Microsoft Visual C++ 2008. Praktyczne przykłady
Autor: Mariusz Owczarek
Data wydania: 09/2010
Stron: 360
ISBN: 978-83-[zasłonięte]-2587-1
Format: 158x235
Oprawa: miękka
Numer z katalogu: 5613
Wydawnictwo Helion
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/vc28pp.zip
Poznaj w praktyce środowisko Visual C++ 2008
Dowiedz się, jak korzystać z gotowych komponentów programistycznych
Naucz się pisać w C++ aplikacje przeznaczone dla systemu Windows
Wiele osób słyszało o języku C++, lecz ogromna większość z nich na samą myśl o bliższym poznaniu go reaguje z podobną rezerwą, jak na pomysł wybrania się na wakacyjny kurs języka mandaryńskiego. Osoby te popełniają jednak niewybaczalny błąd i skutecznie odcinają się od niezwykle interesującego świata nowoczesnego programowania. Na ludzi biegle znających C++ czeka bardzo wiele atrakcyjnych ofert pracy, a niemalejąca popularność systemów Windows sprawia, że najbardziej poszukiwani w tej grupie są specjaliści znający Visual C++, czyli wygodne w użyciu i bardzo rozbudowane środowisko programistyczne firmy Microsoft. Nie trzeba chyba dodawać, że zarabiają oni zwykle znacznie więcej niż najlepsi nawet tłumacze z języka mandaryńskiego...
Jeśli chcesz dołączyć do tej programistycznej elity, już dziś sięgnij po odpowiednie źródło wiedzy. Książka "Microsoft Visual C++ 2008. Praktyczne przykłady " umożliwi Ci gładkie rozpoczęcie przygody z Visual C++, prezentując podstawowe informacje na temat języka, opisując środowisko programistyczne, sposób tworzenia aplikacji oraz technikę zarządzania danymi i korzystania z plików. Nauczysz się z niej również właściwego stosowania elementów kontrolnych i komponentów programistycznych. Poznasz metody przetwarzania wielowątkowego, zagadnienia związane z grafiką i łączeniem się z siecią, a ponadto dowiesz się, jak skonstruowany jest kod programu. Na tym jednak nie koniec, bowiem na kilku rozbudowanych i bardzo zróżnicowanych przykładach poznasz też praktyczne zastosowanie całej tej teorii, a wszystko przy użyciu bezpłatnej wersji środowiska programistycznego firmy Microsoft.
Podstawowe informacje na temat Visual C++ 2008
Instalacja środowiska programistycznego
Elementy składowe aplikacji i sposoby używania kontrolek
Zarządzanie danymi i używanie plików
Używanie najważniejszych komponentów programistycznych
Wykorzystanie elementów graficznych
Podstawowy korzystania z wątków
Korzystanie z komponentów sieciowych
Opis języków C++ i C++/CLI oraz struktury napisanych w nich programów
Praktyczne projekty aplikacji opracowanych za pomocą Visual C++ 2008
Nie zwlekaj - już dziś wkrocz w magiczny świat programowania z wykorzystaniem Visual C++ 2008!
Spis treści:
Co znajdziesz w tej książce? 9
Rozdział 1. Podstawy środowiska Visual C++ 2008 11
Język C++ a .NET Framework 11
Opis środowiska 12
Pobieranie i instalacja środowiska 12
Główne okno VC++ 2008 13
Tworzenie nowej aplikacji w VC++ 2008 13
Wygląd środowiska w trybie budowy aplikacji 16
Struktura projektu 17
Klasa okna głównego 18
Rozdział 2. Podstawowe elementy aplikacji 21
Główne okno 21
Przyciski 26
Etykiety 27
Pola tekstowe 29
Wprowadzanie danych do aplikacji za pomocą pól tekstowych 31
Wprowadzanie danych z konwersją typu 32
Wyświetlanie wartości zmiennych 34
Pole tekstowe z maską formatu danych 35
Pola wyboru, przyciski opcji, kontenery grupujące 37
Rozdział 3. Menu i paski narzędzi 41
Rodzaje menu 41
Komponent MenuStrip 41
Menu podręczne 47
Skróty klawiaturowe w menu 49
Paski narzędzi 51
Rozdział 4. Tablice, uchwyty i dynamiczne tworzenie obiektów 55
Tablice 55
Uchwyty 59
Dynamiczne tworzenie obiektów - operator gcnew 60
Dynamiczna deklaracja tablic 61
Rozdział 5. Komunikacja aplikacji z plikami 63
Pliki jako źródło danych 63
Wyszukiwanie plików 64
Odczyt własności plików i folderów 65
Odczyt danych z plików tekstowych 66
Zapisywanie tekstu do pliku 69
Zapis danych do plików binarnych 71
Odczyt z plików binarnych 72
Rozdział 6. Okna dialogowe 75
Okno typu MessageBox 75
Okno dialogowe otwarcia pliku 77
Okno zapisu pliku 79
Okno wyboru koloru 80
Wybór czcionki 81
Rozdział 7. Możliwości edycji tekstu w komponencie TextBox 83
Właściwości pola TextBox 83
Kopiowanie i wklejanie tekstu ze schowka 85
Wyszukiwanie znaków w tekście 86
Wstawianie tekstu między istniejące linie 87
Wprowadzanie danych do aplikacji 88
Prosta konwersja typów - klasa Convert 88
Konwersja ze zmianą formatu danych 89
Konwersja liczby na łańcuch znakowy 92
Rozdział 8. Komponent tabeli DataGridView 95
Podstawowe właściwości komponentu DataGridView 95
Zmiana wyglądu tabeli 98
Dopasowanie wymiarów komórek tabeli do wyświetlanego tekstu 101
Odczytywanie danych z komórek tabeli 102
Zmiana liczby komórek podczas działania aplikacji 106
Tabela DataGridView z komórkami różnych typów 110
Przyciski w komórkach - DataGridViewButtonCell 113
Komórki z polami wyboru - DataGridViewCheckBoxCell 114
Grafika w tabeli - komórka DataGridViewImageCell 116
Komórka z listą rozwijaną - DataGridViewComboBoxCell 117
Odnośniki internetowe w komórkach - DataGridViewLinkCell 119
Rozdział 9. Metody związane z czasem - komponent Timer 123
Czas systemowy 123
Komponent Timer 125
Rozdział 10. Grafika w aplikacjach Visual C++ 127
Obiekt Graphics - kartka do rysowania 127
Pióro Pen 133
Pędzle zwykłe i teksturowane 135
Rysowanie pojedynczych punktów - obiekt Bitmap 137
Rysowanie trwałe - odświeżanie rysunku 138
Rozdział 11. Podstawy aplikacji wielowątkowych 141
Wątki 141
Komunikacja z komponentami z innych wątków - przekazywanie parametrów 143
Przekazywanie parametrów do metody wątku 145
Klasa wątku - przekazywanie parametrów z kontrolą typu 146
Komponent BackgroundWorker 148
Rozdział 12. Połączenie aplikacji z siecią internet 153
Komponent WebBrowser 153
Przetwarzanie stron WWW - obiekt HtmlDocument 156
Protokół FTP 160
Pobieranie zawartości katalogu z serwera FTP 161
Pobieranie plików przez FTP 162
Wysyłanie pliku na serwer FTP 164
Rozdział 13. Dynamiczne tworzenie okien i komponentów 167
Wyświetlanie okien - klasa Form 167
Komponenty w oknie tworzonym dynamicznie 169
Przesyłanie danych z okien dialogowych 170
Okno tytułowe aplikacji 171
Obsługa zdarzeń dla komponentów tworzonych dynamicznie 172
Aplikacja zabezpieczona hasłem 173
Rozdział 14. Struktura programów C++ i C++/CLI 175
Programy korzystające z konsoli w VC++ 2008 175
Ogólna postać programu pisanego w C++ 176
Dyrektywy 177
o Dyrektywa #include 177
o Dyrektywa #define 178
o Dyrektywa #if - kompilacja warunkowa 178
Typy zmiennych 178
o Zmienne typu int 178
o Zmienne typu float 179
o Typ double 179
o Typ char 179
o Modyfikatory typów 179
o Rzutowanie konwersja typów 179
o Typ wyliczeniowy 180
Operatory 180
o Zapis danych do plików i odczyt z nich za pomocą operatorów << i >> 182
Wskaźniki 184
Tablice 184
Operatory new i delete 185
Instrukcje 186
o Instrukcje warunkowe 186
o Instrukcje iteracji 187
Funkcje 188
o Przeciążanie funkcji 189
o Niejednoznaczność 189
o Przekazywanie argumentów przez wartość i adres 190
o Wskaźniki do funkcji 191
Funkcja main 192
o Przekazywanie parametrów do funkcji main 193
Struktury i unie 195
o Struktury 195
Klasy 196
o Konstruktory i destruktory 199
o Przeciążanie konstruktorów 201
o Przeciążanie operatorów 202
o Statyczne metody i pola klasy 203
o Wskaźnik zwrotny this 204
o Dziedziczenie 205
Własne kontrolki dziedziczące po standardowych 208
Przestrzenie nazw 211
Wyjątki 212
Aplikacje, aplikacje 215
Rozdział 15. Prosty edytor tekstu 217
Opis 217
Główne okno 217
Budowa interfejsu użytkownika 219
Otwieranie pliku z dysku 223
Zapisanie pliku tekstowego 226
Obsługa schowka 227
o Cofanie komend Undo 228
o Wycięcie tekstu do umieszczenia w schowku 228
o Aby skopiować tekst do schowka 228
o Aby wkleić tekst ze schowka 229
Test 229
Rozdział 16. Program do rysowania 231
Opis 231
Budowa interfejsu użytkownika 231
Wczytywanie pliku graficznego z dysku 233
Wyświetlanie grafiki w oknie 234
Rysowanie w oknie za pomocą myszy 236
Zmiana koloru linii 239
Zapis pliku graficznego na dysku 240
Test 243
Rozdział 17. Figury Voronoi 245
Opis 245
Interfejs użytkownika 246
Struktura projektu C++/CLI 246
Wyznaczanie odległości między punktami 248
Rysowanie figur 248
Obsługa programu 251
Test 252
Rozdział 18. Automat komórkowy 253
Opis 253
Interfejs użytkownika 254
Inicjalizacja planszy 256
Zaznaczanie pól w siatce 257
Krok w trybie Gra w życie 258
Krok w trybie Seeds 260
Kroki w trybie automatycznym 261
Obsługa programu 262
Inne ciekawe układy do Gry w życie 262
o Oscylatory 263
o Obiekty latające 264
Test 266
Rozdział 19. Wieże Hanoi 267
Opis 267
Interfejs użytkownika 268
Deklaracja zmiennych klasy Form1 270
Obsługa menu 270
Funkcja rysująca krążki 272
Przekładanie krążków 275
Różne końcowe metody 278
Test 279
Rozdział 20. Aplikacja bazy danych 281
Opis 281
Instalacja PostgreSQL 281
Wyłączenie usługi bazy 284
Inicjalizacja bazy 285
Organizacja i typy danych w bazach PostgreSQL 286
Język SQL 288
Utworzenie bazy danych 288
Interfejs użytkownika 290
Włączenie sterowników bazy PostgreSQL do projektu 291
Łączenie z bazą i odczyt danych 292
Dodawanie danych do bazy 294
Zmiana danych w bazie 296
Kasowanie danych 299
Obsługa bazy 300
Test 300
Rozdział 21. Aplikacja do nauki słówek 303
Opis 303
Interfejs użytkownika 303
Deklaracja pól klasy 305
Odczyt danych z pliku tekstowego 306
Odpytywanie ze słówek 308
Zapis listy wyrazów do pliku tekstowego 309
Obsługa 310
Test 310
Rozdział 22. Aplikacja do monitorowania systemu 313
Opis 313
Interfejs użytkownika 313
Ustawienie parametrów kontrolek performanceCounter 314
Odczyt parametrów z kontrolek performanceCounter 316
Uruchamianie timera - ikona w pasku zadań 316
Rysowanie wykresów 318
Opis 321
Test 322
Rozdział 23. Klient FTP 323
Opis 323
Interfejs użytkownika 323
Klasa do obsługi FTP 324
Pobieranie katalogu 326
Pobieranie plików 328
Wysyłanie plików 329
Poruszanie się po folderach 329
Rozbudowa 331
Test 331
Rozdział 24. Aplikacja do drukowania grafiki 333
Opis 333
Interfejs użytkownika 333
Otwieranie rysunku 334
Obracanie rysunku 335
Drukowanie 336
Opis działania 338
Test 338
Odpowiedzi do testów 341
Skorowidz 343
|