WYDAWCY: M. A R G T, ZAKŁADY WYDAWNICZE S. A., WARSZAWA, NOWY ŚWIAT 35 I INSTYTUT WYDAWNICZY „BIBLIOTEKA POLSKA" S. A., WARSZAWA, ŚWIĘTOJAŃSKA 4. DRUKIEM ZAKŁADÓW GRAFICZNYCH „BIBLIOTEKA POLSK A", BYDGOSZCZ, JAGIELLOŃSKA 3-
SPIS ROZDZIAŁÓW I ILUSTRACYJWstęp
Rozdział pierwszy
GIOTTO.................'.....odstr. 1—16
Tablice: Tablica barwna. Giotto. Sw. Franciszek . . . . -po str. 2 Tabl. 1. Giotto. Uczczenie św. Franciszka przez
prostaczka..........po str. 16
Tabl. 2. Giotto. Zrzeczenie się dóbr ziemskich przez
św. Franciszka
Tabl. 3. Giotto. Łódź św. Piotra Tabl. 4. Cimabue. Madonna z aniołami Tabl. 5. Giotto. Madonna z aniołami Tabl. 6. Giotto. Joachim udaje się do pasterzy Tabl. 7. Giotto. Anioł zwiastuje św. Annie Tabl. 8. Giotto. Spotkanie Joachima z Anną Tabl. 9. Giotto. Ucieczka do Egiptu Tabl. 10. Giotto. Wskrzeszenie Łazarza Tabl. 11. Giotto. Opłakiwanie Chrystusa Tabl, 12. Giotto. Pocałunek Judasza (fragment) Tabl. 13. Giotto. Zachariasz nadaje imię św. Janowi Tabl. 14. Giotto. Sw. Jan Ewangelista wskrzesza
Druzjanę Tabl. 15. Giotto. Sw. Franciszek zrzeka się dóbr
ziemskich Tabl. 16. Giotto. Śmierć św. Franciszka
Rozdział drugi
MASAGGIO — GASTAGNO — UCCELLO.....odstr. 17—32
Tablice: Tablica barwna. Masaccio. Św. Piotr daje jałmużnę
ubogim...........po str. 18
Tabl. 17. Masaccio. Sw. Anna Samotrzeć .... po str. 32 Tabl. 18. Masaccio. Grosz czynszowy
.
.abl. 19. Masaccio. Gros2 czynszowy (fragment) Tabl. 20. Masaccio. Gieńśw. Piotrauzdrawiachorych Tabl. 21. Masaccio. Sw. Piotr chrzci bałwochwalców Tabl. 22. Masaccio. Wygnanie z Raju Tabl. 23. Masaccio. Sw. Trójca Tabl. 24. Paolo Uccello. Bitwa Tabl, 25. Paolo Uccello. Bitwa Tabl. 26. Paolo Uccello. Pomnik Giovanniego Acuto Tabl. 27. Paolo Uccello. Potop Tabl. 28. Andrea dal Castagno. Ostatnia Wieczerza Tabl. 29. Andrea dal Castagno. Pippo Spano Tabl. 30. Andrea dal Castagno. Sw. Hieronim, św.
Trójca i Matka Boska
Tabl. 31. Fra Giovanni Angelico. Sw. Wawrzyniec
rozdaje biednym jałmużnę
Tabl. 32. Fra Filippo Lippi. Matka Boska z Dzieciątkiem
Rozdział trzeci
VERROCGHIO — BOTTICELLt — GHIRLANDAIO od str. 33—48
Tablice: Tablica barwna. Sandro Botticetli. Madonna z owocem granatu............po str. 34
Tabl. 33. Andrea del Verrocchio. Chrzest Chrystusa po str. 48 Tabl. 34. Andrea del Verrocchio. Dama z pierwiosnkiem
Tabl. 35. Antonio Pollaiuolo. Walka Tabl. 36. Sandro Botticelli. Śmierć Holofernesa Tabl. 37. Sandro Botticelli. Pallas i Centaur Tabl. 38. Sandro Botticelli. Pokłon Trzech Króli Tabl. 39. Sandro Botticelli. Primavera Tabl. 40. Sandro Botticelli. Sceny z życia Mojżesza
(fragment)
Tabl. 41. Narodziny Venus, rzeźba grecka Tabl. 42. Sandro Botticelli. Narodziny Venus Tabl. 43. Sandro Botticelli. Koronacja Matki Boskiej
(Madonna del Magnificat) Tabl. 44. Sandro Botticelli Zwiastowanie
Tabl. 45. Sandro Botticelli. Obmowa (według Apel-
lesa)
Tabl. 46, Sandro Botticelli. Opłakiwanie Chrystusa Tabl. 47. Domenico Chirlandaio. Narodziny Matki
Boskiej Tabl. 48. Piero di Cosimo. Simonetta Vespucci
Rozdział czwarty
LEONARDO DA VINCI ..............od str. 49—64
Tablice: Tablica barwna. Leonardo da Vinci. Sw. Anna
Samotrzeć..............po str. 50
Tabl. 49. Leonardo da Vinci. Autoportret.....po str. 64
Tabl. 50. Leonardo da Vinci. Zwiastowanie Tabl. 51. Leonardo da Vinci. Zwiastowanie Tabl. 52. Leonardo da Vinci. Szkic do ,,Pokłonu
Trzech Króli"
Tabl. 53. Leonardo da Vinci. Pokłon Trzech Króli Tabl. 54. Leonardo da Vinci. Sw. Hieronim Tabl. 55. Leonardo da Vinci. Madonna Skalna Tabl. 56. Leonardo da Vinci. Dama z łasicą Tabl. 57. Leonardo da Vinci. Ostatnia Wieczerza Tabl. 58. Leonardo da Vinci. Ostatnia Wieczerza
(fragment)
Tabl. 59. Leonardo da Vinci. Portret Izabeli d'Este Tabl. 60. Leonardo da Vinci. Karton do św. Anny
Samotrzeć
Tabl. 61. Leonardo da Vinci. Mona Lisa Tabl. 62. Leonardo da Vinci. Bitwa pod Anghiari Tabl. 63. Leonardo da Vinci. Maszyny strzelnicze,
miotacze
Tabl. 64. Giuliano Bugiardini. Leda. (Kopia z obrazu
Leonarda da Vinci)
Rozdział piąty
MICHAŁ ANIOŁ..................odstr. 65—80
Tablice: Tablica barwna. Michał Anioł. Święta rodzina . . po str. 66 Tabl. 65. Jacobino del Conte. Portret Michała Anioła po str. 80
Tabl. 66. Luigi Schiavonetto. Sztych z kartonu Michała Anioła do fresku ,, Bitwa z Pizańczy-kami" (zwanego również „Kąpiący się żołnierze)"
Tabl. 67. Wnętrze kaplicy Sykstyńskiej Tabl. 68. Michał Anioł. Plafon kaplicy Sykstyńskiej
(fragment)
Tabl. 69. Michał Anioł. Bóg oddziela wodę od ziemi Tabl. 70. Michał Anioł. Stworzenie słońca, księżyca
i gwiazd
Tabl. 71. Michał Anioł. Stworzenie człowieka Tabl. 72. Michał Anioł. Stworzenie Ewy Tabl. 73. Michał Anioł. Grzech pierworodny i wygnanie z Raju
Tabl. 74. Michał Anioł. Potop Tabl. 75. Michał Anioł. Prorok Jeremiasz Tabl. 76. Michał Anioł. Sybilla Delficka Tabł. 77. Michał Anioł. Prorok Jonasz Tabl. 78. Michał Anioł. Sąd Ostateczny Tabl. 79. Michał Anioł. Chrystus i Matka Boska.
Fragment „Sądu Ostatecznego" Tabl. 80. Michał Anioł. Nawrócenie św. Pawła
Rozdział szósty
RAFAEL......................od str. 81—96
Tablice: Tablica barwna. Rafael. Madonna ze szczygłem
(fragment)..............po str. 82
Tabl. 81. Rafael. Autoportret., Fragment ,,Szkoły
Ateńskiej"..........po str. 96
Tabl. 82. Andrea del Sarto. Madonna delie Arpie Tabl. 83. Fra Bartolomeo. Chrystus wśród ewangelistów
Tabl. 84. Rafael. Zaślubiny Marii Tabl. 85. Rafael. Madonna ze szczygłem Tabl. 86. Rafael. Złożenie do Grobu Tabl. 87. Rafael. Tryumf religii Tabl. 88. Rafael. Szkoła Ateńska Tabl. 89. Rafael. Parnas Tabl. 90. Rafael. Parnas (fragment)
Tabl. 91. Rafael. Portret Juliusza II
Tabl. 92. Rafael. Wygnanie Heliodora ze świątyni
Tabl. 93. Rafael. Kobieta z woalem
Tabl. 94. Rafael. La Fornarina
Tabl. 95. Rafael. Portret młodzieńca
Tabl. 96. Rafael. Portret Leona X z kardynałami
Rozdział siódmy
GIORGIONE — TYCJAN — TINTORETTO . . . od str. 97—112
Tablice: Tablica barwna. Tycjan. Miłość ziemska (fragment) po str. 98
Tabl. 97. Jacopo Bellini. Narodziny.....po str. 112
Tab,. 98. Jacopo Bellini. Chrzest Chrystusa
Tabl. 99. Giorgione. Burza
Tabl. 100. Giorgione. Śpiąca Venus
Tabl. 101. Giorgione. Koncert sielski
Tabl. 102. Tycjan. Flora
Tabl. 103. Tycjan. Wstąpienie Marii do świątyni
Tabl. 104. Tycjan. Spoczywająca Venus
Tabl. 105. Tycjan. Portret Anglika
Tabl. 106. Tycjan. Portret Aretina
Tabl. 107. Tycjan. Wychowanie Amora
Tabl. 108. Tintoretto. Wstąpienie Marii do świątyni
Tabl. 109. Tintoretto. Wesele w Kanie
Tabl. 110. Tintoretto. Mojżesz dobywa wodę ze
skały
Tabl. iii. Tintoretto. Wniebowstąpienie Chrystusa Tabl. 112. Tintoretto. Ostatnia Wieczerza
WYKAZ POCHODZENIA ILUSTRACYJAnderson, Rzym; tabl. no, rozdz. VII (Tycjan).
Alinari, Rzym: wszystkie pozostałe tablice jednobarwne do 7 rozdziałów, stanowiących I tom dzieła. Tablice barwne do rozdziałów: II (Masaccio), IV (Leonardo), V (Michał Anioł), VI (Rafael), VII (Tycjan).
Hoesch, Mediolan: tablice barwne do rozdziałów: I (Giotto), III (Botticelli).
Spis osób omówionych lub wymienionych w I tomie niniejszego dzieła. !
Albani, 47. da Maiano Benedetto, 37. 1
Alberti, 25, 44, 45, 46, 52, 54. Manet, :o2. i
Anielami, 5. di Marcovaldo Cappo, 5—6. i
Baldovinetti, 30, 39, 47. Masaccio, 21—25, 26, 28, 29, 30, 32, 54, f
Bellini Giovanni, 102, 105, 107. 60, 62, 67, 76, 95. ;
Bellini Jacopo, 100—roi, 102, 103, 106, Michał Anioł, 35, 38, 48, 51, 64, 67—80, 1
107, 112. 85—90, 92, 93, 95, 96, 99, 108—iii. j
di Bertoldo Giovanni, 70. Michelozzo, 20.
Botticelli, 32, 39—46, 47, 51, 56, 58, 79. da Panicale Masolino, 21, 22- 1
85, 86,, 88, 91, 99. Perugino, 43, 55, 79, 84, 85, 86, 91, 92. 1
Boucher, 47. Peruzzi Baltasare, 95, 96. i
Bramante, 68, 69, 70, 74, 88, 89, 90, 92, 95. Pinturicchio, 77, 90. !
Brunellesco, 20, 21, 23, 25, 26, 68. Pisanello, 27. !
Bugiardini Giuliano, 64, Pisano Giovanni, 5, 9. i
Carpaccio, IOI—102, 106. Pisano Giunta, 5. I
Castagno, 26, 28—30, 35, 37, 59. Pisano Nicolo, 5, 9.
Cavallini, 5. Pollaiuolo Antonio, 37—38, 39, 40, 41, 54,
Cennini, 25, 52. 64, 73- 1
Correggio, 104. Pollaiuolo Piero, 41. ¦
di Cosimo Piero, 43, 46—47, 85. delia Quercia Giacomo, 76. i
Crivelli, 100. Rafael, 13, 40, 41, 48, 51, 68, 69, 74, 81—96,
Gimabue, 3, 4, 6, 8, 9. 100, 102, 103, 104, 107. 1
Domenico Veneziano, 30. Romano Giulio, 96. '.
Donatello, 21, 22, 26, 27, 28, 29, 30, 37, Roselli Cosimo, 43, 79.
68, 77. Rosselino Antonio, 37, 63.
El Greco, nr. Rosso (Le Roux), 77. ¦;
Filippino Lippi, 32, 46, 55. Rubens, 63, 64, i
Fra. Angelico, 31, 32, 39, 40, 110. Rusuti, 5, !
Fra Bartolomeo, 64, 85, 86, 87. da San Galio Giuliano, 37, 70, 85. . j;
Fra Filippo Lippi, 3*—32, 4°, 41- del Sarto Andrea, 64, 85, 86. j
delia Francesca Piero, 30, 39, 62, 84. da Settignano Desiderio, 37, 63,
Franco Baptysta, 77. Signorelli Luca, 43, 84. i
Gaddi Agnolo, 25. Sąuarcione, 100. jj
Gaddi Taddeo, 21. Tiepofo, 100.
van Gent Justus, 84. Tintoretto, 100, 101, 108—112. 1
Ghiberti, 3, 6, 26, 76. Tycjan, 99—112, 104—108. , '¦;
Ghirlandaio, 41, 43, 47—48, 58, 69, 79. Uccello, 26—28, 29, 30, 32, 35. 37. 38, 39.
Giorgione, 47, 100, 101, 102—104, 105, 107, 54. 64- |
112. Veronese, 100. ¦
Giotto, 3—16, 21—26, 32, 47, 60, 61, 77, 80. Verrocchio, 37, 38—39. 4°. 54. 56. 63, 94- i
van der Goes Hugo, 48. da Vinci Leonardo, 13, 29, 38, 39, 45, 48, :
Goya, 64. 51—64, 67, 69, 71—73. 80, 85—88, ;
Gozzoli Benozzo, 47. 91, 103—105. i
Granacci, 69. Vivarini, 100. -I
Guardi, 100. da Volterra Daniele, 71. 1 __________________________________________________________
Sześć Wieków Malarstwa Europejskiego. Tom I. Malarstwo włoskie. Napisał tekst i zebrał ilustracje Mieczysław Sterling, ¦ Układ i nadzór graficzny Stanisław Arct. ¦ Ilustracje barwne: klisze — Pantochrom i Fotocynk w Krakowie, druk — Zakłady Wydawnicze M. Arcta w Warszawie. ¦ Skład i druk tekstu oraz tablice rotograwiurowe Zakłady Graficzne ,, Biblioteka Polska" w Bydgoszczy, ul. Jagiellońska 3. ¦ Oprawa pomysłu A. Wajwóda w Zakł. Introligat. B. Zjawiński w Warszawie.
.
Sztuka dobywa z otaczającej rzeczywistości to, co jest w niej najistotniejsze, uwiecznia dominujące cechy wewnętrznego życia okresu, w którym powstaje. Wielki twórca jest może bezwiednie .instrumentem historii, intuicją swego geniuszu wydobywa i wypowiada najgłębsze prawdy swojej epoki.
Patrząc na dzieła sztuki pewnego odcinka historii możemy w nich odczytać dzieje duchowych prawd ludzi danego kraju w danym okresie czasu. Dzieło sztuki staje się przewodnikiem, opowiada nam tajemnicę życia każdej epoki. Dlatego utarło się twierdzenie, że sztuka jest zwierciadłem duchowego życia narodu, nie całego jednak ¦ życia, nie wszystkiego, co się w nim dokonywa, ale wyłącznie tych prawd wewnętrznych, które stanowią jego duchowe czy ideowe podłoże: badacz polskiej poezji romantycznej wykryje na pewno w złożach jej tęsknot, uczuciowości i nadziei to właśnie, co stanowiło najistotniejszą wewnętrzną treść ówczesnego polskiego życia.
Ideowe podłoże epoki przejawia się jednak nie w treści, nie w temacie dzieła sztuki, ale w sposobie wypowiadania się artysty. Nie postać człowieka, jego czynność czy obraz natury (pejzaż), opowie nam treść ideową owego czasu, ale sposób, w jaki człowiek, jego czynność czy obraz natury są nam pokazane: inaczej wyobrażał sobie postać świętego wiek XIII, inaczej wiek XVIII lub nasza epoka. Wyrazem epoki jest ustosunkowanie się artysty do tych tema-
tów, to znaczy do otaczającej rzeczywistości — i interpretacja tej rzeczywistości. Każdy okres historii ma swój sposób widzenia i pragnie inaczej pokazać to, co widzi. Można nawet powiedzieć, że w różnych epokach ta sama rzecz chce być inaczej pokazana, każda epoka pragnie z tej samej rzeczy co innego wydobyć, co innego w niej podkreślić jako najważniejsze, gdyż każda epoka ma inny podkład uczuciowy i ideowy.
Dlatego możemy powiedzieć, że każda epoka tworzy odrębną wizję malarską rzeczywistości.
Jeżeli spojrzymy w okresy odległe, w epokę sztuki greckiej, w bizantynizm, w sztukę romańską, w gotyk czy renesans, to ze sposobu wyobrażania postaci ludzkiej, ze stosunku artysty do człowieka, więc z wizji plastycznej artysty różnych epok wnioskujemy, że ideałem Greka był najwyższy rozwój wszystkich walorów duchowych człowieka — człowiek doskonały, że ideałem epoki bizantyjskiej było trwanie w formach istniejących, brak dynamizmu w życiu; dzieło średniowiecza zdradzi dążenia metafizyczne epoki, a renesans wydobędzie i podkreśli piękno nowoodkrytej rzeczywistości i wprowadzi
w nią ład myśli ludzkiej..... Tak różna jest wizja plastyczna tej
samej treści — postaci człowieka.
Nasze krótkie studia będą próbą scharakteryzowania wizji malarskiej poszczególnych okresów i wydobycia poprzez jej malarską analizę najistotniejszego duchowego wyrazu różnych epok.
WIELKOŚĆ 25X18X5,5CM,TWARDA OKŁADKA /BRZEG OBŁOŻONY SKÓRĄ/,LICZY 14 STRON WSTĘPU I SPISU TREŚCI+112 STRON TEKSTU+112 TABLIC.
STAN:OKŁADKA DB,LUŹNY BLOK STRON ZE WSTĘPEM I SPISEM TREŚCI,LUŹNE 2 TABLICE,STRONY SĄ POŻÓŁKŁE,POZA TYM STAN W ŚRODKU DB/DB+ .
WYSYŁKA GRATIS NA TERENIE POLSKI / PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA ,W PRZYPADKU PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ PROSZĘ O KONTAKT W CELU USTALENIA JEJ KOSZTÓW / . WYDAWNICTWO M.ARCTA , BIBLIOTEKA POLSKA WARSZAWA 1938.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE