|
Wydawnictwo - WAON Rok - 2007 Stron - 108 Oprawa - LAKIEROWANA Format - B5
STAN - NOWA
Współczesne lotnictwo jest jedną z dziedzin określających poziom rozwoju cywilizacyjnego ludzkości. Jest ono odzwierciedleniem zarówno osiągnięć technologicznych, jak i organizacyjnych przełomu XX i XXI wieku. Konstrukcje lotnicze są jednymi z najbardziej zaawansowanych technologicznie maszyn. Lotnictwo cywilne wyposażone w takie maszyny służy ludzkości przede wszystkim przez świadczenie usług transportu powietrznego. Lotnictwo to zorganizowane w organizacje przewozowe jest źródłem 8 procent światowego produktu krajowego brutto1. Ostatnie pięciolecie jest widownią spektakularnego wzrostu liczby pasażerów i towarów przewożonych drogą powietrzną. Dzieje się to w warunkach zagrożenia terroryzmem, rosnących cen ropy naftowej oraz nadmiernego zagęszczenia ruchu lotniczego w wielu regionach świata. Pomyślne funkcjonowanie lotnictwa cywilnego w takich warunkach możliwe jest dzięki dobremu zorganizowaniu tej sfery ludzkiej działalności. Praktycznym wymiarem tego zorganizowania jest istnienie rozległego systemu instytucji i organizacji lotniczych działających w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Niniejsze opracowanie służy zaprezentowaniu tego systemu poprzez charakterystykę ważniejszych międzynarodowych i regionalnych organizacji lotniczych i ich działalności. Składa się ono z pięciu rozdziałów. W pierwszym z nich dokonano syntetycznego przeglądu naukowych poglądów na istotę i klasyfikacje organizacji. Drugi zawiera charakterystykę Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - globalnej instytucji lotniczej. Trzeci poświęcony jest charakterystyce europejskich regionalnych instytucji lotniczych, tj. organizacji sprawujących określone funkcje władzy w sferze lotnictwa. W rozdziale czwartym omówiono Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) - globalną organizację przewoźników lotniczych. Rozdział piąty poświęcony jest syntetycznej charakterystyce
|