Combat Flight Simulator 3 to kolejna odsłona znanego symulatora samolotów bojowych z czasów II Wojny Światowej. Gra wykorzystuje słynny silnik graficzny oraz system „Autogen scenery-generation system” wykorzystane w sztandarowej lotniczej serii firmy Microsoft - Microsoft Flight Simulator 2002, dzięki czemu posiada bardzo dopracowaną i efektowną grafikę oraz przepięknie wymodelowany teren, pełen realistycznie odtworzonych obiektów, budynków, mostów, drzew, itp. Występuje tu osiemnaście rzeczywistych samolotów bojowych z czasów II Wojny Światowej (maszyny RAF-u, US Army Air Force oraz Luftwaffe), którymi możemy latać. Każdy został szczegółowo odtworzony, zarówno pod względem detali wizualnych (kokpit, zegary, wygląd zewnętrzny, itp.) jak i modelu fizycznego.
Do przejścia czeka dynamiczna kampania rozpoczynająca się w roku 1943 i kończąca się wraz z kapitulacją III Rzeszy w 1945 roku. W jej skład wchodzi szereg misji o różnorodnych celach, m.in. zadania zwiadowcze, rajdy bombowe oraz przechwycenie samolotów wroga. CFS3 w odróżnieniu od swych dwóch poprzednich części oraz innych podobnych produkcji posiada cechy typowe dla gatunku cRPG. Nasz bohater początkowo jest niedoświadczonym pilotem myśliwca o bardzo ograniczonych możliwościach. Z czasem, gdy jego doświadczenie rośnie (zwiększa się jego prestiż i ilość staminy), staje się lepszym pilotem i przykładowo może wykonać manewr przy większym przeciążeniu. Ma to też znacznie na ziemi. Im cieszymy się większym prestiżem, tym szybciej dostajemy nowe rodzaje broni, sprzętu i części do samolotu. Combat Flight Simulator 3 pozwala na rozgrywkę w trybie single i multiplayer.
Opisywany tytuł korzysta ze zmodyfikowanej i ulepszonej wersji silnika znanego z Rome: Total War. W jednej bitwie jednocześnie może wziąć udział ponad dziesięć tysięcy postaci, czyli podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu. Jakość ich przedstawienia i ogólny poziom detali stoją jednak na znacznie wyższym poziomie - developerzy zadbali o unikatowość każdego walczącego żołnierza (różne zbroje, miecze, symbole herbów na tarczach, postura, twarz etc.), przygotowali ponad tysiąc nowych animacji ruchów wojaków (technika motion-capture), czy zupełnie nowy system zniszczeń w przypadku budowli. To wszystko bez wątpienia podnosi realizm rozgrywki - gracz czuje się, jakby brał udział w naprawdę epickiej bitwie.