Kolejna część sztandarowego symulatora lotu firmy Microsoft. Gra posiada znacznie poprawioną grafikę w stosunku do poprzedniczki, głównie dzięki zastosowaniu technologii z MS Combat Flight Simulator 2. Możemy pilotować różne modele samolotów, takich jak Leariet, Cesna 172S Skyhawk, Boening 737-300, oraz oczywiście Boening 747-400. Jak zwykle w przypadku symulatorów z Microsoftu architektura gry jest otwarta, umożliwiając łatwy import dodatkowych modeli samolotów wykonanych przez entuzjastów oraz specjalizujące się w tym firmy. Każdy z nich wykonany jest z zaskakującą ilością szczegółów, łącznie z trójwymiarowymi kokpitami, gdzie każdy drążek, przycisk i przełącznik może być poruszony. Oddano nawet ruch cieni w kokpicie, gdy słońce świeci przez szybę.
Bardzo dokładnie odwzorowany został teren, który możemy podziwiać przelatując chociażby nad górzystymi obszarami. Wzgórza i wierzchołki gór rzucają cień na poniższe doliny. Microsoft zaimplementował nową technologię zwaną Auto Gen, która renderuje obiekty tworząc krajobrazy bezpośrednio w otoczeniu lecącego samolotu. Dzięki temu projektanci nie muszą już przygotowywać takich obiektów jak drzewa, domy i budynki. Auto Gen dba o to, aby zwiększać gęstość rozmieszczenia obiektów na bardziej zaludnionych terenach i automatycznie zmniejszać ich liczbę, gdy oddalamy się od miast.
Inną innowacją Flight Simulatora 2002 jest interaktywna kontrola lotu. Przestrzeń powietrzna pełna jest maszyn kontrolowanych przez komputer, przez co zmuszeni jesteśmy często prosić o pozwolenie na zmianę korytarza lotu, pułapu, startu czy lądowania. Gracz może nawet sam zostać kontrolerem lotu i
kierować bezpiecznie innych graczy przez powietrzne przestrzenie w trybie wieloosobowym.