Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

MIKOŁAJ Z KUZY AGNOSTYCYZM ABSOLUT FILOZOFIA CZAS

19-01-2012, 14:58
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 16 zł     
Użytkownik lidelka
numer aukcji: 2036383070
Miejscowość Pocztowo
Wyświetleń: 5   
Koniec: 13-01-2012 22:39:48
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 
MIKOŁAJ Z KUZY

AGNOSTYCYZM FILOZOFICZNY

A ETYKA PROSTOMYŚLNOŚCI


Autor : Józef Bańka


wyd. Katowice 2003, stron 387 , indeks rzeczowy i osobowy,
bibliografia, solidna twarda oprawa format ok. 25 cm x 17 cm


Nakład tylko 250 + 50 egzemplarzy !!!


Jedyna od dziesiątków lat oryginalna, nowocześnie napisana monografia, analizująca pojęcie Absolutu w filozofii Mikołaja z Kuzy.
Autor odnajduje w pokładach myśli dzieła Mikołaja z Kuzy wątki, które zaliczane są dzisiaj do filozofii czasu, zwanej recentywizmem.
Główny nurt rozważań Autora zmierza w kierunku ujęcia teorii Absolutu Mikołaja z Kuzy. Z jednej strony Absolut Mikołaja z Kuzy
jawi się jako zwinięcie wszechświata (contractio), z drugiej - wszechświat jako rozwinięcie Absolutu (explicatio).
Ważnym wątkiem, który odnajduje autor w dziele Mikołaja z Kuzy, jest ukazanie głębokich nawiązań jego doktryny
do tez filozofii Plotyna. Praca zainteresuje filozofów i teologów.


SPIS TREŚCI :

Wprowadzenie

Dlaczego zainteresowałem się Parmenidesem?
Dlaczego zainteresowałem się Zenonem z Elei?
Dlaczego zainteresowałem się Plotynem?
Dlaczego zainteresowałem się Spinozą?
Dlaczego zainteresowałem się Bergsonem?
Dlaczego zainteresowałem się filozofią Mikołaja z Kuzy?

Argument filozofii systemowej
Argument wspólnego z recentywizmem agnostycyzmu filozoficznego
Argument za faktem uprawiania teologii apofatycznej
Argument za nawiązaniem do neoplatonizrnu

Uwagi nad filozofowaniem Mikołaja z Kuzy


Część pierwsza

ZAGADNIENIE CIĄGŁOŚCI MYŚLI NAUKOWEJ W FILOZOFII MIKOŁAJA Z KUZY

ROZDZIAŁ I
O tym jak w porządku poznania całość wyprzedza część

ROZDZIAŁ II
Przerwanie ciągłości myśli naukowej w filozofii Mikołaja z Kuzy

ROZDZIAŁ III
Przechodzenie od nieciągłości myśli filozoficznej (nescio) do ciągłości myśli naukowej (scio)

ROZDZIAŁ IV
Przechodzenie od ciągłości myśli naukowej (scio) do nieciągłości myśli filozoficznej (nescio)

ROZDZIAŁ V
Intelekt jako zwieńczenie wszystkich władz poznawczych

ROZDZIAŁ VI
Pierwszy szkielet „oświeconej niewiedzy"

ROZDZIAŁ VII
Parontyzm aktu poznawczego jako adekwatność do zdarzenia danego wraz z momentem bytu

ROZDZIAŁ VIII
Wiedza (scio) jako ciągłość myśli naukowej

ROZDZIAŁ IX
Wiedza wiedzy (scio sciens) jako poznanie czystego zjawiska

ROZDZIAŁ X
Wiedza niewiedzy (scio nesciens) jako poznanie zdarzenia danego w zjawisku

ROZDZIAŁ XI
Niewiedza (nescio) i koncepcja nieskończoności aktualnej

ROZDZIAŁ XII
Wiedza (scio) jako nieskończoność potencjalna Bytu Aktualnego

ROZDZIAŁ XIII
Niewiedza (nescio) jako nieskończoność aktualna bytu potencjalnego

ROZDZIAŁ XIV
O Bogu nie sposób twierdzić czegokolwiek pozytywnego

ROZDZIAŁ XV
Niewiedza wiedzy (nescio sciens), czyli poznanie zjawiska danego w zdarzeniu

ROZDZIAŁ XVI
Niewiedza niewiedzy (nescio nesciens) jako poznanie momentu recentywistycznego czystego zdarzenia

ROZDZIAŁ XVII
Mikołaja z Kuzy miłość do geometrii, czyli pole przedmiotowe wykreślone inaczej

ROZDZIAŁ XVIII
Postęp od niewiedzy do wiedzy (od nescio do scio)

ROZDZIAŁ XIX
Postęp od niewiedzy wiedzy do wiedzy wiedzy (od nescio sciens do scio sciens)

ROZDZIAŁ XX
Postęp od niewiedzy niewiedzy do wiedzy niewiedzy (od nescio nesciens do scio nesciens)


Część druga

O TEOLOGII NEGATYWNEJ MIKOŁAJA Z KUZY

Rozdział I
O orzecznikach najbliższych Najwyższemu Imieniu

ROZDZIAŁ II
Największe jako Maksimum i Minimum (archeologia niewiedzy)

Rozdział III
Absolut, czyli „śmierć autora"

ROZDZIAŁ IV
Byt i Jedno orzekają absolutnie wszystko

ROZDZIAŁ V
Logos - pierwsze zdwojenie jednej Boskiej Istoty

ROZDZIAŁ VI
Milczenie jako wyraz Absolutu i jako początek Logosu

ROZDZIAŁ VII
Boska harmonia, wobec której przeciwieństwa tracą podstawę własnej opozycji

ROZDZIAŁ VIII
Opozycja wobec wszelkiej doświadczalnej pozytywności Bytu

ROZDZIAŁ IX
Nic, które znika w Bycie jako Milczenie Bytu


Część trzecia

RECENTYWIZM KWANTOWY MIKOŁAJA Z KUZY

ROZDZIAŁ I
Zwinięcie i rozwinięcie jako kwant wzbudzenia „przed" i „po"

ROZDZIAŁ II
O godzeniu w akcie stworzenia wieczności z czasowością, czyli: tyle immanencji, ile transcendencji

ROZDZIAŁ III
Kierunek, który przeczy ciągłości czasu

ROZDZIAŁ IV
Nagłość - jedność jednorazowa

ROZDZIAŁ V
O nieskończoności negatywno-aktualnej i nieskończoności prywatywnej

ROZDZIAŁ VI
Wszechświat jako suma wszystkich tworzących go rzeczy

ROZDZIAŁ VII
Nadmonada. czyli świat jako system

ROZDZIAŁ VIII
Mikołaja z Kuzy wizja totalności

ROZDZIAŁ IX
Bóg jako koło: Największe jest początkiem, środkiem i celem wszystkiego

ROZDZIAŁ X
Nowy aksjomat - nowe przeprzężenie transcendentalne

ROZDZIAŁ XI
Czym jest materia świata: troistość Bytu Absolutnego

ROZDZIAŁ XII
Zachowanie jedności i prostoty Najwyższej Formy

ROZDZIAŁ XIII
Jak światy równoległe wpisują się w naszą teraźniejszość?

ROZDZIAŁ XIV
Pozór - największe z możliwych przeciwieństw

ROZDZIAŁ XV
Kosmos - słowo, które zyskuje ludzkie konotacje

Część czwarta

PLOTYN - MANUDUCTOR FILOZOFII MIKOŁAJA Z KUZY

ROZDZIAŁ 1
Jak zbudować koncepcję Boga?

ROZDZIAŁ II
Czy można wykroczyć poza paradygmat Deus est omnia?

ROZDZIAŁ III
Rozumne oglądanie Jedna, w którym Natura stanowi zwinięcie wszystkiego

ROZDZIAŁ IV
Tak zwany silny argument za transcendencją Absolutu

ROZDZIAŁ V
Zasady rzeczy i wspomnienie czystej pamięci

ROZDZIAŁ VI
Myślenie-umysłowe skupienie się na Bycie

ROZDZIAŁ VII
Rozeznanie idei i poszczególnych rzeczy

ROZDZIAŁ VIII
Czym zajmuje się dialektyka?

ROZDZIAŁ IX
O ponadrozumowej intuicji Absolutu, dzięki której można mieć o Nim jakiekolwiek pojęcie

ROZDZIAŁ X
Rozum Boski i rozum ludzki

ROZDZIAŁ XI
Ekstaza jako wyjście duszy z siebie

ROZDZIAŁ XII
„Ogołocenie" i oświecenie przez rozum

ROZDZIAŁ XIII
Wszechświat jako ściągnięta zasada wszystkiego

ROZDZIAŁ XIV
Absolut — principium atque finis

ROZDZIAŁ XV
Wszechświat jest Bogiem i jednością

ROZDZIAŁ XVI
Bóg jest „zwinięciem"

ROZDZIAŁ XVII
Ku rewizji kategorii wielości

ROZDZIAŁ XVIII
Jak ustala się przyczyny rzeczy, które stają się i które są?

ROZDZIAŁ XIX
Niższe i wyższe stopnie istnienia

ROZDZIAŁ XX
Podsumowanie: wszechświat zwinięty i rozwinięty

Indeks rzeczowy (Adam Dura)
Indeks osobowy (Adam Dura)

Bibliografia

Summary
Zusammenfassung

Stan bardzo dobry
(magazynowe lekkie zarysowania okładki)


Nie wysyłam za pobraniem !


MIKOŁAJ Z KUZY AGNOSTYCYZM ABSOLUT FILOZOFIA CZAS