|
Jerzy Wojtowicz
Miasto europejskie w epoce Oświecenia i Rewolucji Francuskiej
PWN 1972
426 str., okładka twarda wys. 20 cm
stan dobry
SPIS TREŚCI
Wstęp ............. 5
I
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PODSTAWOWYCH 2RODEŁ I STANU BADAŃ NAD DZIEJAMI MIASTA EPOKI OŚWIECENIA I REWOLUCJI FRANCUSKIEJ . 13
1. Źródła ............. 13
2. Stan badań, wyniki i dyskusje .................. 31
GŁÓWNE TENDENCJE I KIERUNKI ROZWOJU WEWNĘTRZNEGO EUROPY W LATACH 1763—1804 .... 69
1. Ogólne przemiany życia politycznego .... 69
2. Państwo a miasto . .... 73
3. Walki socjalne wewnątrz miasta - 82
4. Rozwój handlu światowego i europejskiego . - 85
5. Kształtowanie się i rozwój układu kapitalistycznego w przemyśle europejskim....... 100
III
MIASTO EUROPEJSKIE EPOKI OŚWIECENIA .... 123
1. Uwagi ogólne..................123
2. Liczbowy wzrost ludności miejskiej w XVIII stuleciu ........ . . 134
3. Rozwój urbanistyczny i architektoniczny miast.............. 146
4. Struktura społeczna ludności miejskiej .............. 160
5. Zagadnienie stratyfikacji społecznej miasta europejskiego..............190
6. Życie codzienne miasta europejskiego .... 196
IV
INSTYTUCJE, FORMY, ŚRODKI TWORZENIA I PRZEKAZYWANIA KULTURY...........215
1. Uwagi ogólne........... 215
2. Prasa codzienna i specjalistyczna..... 221
3. Książka, jej rozwój i handel oraz funkcja społeczna .............. 236
4. Towarzystwa naukowe, zrzeszenia miłośników wiedzy, „uczone akademie" ........ 250
5. Wolnomularstwo ......... 259
6. Teatr.............. 274
7. Instytucje i związki nieformalne, salony i kluby towarzyskie..... ...... 279
8. Kolekcjonerstwo, zbiory prywatne..... 286
9. Podróże, kontakty korespondencyjne, „wędrówka idei"...... ...... 292
V
PRZEMIANY IDEOWO-KULTURALNE W EUROPIE EPOKI OŚWIECENIA I REWOLUCJI FRANCUSKIEJ . .303
1. Periodyzacja europejskiego Oświecenia, główne tendencje jego rozwoju ....- 303
2. Narodziny etyki i estetyki mieszczańskiej ..... 314
3. Problematyka miejska i jej miejsce w filozofii
Oświecenia....................... 331
4. W kręgu rewolucyjnych zmian i przeobrażeń......... 336
5. Mniejszość rewolucyjna i jej przywódcy w działaniu .......... .... 350
6. Ku równości socjalnej — wizje przyszłości .............. 374
ZAKOŃCZENIE ... .... ...... 383
INDEKS OSÓB................ 389
RESUME.................. 405
ZUSAMMENFASSUNG.............. 413
SPIS ILUSTRACJI...............422
WSTĘP
Problematyka okresu Oświecenia i Rewolucji Francuskiej stanowiła od dawna przedmiot żywego zainteresowania polskiej nauki historycznej. Syntetyczna praca Szelągowskiego (Rewolucja Francuska 1789 --1793), opracowania Piwarskiego i Konopczyńskiego zamieszczone w Wielkiej historii powszechnej, podręcznik Żywczyńskiego (Historia powszechna 1789 - 1870), tłumaczenia obcych prac, jak Historii nowożytnej, t. I, 1[zasłonięte]640-17, pod redakcją Porszniewa czy Rewolucji Francuskiej, Mathieza, wreszcie monograficzne opracowania Leśnodorskiego, Zahorskiego, Salmonowicza, Szackiego i innych, stanowiły nie tylko podsumowanie aktualnego stanu badań, lecz również — polski, oryginalny wkład do badań nad tą ciekawą, choć zarazem i tak trudną epoką.
Badacze ci w większości kładli jednak nacisk na sy-stematyczno-chronologiczne przedstawienie wydarzeń, przede wszystkim politycznych, tworząc kompendia typu podręcznikowego, co wynikało zresztą głównie z potrzeb dydaktycznych. Tylko część opracowań — głównie z ostatnich, powojennych lat — stanowiła próbę oryginalnego rozwiązania szczegółowych zagadnień, będących od dawna przedmiotem zainteresowania
europejskiej nauki historycznej. Mimo tych niewątpliwych osiągnięć, istniejący stan badań trudno jest uznać za całkowicie wystarczający. Zapotrzebowanie społeczne zmuszało do opracowywania przede wszystkim dziejów ojczystych. Spowodowało to pewne zaniedbanie w zakresie historii powszechnej. Nie podejmowano więc dotychczas szerszych prób syntezy i integracji osiągnięć różnych gałęzi humanistyki, zajmującej się XVIII i początkiem XIX wieku, dzięki której na podstawie licznie zebranych faktów, stanowiących dorobek wielu działów nauki, a dotyczących różnych dziedzin ludzkiej działalności, można by odtworzyć struktury społeczne oraz związane z nimi stereotypy myślowe, wzorce kulturowe itp., a więc przejść od ustalenia faktów do badań procesów tworzenia i zmian idei, stosunków międzyludzkich i ich odbicia w świadomości społecznej, co postulują historycy i socjologowie.
Oświecenie europejskie było zjawiskiem ogólnym, przekraczającym ramy poszczególnych państw, posiadającym cechy uniwersalne, co silnie akcentowali najwybitniejsi jego przedstawiciele. Wyrastało ono jednak zarazem z konkretnego, miejscowego „podłoża" — istniejącego poziomu sił wytwórczych, dawnych tradycji politycznych i kulturalnych, aktywności i dojrzałości różnych grup społecznych, formułujących programy i środki ich realizacji. Dynamika tego „podłoża" w ostatniej instancji zawsze okazywała się decydującym czynnikiem określającym tempo, zasięg i charakter rozwoju' idei i haseł Oświecenia oraz przekładu ich uniwersalnych treści na język konkretnych, miejscowych potrzeb. Nie było ono zresztą czymś statycznym, mającym raz na zawsze ustaloną strukturę wewnętrzną i wzajemny układ poszczególnych elementów. Na przykład niejednakową — zależną od wielu czynni-
ków — rolę odegrały poszczególne grupy społeczne, a nawet te same grupy czy instytucje wśród różnych organizmów państwowych i w różnych epokach historycznych. I tak, w epoce wczesnofeudalnej miasto jako instytucja społeczna stanowiło integralną część, mającą swe określone miejsce i funkcje w ramach systemu feudalnego i nastawione było na obsługiwanie tegoż społeczeństwa. Trzeba dodać, że nawet i w tym okresie miasto spełniało także inne zadania. W obrębie jego murów gromadzono bogactwa, będące solą w oku nie tylko szlachty, ale nawet i panujących. Znajdowali tam schronienie ludzie, którzy nie aprobowali ustalonego porządku społecznego i jego hierarchii wartości, różnego rodzaju „prorocy" i buntownicy, wędrowni klerycy, poszukiwacze przygód i nowych prawd. Kwitły wreszcie w mieście sztuki i nauki, rodziło się zwątpienie, refleksja, która z zacisza samotnej pracowni wychodziła często na ulicę, aby zapłonąć jasnym płomieniem buntu. Słowem — miasto było zawsze wielkim tyglem, w którym topiły się różne elementy cywilizacyjne i powstawały nowe wartości, odpowiadające potrzebom rozwoju społecznego i postępu.
W miarę rozwoju dziejowego wzrastała również i rola miasta. Mimo znacznego nieraz udziału pewnych grup szlachty w akcjach reformatorskich, a nawet, od XVII wieku poczynając, w rewolucjach, skierowanych przeciwko koronie i dworowi, nie ona jednak decydowała o jej przebiegu i charakterze. Nie szlachta bowiem, a miasto i mieszczaństwo, a przynajmniej jego część, aktualnie najbardziej dynamiczna, najaktywniej partycypowała w wytwarzaniu nowych wartości kulturalnych i politycznych, ona była ośrodkiem żywej opozycji przeciwko staremu reżymowi. Na antyfeudal-ną rolę miast i mieszczaństwa w odniesieniu do wcześniejszych okresów historycznych wskazywał Fryde-
ryk Engels w pracy pod tytułem: O upadku feudali-zmu i początkach rozwoju burżuazji (Warszawa 1949), stwierdzając: „...Podczas gdy szlachta stawała się coraz bardziej zbyteczna i hamowała rozwój, mieszczaństwo stawało się klasą ucieleśniającą dalszy rozwój produkcji i handlu, oświaty oraz instytucji społecznych i politycznych... Mieszczaństwo rozporządzało przy tym potężną bronią przeciwko feudalizmowi — był nią pieniądz..." Stwierdzenie to w pełni odnosi się do XVIII stulecia.
Proces gospodarczej, politycznej i kulturalnej emancypacji mieszczaństwa był głównym i podstawowym zjawiskiem historii społecznej i politycznej wieku XVIII, a w szczególności jego drugiej połowy, które w sposób decydujący określiło tempo i kierunek dalszego rozwoju społecznego. Takie założenie pozwoliło autorowi skoncentrować zainteresowania na problematyce miasta i mieszczaństwa, jego rozwoju i roli w Oświeceniu, a następnie w rewolucji burżuazyjno-de-mokratycznej. Autor chciałby zwłaszcza zwrócić uwagę czytelnika na mieszczański wkład do ideowo-kultu-ralnych zdobyczy okresu Oświecenia, a w szczególności ukazać wątek tradycji ludowej, tworzenie kultury narodowej oraz formy i środki jej upowszechnienia. Trzeba również podkreślić, że miasto i mieszczaństwo nigdy nie tworzyło (bo nie mogło) homogenicznej całości. Im wyższy poziom rozwoju społecznego osiągnęło ono jako całość, tym silniej występowały różnice wewnętrzne. Ujawniały się różne wizje przyszłego świata, od liberalno-mieszczańskich do radykalno-ja-kobińskich, a nawet socjalistycznych, i różny stopień radykalizmu społecznego poszczególnych grup. Przedstawienie tych zjawisk — głównie zresztą od strony ich struktury wewnętrznej — stanowi jedno z głównych zamierzeń autora niniejszej pracy.
Pozostaje do wyjaśnienia sprawa ram chronologicznych. W historiografii, głównie pod wpływem francuskiej nauki historycznej (Lavisse, Labrousse i inni) jako epokę Oświecenia (siecle des Lumieres) uważa się lata 1715 - 1815, to jest okres od Regencji do Cesarstwa. Chronologia ta — uzasadniona z punktu widzenia Francji — obejmuje poszczególne fazy Oświecenia: od ideologii szlachecko-liberalnej do ideologii jakobińskiej. W okresie Cesarstwa przyjęto, a nawet utrwalono niektóre osiągnięcia i siecle des Lumieres i rewolucji. Z punktu widzenia innych państw europejskich, Niemiec, krajów słowiańskich, Italii itd., powyższe ramy chronologiczne, a w szczególności data początkowa, to jest rok 1715, wydają się znacznie mniej odpowiednie, gdyż całokształt przemian społeczno-gospodar-czych, ideowych i kulturalnych obejmowanych wspólnym mianem Oświecenia wyraźniej zarysowuje się dopiero w drugiej połowie stulecia, w latach sześćdziesiątych, a nawet i później. Oświecenie nabiera wtedy wyraźnie mieszczańskiego charakteru, co szczególnie widoczne jest w zakresie kultury narodowej, języka itp. Dlatego też jako datę początkową dojrzałej fazy europejskiego Oświecenia przyjąłem rok 1763 (rok zakończenia wojny siedmioletniej), a jako końcowy — 1804, to jest powstanie Cesarstwa. Można bowiem uważać, że w zasadzie utworzenie Cesarstwa zakończyło okres wojen rewolucyjnych, w czasie których ludność innych krajów witała entuzjastycznie wojska francuskie, często wbrew ich własnej woli, widząc w nich wyzwolicieli spod jarzma despotyzmu feudalnego. Nastroje, które wywoływała armia francuska nie były już całkowicie zgodne z dążeniami termidoriańskiej burżuazji i jej „szpady", Napoleona Bonapartego, niemniej jednak dopiero ukonstytuowanie się Cesarstwa oznaczało — również w polityce zagranicznej — odwrót od rewolucyj-
nyeh haseł .wyzwalania ludów", a dążenie do zorganizowania Grand Empire z całym systemem państw wasalnych, zaś w dziedzinie ekonomicznej przykrą i dławiącą zależność od Francji.
Praca jest próbą syntetycznego ujęcia tematu, autor zgodnie z przyjętymi założeniami koncentruje się na wybranych zagadnieniach, ze szczególnym uwzględnieniem __ społeczno-kulturalnych i ideowych. Aparat naukowy został świadomie zredukowany do niezbędnych przypisów, głównie bibliograficznych, zaś podany w pierwszym rozdziale zarys podstawowych źródeł i literatury ma, w zamierzeniu autora, dostarczyć czytelnikowi nie tylko ogólnej wiedzy o przedmiocie, ale też i pewnych wskazówek do dalszych, samodzielnych studiów.
Podstawą niniejszej pracy jest wykład monograficzny pod tytułem: Europa w epoce Oświecenia i Rewolucji Francuskiej, wybrane zagadnienia, który był wygłoszony w roku 1966 i opublikowany w skrócie pod tym samym tytułem w wydawnictwie Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Krytyczne i życzliwe zarazem uwagi kolegów, historyków ze środowiska toruńskiego, za które wyrażam im serdeczne podziękowanie, zachęciły mnie do kontynuacji i rozszerzenia badań.
Gorące podziękowanie składam profesorowi B. Le-śnodorskiemu, którego cenne uwagi krytyczne, postulaty i sugestie towarzyszyły różnym fazom tej pracy, przyczyniając się poważnie do wykrystalizowania się jej obecnej postaci. Wyrazy trwałej wdzięczności i podziękowania składam również Sekcji VI Ecoles Pratique des Hautes Etudes w Paryżu. Przyznanie przez nią stypendium pobyt w Paryżu i życzliwa opieka
jej przedstawiciela, pani Labrousse, umożliwiły mi wyzyskanie bogatych zasobów bibliotecznych i niedostępnych w kraju źródeł, bez których powstanie tej pracy nie byłoby możliwe.
Słowa kluczowe:
|
KOSZT WYSYŁKI:
- Niezależnie od ilości kupionych książek koszt wysyłki liczony jest tylko raz i wynosi:
- 7,50 polecony/paczka ekonomiczna
- 9.00 polecony/paczka priorytet
DODATKOWE INFORMACJE O WYSYŁCE I PŁATNOŚCI:
- Wysyłkę realizujemy 2 razy w tygodniu za pośrednictwem Poczty Polskiej
- Książki wysyłamy w bezpiecznych "bąbelkowych" kopertach
- Nie wysyłamy za pobraniem, za granicę, nie ma także możliwości odbioru osobistego
- Forma płatności: płatne z góry (zwykły przelew/Płacę z Allegro)
- W przypadku większej ilości zakupionych książek, prosimy o wpłatę w terminie 10 dni - niestety nie przetrzymujemy zakupionych książek "na później":)
|