Ekologia ludzka. Osoba i jej środowisko z perspektywy teologicznomoralnej
Wydawnictwo KUL 2007, s. 206
Rozprawa Michała Wyrostkiewicza jest cennym wkładem we współczesne debaty teologicznomoralne, szczególnie dotyczące tematyki antropologicznej i ekologicznej. Odrzucając z jednej strony absolutyzację przyrody a z drugiej - jej skrajną instrumentalizację, Kościół widzi świat stworzony jako kulturowe i moralne środowisko, w którym człowiek realizuje swoje zadania wobec bliźnich, reszty stworzenia, a szczególnie wobec Boga. Problem ekologiczny to w istocie problem antropologiczny, co ujawnia się właśnie na płaszczyźnie ekologii ludzkiej. Człowiek zaś winien nie tylko respektować wewnętrzny ład środowiska naturalnego, ale przede wszystkim prawo moralne, które ma swoje źródło w samym Stwórcy, dlatego integralnie rozumiana ekologia osoby ludzkiej domaga się odwołania do Boga jako Stwórcy i ostatecznego celu każdego człowieka. Prezentowana książka dra Wyrostkiewicza, z uwagi na jej walor merytoryczny, a także staranność metodologiczną, będzie dla Czytelnika wartościowym wprowadzeniem i wyjaśnieniem zagadnień antropologicznych i ekologicznych, jak je przedstawia najnowsze nauczanie Kościoła, a szczególnie Sługi Bożego Papieża Jana Pawła II. (z Przedmowy)SPIS TREŚCIWykaz skrótów1. Skróty dokumentów Kościoła2. Skróty bibliograficzne3. Skróty wybranych nazw wydawcówPrzedmowa (ks. Sławomir Nowosad)Wstęp1. U źródła ekologii ludzkiej1.1. Ekologia jako nauka przyrodnicza1.2. Dialog ekologiczno-teologiczny: potrzeby i możliwości1.3. Człowiek-osoba w środowisku naturalnym1.3.1. Człowiek a osoba. Ku integralnej wizji osoby ludzkiej1.3.2. Naturalne środowisko osoby ludzkiej1.4. Ekologia ludzka owocem dialogu ekologii i teologii moralnej2. "Panorama świata współczesnego" - kryzys ekologiczny2.1. Lęki i niepokoje2.1.1. Ambiwalentny charakter globalizacji2.1.2. Meandry kwestii demograficznej2.1.3. Postulat rozwoju zrównoważonego a idea rozwoju integralnego2.1.4. W klimacie postmodernizmu2.2. Kontrowersyjne odczytanie idei ekologicznych2.2.1. Ekologiczny, to znaczy zgodny z naturą2.2.2. Koncepcja "fenotypu rozszerzonego"2.2.3. Holistyczne i biocentryczne koncepcje ekologiczne2.3. Wybrane przejawy współczesnego kryzysu ekologicznego2.3.1. Ekspansywna gospodarka zasobami przyrody i jej dewastacja2.3.2. Główne problemy życia gospodarczego i politycznego2.3.3. Wojna i terroryzm2.3.4. Bezrobocie2.3.5. Kryzys życia małżeńskiego i rodzinnego2.3.6 "Kultura śmierci"2.4. Nieprawidłowości w życiu osobistym źródłem kryzysu ekologicznego3. Rozwój integralny osoby j ako zasadnicza kategoria ekologii ludzkiej3.1. Antropologiczno-teologiczne podstawy rozwoju3.1.1. Istota integralnego rozwoju osoby3.1.2. Rozwój integralny jako powołanie i niezbywalne prawo osoby ludzkiej3.2. Rozwój sfery cielesnej osoby ludzkiej istotnym elementem jej rozwoju integralnego3.2.1. Rozwój biologiczny jako właściwość organizmu żywego3.2.2. Znaczenie zdrowia i jakości życia osoby3.3. Praca jako czynnik niezbędny dla integralnego rozwoju osoby ludzkiej3.3.1. Miejsce pracy i jej podstawowe skutki życiu ludzkim3.3.2. Rola pracy w rozwoju duchowym3.3.3. Praca w służbie dialogu i miłości3.4. Poznawanie prawdy drogą do rozwoju integralnego3.4.1. Znaczenie prawdy dla pełnego rozwoju osoby3.4.2. Nauka i edukacja jako czynniki wspomagające rozwój osoby3.5. Rozwój duchowo-religijny i jego miejsce w całości rozwoju osoby3.5.1. Rozwój duchowy a duchowo-religijny3.5.2. Ku życiu "w wolności dzieci Bożych"3.5.3. "Nowość życia" źródłem dążenia do rozwoju i jego przejawem4. Społeczeństwo i przyroda jako istotne elementy naturalnego środowiska osoby ludzkiej4.1. Rodzina "podstawową komórką ekologii ludzkiej"4.1.1. Miłość oraz communio personarum jako czynniki niezbędne w środowisku ludzkim 1454.1.2. Zadania rodziny w kontekście ekologii ludzkiej4.2. Zaangażowanie w życie społeczne wyrazem troski ekologicznej4.2.1. Fundamentalne zasady życia społecznego4.2.2. Właściwy system społeczno-polityczny oraz pokój oznakami ładu ekologicznego w świecie4.2.3. Kościół jako "nisza ekologiczna" dla osoby ludzkiej4.3. Ochrona przyrody naturalną potrzebą osoby ludzkiej4.3.1. Wezwanie do ochrony przyrody jako postulat nauk przyrodniczych4.3.2. Podstawy teologicznego uzasadnienia ochrony przyrody4.3.3. Troska o przyrodę jako konsekwencja postrzegania świata z perspektywy wiary, nadziei i miłościZakończenieBibliografia1. Źródła1.1. Dokumenty Soboru Watykańskiego II1.2. Nauczanie papieskie1.3. Pozostałe dokumenty Kościoła1.4. Inne dokumenty2. Opracowania3. Literatura pomocnicza