Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

MIĘDZYNARODOWY KONKURS SZTUKI ZŁOTNICZEJ ZŁOTO

28-05-2014, 20:29
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4253568007
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 28-05-2014 19:58:12
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

AUTOPORTRET
Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej
Galeria Sztuki w Legnicy
10 MAJA - 10 CZERWCA 2001 ROKU

Wiolettl Adaiuczyk Polska
Annette I Altenburger Ntemcy
Marta Bień Polska
Helle Bjerrum Dania
Agnieszka Btoch Polska
Marta Bogusz Polska
Bogumit Bytomski Polska
Tomasz Ciosmak Polska
Indra Dirzienś Litwa
Redas Dirzys Litwa
Dominika Dłubała Polska
Maria Fijałkowska Polska
Eugeniusz Gowkielewicz Polska
Agnieszka Grupa Polska
Anna Leena Haaramäki Finlandia
Kamila Housovâ-Mizerovâ Czechy
Lucyna Hubert-Nieniewska Polska
Barbara Jablońska-Opatko Polska
Tomasz Jagietlo-Piwoszczuk Polska
Albert Kaleta Polska
Agata Kamińska Polska
Magdalena Knop Polska
Guigui Kohon Hiszpania
Vitaliy Krokhmalyuk Ukraina
Francisca Kweitel Hiszpania
Hanna Leider-Chroboczek Polska
Aneta Lis-Marcinkiewicz Polska
Adriana Lisowska Polska
Agnieszka Łukasiak Polska
Sonia Lukaszewska-Szatkowska Polska
Magdalena Mikotajewska Polska
Ewa Mioduszewska Polska
Renata m Miiecka Polska
.1
Joanna Mirecka-Szuleta Polska
Sylwia Morkiewicz Polska
Marek Natęcz-Nieniewski Polska
Vratislav Karel Novâk Czechy
Monika Oczkowska Polska
Dorota Osuszek Polska
Raimundas Padleckas Litwa
Mariusz Pajączkowski Polska
Dorota Piestrak Polska
Agnieszka Plorin Polska
Małgorzata Portych-Jabtońska Polska
Kamilla Rohn Polska
Marco Sambin Wtochy
Marta Schoeneck Polska
Sławomir Sewerynowicz Polska
Inga Stromilaité Litwa
Jjri Śibor Czechy
Ludmiła Sikolové Czechy
Urszula Wasilewska Polska
Jan Wehrens Niemcy
Joanna Wesołowska Polska
Jarosław Westermark Polska
Arkadiusz Wolski Polska
Diana Zeiler Niemcy
Magda Zienowicz Polska
Jakub Żeligowski Polska
Niezakwalifikowany do wystawy, nagrodzony przez STFZ Piotr Cieciura Polska
Esther Knobel - artysta plastyk, Bezalel Academy of Art & Design, Jerozolima, przewodnicząca obrad (Izrael)
Wilhelm Tasso Mattar - artysta plastyk (Niemcy)
Peter Skubie - artysta plastyk (Austria)
Miroslav Cogan - historyk sztuki, Muzeum w Turnovie (Czechy)
Andrzej Szadkowski - artysta plastyk, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
Giedymin Jabłoński - artysta plastyk, Akademia Multimediaina w Gdańsku
Marek Nowaczyk - historyk sztuki
Sławomir Fijatkowski - artysta plastyk
Esther Knobel - artist, Bezalel Academy of Art & Design, Jerusalem, Chairman (Israel)
Wilhelm Tasso Mattar - artist (Germany)
Peter Skubie - artist (Austria)
Miroslav Cogan - art critic, Museum in Turnov (Czeh Republic)
Andrzej Szadkowski - artist, Academy of Fine Arts in Łodzi
Giedymin Jabłoński - artist, Multimedia Academy in Gdańsk
Marek Nowaczyk - art critic
Sławomir Fijatkowski - artist
Dorota Piestrak Grand Prix Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP - 5000 PLN
Nagroda dodatkowa ufundowana przez KGHM Metale S.A. - 5 kg srebra
Guigui Kohon Nagroda Marszałka Województwa Dolnośląskiego - 3000 PLN
Nagroda dodatkowa ufundowana przez KGHM Metale SA. - 3 kg srebra
Marta Schoeneck Nagroda Prezydenta Miasta Legnicy - 3000 PLN
Nagroda dodatkowa ufundowana przez KGHM Metraco S.A. - 2 kg srebra
Marta Bogusz i Eugeniusz Gowkielewicz Nagroda Galerii Sztuki w Legnicy - statuetka „Marek"
Nagroda dodatkowa ufundowana przez KGHM Metraco S.A. - 1 kg srebra
Małgorzata Portych-Jablońska „Srebrna Ostroga" - Nagroda Specjalna Organizatorów za twórczą odwagę i bezkompromisowość
Sonia Łukaszewska-Szatkowska Nagroda KGHM Metale S.A -1 kg srebra
Urszula Wasilewska Nagroda Firmy „YES" sp. z o.o. - 2000 PLN
Vitaliy Krokhmalyuk Nagroda Galerii Art-Nova - 3 kg srebra
Jarosław Westermark Nagroda Stowarzyszenia Fahrenheit - .Wielki Miot
Lucyna Hubert-Nieniewska Nagroda Galerii Sztuki Złotniczej Aleksandry i Janusza Stanko - 2000 PLN
Piotr Cieciura Nagroda Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych - 1 kg srebra
Dorota Piestrak Award of the Minister of Culture and National Heritage - 5000 PLN
Additional award founded by the KGHM Metale S.A. - 5 kg silver
Guigui Kohon Award of the Marshall of the Lower Silesia Assembly - 3000 PLN
Additional award founded by the KGHM Metale S.A. -? - 3 kg silver
Marta Schoeneck Award of the Mayor of the City of Legnica - 3000 PLN
Additional award founded by the KGHM Metraco S.A. - 2 kg silver
Marta Bogusz i Eugeniusz Gowkielewicz Award of the State Gallery of Art in Legnica - Marek statuette
Additional award founded by the KGHM Metraco S.A. - 1 kg silver
Małgorzata Portych-Jabłońska "Silver Spur" - The Organisers' special award for creative courge and uncompromising attitude
Sonia Łukaszewska-Szatkowska Award of the KGHM Metale S.A. - 1 kg silver
Urszula Wasilewska Award of the "YES" Ltd. - 2000 PLN
Vitaliy Krokhmalyuk Award of the Art-Nova Gallery of Gold and Silver Art - 3 kg of silver
Jarosław Westermark Award of the Fahrenheit Association - "Great Hammer"
Lucyna Hubert-Nieniewska Award of the A & J. Stanko Gallery of Gold and Silver Art in Wroclaw - 2000 PLN
Piotr Cieciura Award of the Association of Gold and Silver Artists - 1 kg of silver





Podczas pierwszej sesji jury oceniało 212 dziel przedstawionych przez 122 artystów, dokonując wyboru prac na wystawę. Zakwalifikowano 76 prac 59 artystów. Druga sesja miała przebieg dwuetapowy. Pierwszego dnia członkowie jury pracowa i indywidualnie, po czym każdy z jurorów przedstawił prace, w jego mniemaniu zasługujące na wyróżnienie i nastąpiła bardzo ożywiona dyskusja. Następnego dnia kontynuowaliśmy burzliwe obrady, zakończone jednomyślną akceptacją listy nagrodzonych prac. Oceniając prace, zwracaliśmy uwagę na osobiste potraktowanie tematu i innowacyjne podejście, umiejętność posługiwania się językiem wielu dyscyplin oraz integralne połączenie obiektu i wizualnego komentarza.
Jedną trzecią życia spędzamy w łóżku, a resztę na nogach. Fakt ten czyni z przyziemnej pary znoszonego obuwia (lub wkładek jako części buta reprezentującej całość) swego rodzaju autoportret, tworzony przez osobę mimowolnie, ale systematycznie, przy czym jest to proces rozciągnięty w czasie. Proces powstawania powoduje, że tego rodzaju autoportret przekazuje pewną nieupiększoną prawdę
Dla mnie osobiście praca Guigui Kohon „Gdy pozostają tylko słowa" jest szczególnie poruszająca. Artystka z powodzeniem przekształca gotowy przedmiot w unikatowe dzieło sztuki. Bardzo delikatnie i lirycznie przetworzony, nawiązuje on do idei autoportretu jako retrospektywnej podróży, odkrywającej swe znaczenie w miarę upływu czasu. W sposób aluzyjny i sugestywny dzieło wskazuje na sytuację osoby, której najbliżsi, rodzinna historia i dziedzictwo przepadli w jakimś kataklizmie. Choć twarze znikły z rodzinnego albumu, nitka łącząca puste strony jest przytwierdzona do medalionu, stanowiącego współczesną wersję tradycyjnej biżuterii żałobnej czy sentymentalnej. W moim odczuciu treścią pracy jest poczucie utraty jako doświadczenie formujące osobowość, nawiązuje ona do Holocaustu. Zetknięcie się z dziełem Kohon wywołało u mnie efekt katharsis, pozwalając mi otworzyć się na emocje dotąd odpychane.
Praca Marty Schoeneck nawiązuje do analogii między ludzkim ciałem a ciałem niebieskim (astralnym), osobistym mikrokosmosem i wszechświatem, embrionem i nebulą. Przedmiot (sweter) przekształcający pieprzyki w konstelację przywodzącą na myśl gwiaździste niebo stanowi medium nadające metaforze materialną formę.
„Obiekt" autorstwa Małgorzaty Portych-Jabłońskiej stanowi wypowiedź odważną, bezkompromisową i zwięzłą. Zwraca uwagę integralne powiązanie przedmiotu i wizualnego komentarza.
Wisior „Auto-portret", praca Urszuli Wasilewskiej, ujęła jurorów poczuciem humoru i autoironią. Samo-chód-zabawka, z przytwierdzonym doń autoportretem artystki zmienia przedmiot w autoportret podwójny -artystki i jej dzieła, wprowadzając przy tym element potencjalnego ruchu i zachęcając widza do bezpośredniej manipulacji przedmiotem
„Kielich" autorstwa Marty Bogusz i Eugeniusza Gowkielewicza jest jedyną pracą zbiorową zgłoszoną na konkurs Jako podwójny autoportret obojga twórców, w ciekawy sposób odnosi się do bardzo dawnego motywu wazy, której profil jest negatywem profilu osoby.
Mimo niewielkich rozmiarów „Kompozycja przestrzenna" Soni Łukaszewskiej-Szatkowskiej demonstruje znakomite wyczucie skali, nadające pracy wyraz monumentalny, a przy tym niekolidujący z lirycznym, elegijnym nastrojem.
„Cykl" Jarosława Westermarka przedstawia szczególną interpretację tematu konkursu, w której kluczową rolę pełni idea matematyczna. To przedmiot niejako sam ewokuje swój autoportret. Artysta w wyrafinowany sposób posługuje się iluzją, opierając się na wieloznacznym zestawieniu formy trójwymiarowej i stanowiącego jej kontynuację dwuwymiarowego wizerunku. Praca posiada matematyczną precyzję i surrealistyczny klimat, bliski grafikom Eschera.
Odcisk palca stał się stereotypowym ekwiwalentem tożsamości. Jego dwuwymiarowość, przekładalna na obraz komputerowy, pozwala na łatwy zapis, przechowywanie i przetwarzanie informacji, co czyni zeń praktyczny substytut tożsamości w dzisiejszym świecie, zdominowanym przez technologie cyfrowe. Praca Krokhmalyuka odnosi się do tego problemu i związanych z nim zagrożeń. Pierścionek z utrwalonym w srebrze odciskiem palca artysty może znaleźć się na palcu innej osoby, co stanowiłoby symboliczny akt przywłaszczenia sobie cudzej tożsamości. Tego rodzaju groźba staje się coraz bardziej realna w epoce kart kredytowych, elektronicznych dowodów tożsamości i elektronicznego podpisu
Esther Knobel
Międzynarodowe konkursy artystyczne są potrzebne, ponieważ stwarzają pożyteczne formy wymiany poglądów i pozwalają artystom zorientować się w tym, co dzieje się w innych krajach w sposób bardziej bezpośredni niz publikacje Legnicki konkurs dał nam możliwość przyjazdu do Polski, nawiązania osobistych kontaktów, odbycie burzliwych dyskusji. Temat konkursu dobrze spełnił swój cel, zachęcając zarówno uczestników, jak i jurorów do dania wyrazu osobistemu spojrzeniu na sztukę biżuterii
„Wkładki do butów" Doroty Piestrak zwracają uwagę jako połączenie aluzyjnego komentarza dotyczącego kondycji ludzkiej z „cielesnym" autopotretem, wzbogaconym odniesieniami do ciała w kontakcie z metalem, miękkiego w zderzeniu z twardym, ciepłego z zimnym. But układa się do stopy nie tylko pod wpływem ciężaru ciała, ale także fizycznych i psychofizycznych cech użytkownika, które zmieniają się wraz z upływem czasu
Możliwe, ze użycie szlachetnego kruszcu dla wytworzenia przedmiotu przeznaczonego „do podeptania" odzwierciedla intencję zdegradowania materiału, ale praca posiada czystą, precyzyjną formę. Przetworzona „książka autorstwa Guigui Kohon (staromodny album fotograficzny, z którego wyjęto wszystkie
zdjęcia) stanowi autoportret w podwójnym znaczeniu: retrospektywnym i dynamicznym. Zawartość osobistej biblioteki zawsze mówi coś o osobie i jej pywatnej historii Z drugiej strony książka staje się dynamiczym autoportretem osoby, która przewraca jej strony.
Praca Marty Schoeneck opiera się na dowcipnym i klarownie przedstawionym pomyśle: pieprzyki na kobiecym ciele (w domyśle samej artystki), pokazane w obramieniu ujętych w srebro dziur, wyciętych w ciemnobłękitnym swetrze, stają się konstelacją, łącząc ludzkie ciało z kosmosem.
Peter Skubic
Nie uczestniczyłem w pracach jury, dlatego chciałbym odnieść się nie tyle do poszczególnych prac, co do idei konkursu. Temat został wybrany, aby zachęcić artystów do nowego spojrzenia na sztukę biżuterii oraz wyjścia poza kwestie techniczne i funkcję dekoracyjną. Wydaje się, ze w obliczu wymagań stawianych przez rynek, polscy artyści-złotnicy mają trudności ze śledzeniem nowych tendencji w sztukach plastycznych. Ponieważ organizatorom konkursu zależy nie na „egzaminie mistrzowskim", ale na promowaniu nowych idei, zasugerowaliśmy „Autoportret" jako temat bogaty w znaczenia i zachęcający do bardziej eksperymentalnego i konceptualnego podejścia. Oczywiście nieudolne wykonanie zmniejsza oddziaływanie dzieła, ale nawet najlepsze wykonanie nie jest w stanie uratować banalnego pomysłu.
Prace zgłoszone do konkursu pokazują, ze artyści chcą posługiwać się współczesnym językiem artystycznym jako narzędziem refleksji nad granicami sztuki w ogóle, a szczególnie sztuki biżuterii. Istnieje ogólna tendencja do łączenia różnych mediów. Tegoroczna edycja legnickiego konkursu i towarzysząca jej wystawa miały stworzyć szansę na odejście od pewnych stereotypów dotyczących biżuterii i - w moim przekonaniu - istotnie otwierają nowe horyzonty. Naszym celem jest inspirowanie nowych pomysłów, a nie eksploatowanie starych. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie można zadowolić wszystkich, ale naszym celem jest pobudzenie do refleksji i dyskusji.

Sławomir Fijałkowski

W odróżnieniu od pozostałych członków jury, nie jestem artystą a historykiem sztuki zajmującym się biżuterią, stąd moja perspektywa jest nieco odmienna. We współczesnej biżuterii dostrzegam pewne napięcie między tendencją do łączenia biżuterii z innymi mediami a tradycyjnie bliskim związkiem między biżuterią a ciałem, który w moim przekonaniu stanowi o istocie biżuterii i nie powinien być pomijany. Z tym zagadnieniem wiąże się pytanie o rolę srebra, którego użycie w pracy jest wymagane przez regulamin legnickiego konkursu. W okresie od powstania konkursu sytuacja zmieniła się i jego początkowa „srebrna" idea także ewoluowała. W kontekście współczesnych multimedial-nych prac, ten wymóg nabiera często charakteru czysto formalnego. Być może nadszedł czas, aby ponownie przemyśleć i ewentualnie zmienić kryteria dopuszczenia prac do konkursu.

Miroslav Cogan

Cieszę się, ze członkowie jury zgodnie uważają biżuterię za dziedzinę należącą do sztuk pięknych a nie dekoracyjnych, co znalazło odzwierciedlenie w decyzjach jury. Niektóre spośród zgłoszonych prac osiągnęły poziom sztuki i mogą być prezentowane w galerii czy muzeum. Cenię także edukacyjną rolę, jaką od lat spełnia legnicki konkurs wobec publiczności i artystów, przyczyniając się do rozpowszechniania nowych idei i pobudzając do refleksji nad kondycją dyscypliny. Mam nadzieję, ze Galeria Sztuki w Legnicy będzie kontynuowała tradycję seminariów poświęconych biżuterii, poszerzając formułę o wykłady dotyczące na przykład sztuki ciała bądź zasad projektowania biżuterii.
Para srebrnych .Wkładek do butów" Doroty Piestrak jest przykładem nowoczesnego autoironicznego użycia przedmiotu osobistego użytku jako autoportretu. Jest to pode|ście przewrotne, bo pomijające aspekt psychologiczny i emocjonalny, tradycyjnie kojarzony z autoportretem, a koncentrujące się na „materialnej" prawdzie i autentyczności. Istotą pracy jest sekwencja procesów fizycznych, mentalnych i artystycznych. Tożsamość konkretnej osoby, choć zredukowana do jej cech fizycznych, zostaje „przeniesiona" na wkładki, ukształtowane przez długotrwały kontakt z ciałem, a następnie wyabstrahowana (z nieco surrealistycznym humorem) poprzez odtworzenie w srebrze przedmiotu, tracącego w ten sposób stanowiącą o jego istocie plastyczność.
Niezwykła „książka" autostwa Guigui Kohon, album fotografii, które znikły, twarzy nieobecnych, jest nastrojowy i elegijny, niepokojący jako opowieść o nieobecności. Nitka łącząca puste strony jest połączona z fotografią, stanowiącą integralną część kompozycji, a zarazem stanowiącą bardzo osobistą wypowiedź, znak pamięci.
Praca Marty Schoeneck przywołuje potrójny kontekst interpretacyjny: kosmos, ludzkie ciało oraz biżuteria jako integralna część ubioru, a nie samodzielna ozdoba. Jury wyróżniło twórcze podejście do sztuki biżuterii, poszerzenie jej kontekstu oraz połączenie różnych mediów.

Andrzej Szadkowski

Cieszę się, ze nagrody zostały przyznane nie za projektowanie ozdób, ale za prace opowiadające osobiste historie. W moim przekonaniu ten element ma podstawowe znaczenie, ponieważ biżuteria to najbardziej osobiste dzieło sztuki, które można posiadać. W odróżnieniu od obrazów czy antycznych mebli, biżuteria jest noszona na ciele, bezpośrednio i intymnie związana z wizerunkiem własnej osoby. Nawet prace nie przeznaczone do noszenia, zawsze przywołują kontekst ciała, co stanowi szczególne wyzwanie dla artysty-złotnika. Różnica między biżuterią jako sztuką a biżuterią jako ozdobą polega na obecności lub braku elementu narracji. Sądzę, że istnieją trzy rodzaje podejścia do noszenia biżuterii. Pierwsza postawa akcentuje tradycję rodzinną i ciągłość, wyrażając się w noszeniu biżuterii rodzinnej. „Klasyczne" podejście, najczęściej spotykane, upatruje w biżuterii symbolu statusu. Trzecia postawa jest związana z publicznym opowiedzeniem osobistej historii (jako że noszenie biżuterii jest aktem społecznym) i skłonieniem innych do reakcji na nią.

Wilhelm Tasso Mattar

Przypomina mi się legnicki konkurs „Białe i Czarne" sprzed kilku lat. Podobnie jak „Autoportret", temat nawiązywał do abstrakcyjnych pojęć i został wybrany, aby zachęcić uczestników do bardziej intelektualnego podejścia, ale wielu artystów i tak ograniczyło się do wprowadzenia do swoich prac elementów białych i czarnych, na przykład hebanu i kości słoniowej. Wydaje mi się, że podobny problem wystąpił także w tym roku. Temat „Autoportret" można interpretować na co najmniej trzech poziomach: autoportret artysty; dzieło jako autoportret artysty; autoportret samego dzieła. Większość uczestników nie wyszła poza ten pierwszy poziom. Kilka prac operowało na drugim poziomie interpretacji, na przykład Vratislav Karel Novak, którego praca zawierała charakterystyczny dla niego motyw plastikowych lalek. Jarosław Westermark jest jedynym artystą operującym na trzecim poziomie, łącząc matematyczne i filozoficzne idee z imponującym precyzją wykonaniem. W jego pracy wymagany przez regulamin konkursu wizualny komentarz nie jest elementem sztucznie dodanym, ale integralną częścią dzieła, a przy tym świetną grafiką Według mnie praca Lucyny Hubert-Nieniewskiej jest jedynym prawdziwie osobistym autoportretem. Myślę, że w przyszłości organizatorzy powinni bardziej zaakcentować swoje oczekiwania wobec uczestników i jurorów.

Marek Nowaczyk

W ostatnim ćwierćwieczu obserwujemy nowe, interesujące zjawiska w dziedzinie sztuki, którą określam jako „wywodzącą się z biżuterii" Poszukiwanie nowych mediów i nowych terenów ekspansji spowodowało szczególne zainteresowanie współczesnych twórców tą dziedziną. Dotychczasowa „ziemia niczyja" - pogranicze designu, rękodzieła i sztuki użytkowej - została zaanektowana przez świadomych twórców, operujących językiem współczesnej sztuki i filozofii.
Pytania o tożsamość współczesnego człowieka, filozofia i sztuka ciała, analiza wartości, artystyczna prowokacja -wszystko to znajduje wyraz w parabizuteryjnych działaniach, których celem me jest dostarczanie rozrywki postmodernistycznemu turyście, ale wywołanie głębszej refleksji.
Intencją organizatorów legnickiego konkursu, która podyktowała wybór tematu, było zachęcenie artystów do skoncentrowania się w większym stopniu na nowatorskim ujęciu niz na projektowaniu biżuterii, do twórczego użycia języka więcej niz jednej dyscypliny oraz wyjścia poza tradycyjne granice sztuki złotniczej i skupienia się na autorefleksji i jej uniwersalnych aspektach
Praca Jarosława Westermarka „Cykl" wyróżnia się zupełnie innym potraktowaniem tematu, intelektualną złożonością i estetycznym wyrafinowaniem Forma obiektu przypomina sławny pierścień „Omfalos" Waltera Wittka z 1985 r. W wydaniu Westermarka obiekt istnieje w połowie jako rzeczywistość, w połowie iluzja Ustawione odpowiednio względem siebie srebrny „róg" i grafika na papierze, oglądane pod właściwym kątem, przedstawiają cały omfaliczny pierścień, z jego bogatymi konotacjami Archaiczny symbol falliczny, występujący w różnych kulturach Omfalos wyznacza pępek świata, symbolizuje energetyczny związek między Niebem a Ziemią, przetworzony w krąg cyrkulacji energii.
Artysta interpretuje autoportret jako grę między rzeczywistością a iluzją. Tworząc autoportret, tworzymy iluzję na swój temat, która jednak ożywa dopiero w zestawieniu z osobą, obserwowaną z zewnątrz przez innych i dokonującą autoobserwacji. Podobna zasada dotyczy procesu tworzenia i percepcji dzieła sztuki Nasuwa się tu analogia ze stawną grafiką Eschera „Rysu|ące ręce". Dziwna pętla, istniejąca w przestrzeni w połowie trój-, w połowie dwuwymiarowej, ujawnia Westermarka - w połowie artystę, w połowie matematyka - abstrakcjonistę, tworząc wiele mówiący, choć niekonwencjonalny i niedosłowny autoportret

Giedymin Jabłoński

Wydawca:
Galeria Sztuki w Legnicy
Publisher: The Gallery of Art in Legnica
Dyrektor/Director Zbigniew Kraska
Kurator/Curator: Dariusz Kawczynski
Teksty wstępu/Introductions by: Eshter Knobel, Miroslav Cogan, Sławomir Fijałkowski, Giedymin Jabłoński,
Wilhelm T Mattar, Marek Nowaczyk, Peter Skubic, Andrzej Szadkowsk
Tłumaczenie/translation by: Małgorzata Mozdzynska-Nawotka, Marta Klonowska (s 22,24,26,28,30)
Opracowanie graficzne/Catalogue design by Dariusz Kawczynski
Fotografie/Photographs by: Jerzy Malinowski, Giedymin Jabłoński (s 27), Augusti Torres (s 29)
DrUk/PrINTED BY: JAKS, WROCŁAW, UL BOGEDAINA 8



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.