do wiedzy wiedzy (od
nescio sciens do scio sciens) . ROZDZIAŁ XX Postęp od niewiedzy niewiedzy
do wiedzy niewiedzy (od nescio nesciens do
scio
nesciens) Część
druga
O TEOLOGII NEGATYWNEJ MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ
I
O orzecznikach najbliższych Najwyższemu Imieniu
ROZDZIAŁ
II
Największe jako Maksimum i Minimum (archeologia
niewiedzy). ROZDZIAŁ III
Absolut, czyli „śmierć autora" ROZDZIAŁ
IV
Byt i Jedno orzekaj ą absolutnie wszystko . ROZDZIAŁ
V
Logos - pierwsze zdwojenie jednej Boskiej Istoty .
. ROZDZIAŁ VI
Milczenie jako wyraz Absolutu i jako początek
Logosu . . ROZDZIAŁ VII
Boska harmonia, wobec której przeciwieństwa tracą
podstawę własnej opozycji. . . ROZDZIAŁ VIII
Opozycja wobec wszelkiej doświadczalnej
pozytywności Bytu ROZDZIAŁ
IX
Nic, które znika w Bycie jako Milczenie Bytu .
Część trzecia
RECENTYWIZM KWANTOWY MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ
I
Zwinięcie i rozwinięcie jako kwant wzbudzenia
„przed" i „po" . . ROZDZIAŁ II O godzeniu w akcie stworzenia wieczności z
czasowością, czyli: tyle immanencji, ile
transcendencji ROZDZIAŁ
III
Kierunek, który przeczy ciągłości czasu . ROZDZIAŁ
IV
Nagłość—jedność jednorazowa . . ROZDZIAŁ
V
O nieskończoności nesatVWno-aktualnei i
nifilfnńr-.ynnnsfi nrvwatuwnpi
ROZDZIAŁ VI
Wszechświat jako suma wszystkich tworzących go
rzeczy . ROZDZIAŁ
VII
Nadmonada, czyli świat jako system . ROZDZIAŁ
VIII
Mikołaja z Kuzy wizja totalności. ROZDZIAŁ
IX
Bóg jako koło: Największe jest początkiem, środkiem
i celem wszystkiego . . . ROZDZIAŁ X
Nowy aksjomat - nowe przeprzężenie transcendentalne
. ROZDZIAŁ XI
Czym jest materia świata: troistość Bytu
Absolutnego . . ROZDZIAŁ XII
Zachowanie jedności i prostoty Najwyższej Formy .
ROZDZIAŁ
XIII
Jak światy równoległe wpisują się w naszą
teraźniejszość? ROZDZIAŁ
XIV
Pozór - największe z możliwych przeciwieństw ROZDZIAŁ
XV
Kosmos - słowo, które zyskuje ludzkie konotacje .
Część czwarta
PLOTYN - MANUDUCTOR FILOZOFII MIKOŁAJA Z KUZY
ROZDZIAŁ l
Jak zbudować koncepcję Boga? . ROZDZIAŁ
II
Czy można wykroczyć poza paradygmat Deus est
omnia^. ROZDZIAŁ
III
Rozumne oglądanie Jedna, w którym Natura stanowi
zwinięcie wszystkiego . . . ROZDZIAŁ iv
Tak zwany silny argument za transcendencją Absolutu
ROZDZIAŁ
V
Zasady rzeczy i wspomnienie czystej pamięci ROZDZIAŁ
VI
Myślenie - umysłowe skupienie się na Bycie .
ROZDZIAŁ VII
Rozeznanie idei i poszczególnych rzeczy . ROZDZIAŁ
VIII
Czym zajmuje się dialektyka? . ROZDZIAŁ ix O
ponadrozumowej intuicji Absolutu, dzięki której można mieć o Nim
jakiekolwiek
pojęcie . ROZDZIAŁ X
Rozum Boski i rozum ludzki . ROZDZIAŁ
XI
Ekstaza jako wyjście duszy z siebie . ROZDZIAŁ
XII
„Ogołocenie" i oświecenie przez rozum . ROZDZIAŁ
XIII
Wszechświat jako ściągnięta zasada wszystkiego
ROZDZIAŁ
XIV
Absolut - principium atque finis . . ROZDZIAŁ
XV
Wszechświat jest Bogiem i jednością . . ROZDZIAŁ
XVI
Bóg jest „zwinięciem" . ROZDZIAŁ
XVII
Ku rewizji kategorii wielości . ROZDZIAŁ
XVIII
Jak ustala się przyczyny rzeczy, które stają się i
które są? . ROZDZIAŁ XIX
Niższe i wyższe stopnie istnienia •••• ROZDZIAŁ
XX
Podsumowanie: wszechświat zwinięty i rozwinięty
Indeks rzeczowy (Adam Dura)
Indeks osobowy (Adam Dura)
Bibliografia Summary
.
Zusammenfassung
|