| | MIKOŁAJ Z KUZY AGNOSTYCYZM FILOZOFICZNY A ETYKA PROSTOMYŚLNOŚCI Autor : Józef Bańka wyd. Katowice 2003, stron 387 , indeks rzeczowy i osobowy, bibliografia, solidna twarda oprawa format ok. 25 cm x 17 cm Nakład tylko 250 + 50 egzemplarzy !!! Jedyna od dziesiątków lat oryginalna, nowocześnie napisana monografia, analizująca pojęcie Absolutu w filozofii Mikołaja z Kuzy. Autor odnajduje w pokładach myśli dzieła Mikołaja z Kuzy wątki, które zaliczane są dzisiaj do filozofii czasu, zwanej recentywizmem. Główny nurt rozważań Autora zmierza w kierunku ujęcia teorii Absolutu Mikołaja z Kuzy. Z jednej strony Absolut Mikołaja z Kuzy jawi się jako zwinięcie wszechświata (contractio), z drugiej - wszechświat jako rozwinięcie Absolutu (explicatio). Ważnym wątkiem, który odnajduje autor w dziele Mikołaja z Kuzy, jest ukazanie głębokich nawiązań jego doktryny do tez filozofii Plotyna. Praca zainteresuje filozofów i teologów. SPIS TREŚCI : Wprowadzenie Dlaczego zainteresowałem się Parmenidesem? Dlaczego zainteresowałem się Zenonem z Elei? Dlaczego zainteresowałem się Plotynem? Dlaczego zainteresowałem się Spinozą? Dlaczego zainteresowałem się Bergsonem? Dlaczego zainteresowałem się filozofią Mikołaja z Kuzy? Argument filozofii systemowej Argument wspólnego z recentywizmem agnostycyzmu filozoficznego Argument za faktem uprawiania teologii apofatycznej Argument za nawiązaniem do neoplatonizrnu Uwagi nad filozofowaniem Mikołaja z Kuzy Część pierwsza ZAGADNIENIE CIĄGŁOŚCI MYŚLI NAUKOWEJ W FILOZOFII MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ I O tym jak w porządku poznania całość wyprzedza część ROZDZIAŁ II Przerwanie ciągłości myśli naukowej w filozofii Mikołaja z Kuzy ROZDZIAŁ III Przechodzenie od nieciągłości myśli filozoficznej (nescio) do ciągłości myśli naukowej (scio) ROZDZIAŁ IV Przechodzenie od ciągłości myśli naukowej (scio) do nieciągłości myśli filozoficznej (nescio) ROZDZIAŁ V Intelekt jako zwieńczenie wszystkich władz poznawczych ROZDZIAŁ VI Pierwszy szkielet „oświeconej niewiedzy" ROZDZIAŁ VII Parontyzm aktu poznawczego jako adekwatność do zdarzenia danego wraz z momentem bytu ROZDZIAŁ VIII Wiedza (scio) jako ciągłość myśli naukowej ROZDZIAŁ IX Wiedza wiedzy (scio sciens) jako poznanie czystego zjawiska ROZDZIAŁ X Wiedza niewiedzy (scio nesciens) jako poznanie zdarzenia danego w zjawisku ROZDZIAŁ XI Niewiedza (nescio) i koncepcja nieskończoności aktualnej ROZDZIAŁ XII Wiedza (scio) jako nieskończoność potencjalna Bytu Aktualnego ROZDZIAŁ XIII Niewiedza (nescio) jako nieskończoność aktualna bytu potencjalnego ROZDZIAŁ XIV O Bogu nie sposób twierdzić czegokolwiek pozytywnego ROZDZIAŁ XV Niewiedza wiedzy (nescio sciens), czyli poznanie zjawiska danego w zdarzeniu ROZDZIAŁ XVI Niewiedza niewiedzy (nescio nesciens) jako poznanie momentu recentywistycznego czystego zdarzenia ROZDZIAŁ XVII Mikołaja z Kuzy miłość do geometrii, czyli pole przedmiotowe wykreślone inaczej ROZDZIAŁ XVIII Postęp od niewiedzy do wiedzy (od nescio do scio) ROZDZIAŁ XIX Postęp od niewiedzy wiedzy do wiedzy wiedzy (od nescio sciens do scio sciens) ROZDZIAŁ XX Postęp od niewiedzy niewiedzy do wiedzy niewiedzy (od nescio nesciens do scio nesciens) Część druga O TEOLOGII NEGATYWNEJ MIKOŁAJA Z KUZY Rozdział I O orzecznikach najbliższych Najwyższemu Imieniu ROZDZIAŁ II Największe jako Maksimum i Minimum (archeologia niewiedzy) Rozdział III Absolut, czyli „śmierć autora" ROZDZIAŁ IV Byt i Jedno orzekają absolutnie wszystko ROZDZIAŁ V Logos - pierwsze zdwojenie jednej Boskiej Istoty ROZDZIAŁ VI Milczenie jako wyraz Absolutu i jako początek Logosu ROZDZIAŁ VII Boska harmonia, wobec której przeciwieństwa tracą podstawę własnej opozycji ROZDZIAŁ VIII Opozycja wobec wszelkiej doświadczalnej pozytywności Bytu ROZDZIAŁ IX Nic, które znika w Bycie jako Milczenie Bytu Część trzecia RECENTYWIZM KWANTOWY MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ I Zwinięcie i rozwinięcie jako kwant wzbudzenia „przed" i „po" ROZDZIAŁ II O godzeniu w akcie stworzenia wieczności z czasowością, czyli: tyle immanencji, ile transcendencji ROZDZIAŁ III Kierunek, który przeczy ciągłości czasu ROZDZIAŁ IV Nagłość - jedność jednorazowa ROZDZIAŁ V O nieskończoności negatywno-aktualnej i nieskończoności prywatywnej ROZDZIAŁ VI Wszechświat jako suma wszystkich tworzących go rzeczy ROZDZIAŁ VII Nadmonada. czyli świat jako system ROZDZIAŁ VIII Mikołaja z Kuzy wizja totalności ROZDZIAŁ IX Bóg jako koło: Największe jest początkiem, środkiem i celem wszystkiego ROZDZIAŁ X Nowy aksjomat - nowe przeprzężenie transcendentalne ROZDZIAŁ XI Czym jest materia świata: troistość Bytu Absolutnego ROZDZIAŁ XII Zachowanie jedności i prostoty Najwyższej Formy ROZDZIAŁ XIII Jak światy równoległe wpisują się w naszą teraźniejszość? ROZDZIAŁ XIV Pozór - największe z możliwych przeciwieństw ROZDZIAŁ XV Kosmos - słowo, które zyskuje ludzkie konotacje Część czwarta PLOTYN - MANUDUCTOR FILOZOFII MIKOŁAJA Z KUZY ROZDZIAŁ 1 Jak zbudować koncepcję Boga? ROZDZIAŁ II Czy można wykroczyć poza paradygmat Deus est omnia? ROZDZIAŁ III Rozumne oglądanie Jedna, w którym Natura stanowi zwinięcie wszystkiego ROZDZIAŁ IV Tak zwany silny argument za transcendencją Absolutu ROZDZIAŁ V Zasady rzeczy i wspomnienie czystej pamięci ROZDZIAŁ VI Myślenie-umysłowe skupienie się na Bycie ROZDZIAŁ VII Rozeznanie idei i poszczególnych rzeczy ROZDZIAŁ VIII Czym zajmuje się dialektyka? ROZDZIAŁ IX O ponadrozumowej intuicji Absolutu, dzięki której można mieć o Nim jakiekolwiek pojęcie ROZDZIAŁ X Rozum Boski i rozum ludzki ROZDZIAŁ XI Ekstaza jako wyjście duszy z siebie ROZDZIAŁ XII „Ogołocenie" i oświecenie przez rozum ROZDZIAŁ XIII Wszechświat jako ściągnięta zasada wszystkiego ROZDZIAŁ XIV Absolut — principium atque finis ROZDZIAŁ XV Wszechświat jest Bogiem i jednością ROZDZIAŁ XVI Bóg jest „zwinięciem" ROZDZIAŁ XVII Ku rewizji kategorii wielości ROZDZIAŁ XVIII Jak ustala się przyczyny rzeczy, które stają się i które są? ROZDZIAŁ XIX Niższe i wyższe stopnie istnienia ROZDZIAŁ XX Podsumowanie: wszechświat zwinięty i rozwinięty Indeks rzeczowy (Adam Dura) Indeks osobowy (Adam Dura) Bibliografia Summary Zusammenfassung Stan bardzo dobry (magazynowe lekkie zarysowania okładki) Nie wysyłam za pobraniem ! | | |
| | |