Writ of Fate to dziewiąta cześć jednej z najpopularniejszych serii cRPG rozgrywająca się w fantastycznym świecie Might & Magic. Fabuła toczy się w innym rejonie tego samego świata co w Heroes of Might & Magic IV. Od naszego postępowania w grze zależeć będzie złagodzenie lub nasilenie konfliktu zaistniałego w tej części świata.
Nowe przygody zaczynają się gdy nasz statek, płynący z Cheh’dian do Mendossus, rozbija się na Isle of Ashes na środku morza Verhoffin. Grę zaczynamy jedną postacią, która na początku musi odnaleźć porozrzucanych członków drużyny, a następnie odszukać drogę wyjścia z wyspy. Naszym zadaniem będzie zjednoczenie sześciu plemion Cheh’dian przeciwko Beldonianom, wspólnemu wrogowi z zachodu. Przywódca Beldonian, imperator Tamur Leng jest w posiadaniu tytułowego Writ of Fate, który przepowiedział mu że jego przeznaczeniem jest przywrócenie chwały Imperium Ursanian. W tym celu musi on podbić pozostałe prowincje.
W Might & Magic IX wykorzystany został nowoczesny engine graficzny LithTech 2.5 firmy Monolith a na świat tak jak w poprzednich częściach serii spoglądamy z perspektywy pierwszej osoby. Do dyspozycji mamy czteroosobową drużynę śmiałków z możliwością dołączenia trzech dodatkowych NPC-ów, którzy mogą zapewnić nam dodatkowe umiejętności. Przy tworzeniu postaci możemy wybrać spośród kilku ras: człowiek, elf, pół ork lub krasnolud i ośmiu różnorodnych klas postaci. Możemy rozwijać 23 skille oraz uczyć się ponad 40 czarów w całkowicie nowym systemie magii. Przed nami ponad 60 misji, w tym 26 questów promocyjnych, 20 głównych oraz 21 pobocznych. Rozgrywają się one w dziesięciu olbrzymich lokacjach zawierających ponad 40 podziemnych labiryntów i katakumb.