Książka zawiera usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę o teoretycznych i metodologicznych podstawach badań marketingowych prowadzonych w otoczeniu wielokulturowym. Znajomość tej wiedzy jest istotna przy rozszerzaniu działalności gospodarczej poza rynek krajowy, a więc szczególnie teraz - w czasach jednoczenia się Europy i globalizacji gospodarki. Wyniki prawidłowo zaprojektowanych i przeprowadzonych badań marketingowych, uwzględniających różnice i podobieństwa kulturowe, stanowią ważną przesłankę decyzji podejmowanych przez przedsiębiorstwa działające na rynkach międzynarodowych oraz tworzą możliwość uzyskania trwałej przewagi konkurencyjnej w skali globalnej.
W książce zostały przedstawione podstawowe megatrendy rozwoju współczesnej gospodarki światowej, definicje kultury i problemy związane z jej operacjonalizacją, procedury prowadzenia międzynarodowych badań marketingowych opartych na źródłach wtórnych i pierwotnych, w tym zagadnienia ekwiwalencji oraz wyboru metod, technik i narzędzi, przetwarzanie i analiza danych oraz interpretowanie wyników. Czytelnik znajdzie również omówienie badań porównawczych dotyczących wartości i symboli kulturowych, postaw polskich konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych oraz postaw menedżerów z kilku krajów wobec procesu rozszerzania się Unii Europejskiej.
Spis treści
Wstęp
Rozdział I
Kultura a paradygmaty marketingu w warunkach globalizacji
1. Globalizacja, integracja gospodarcza i internacjonalizacja przedsiębiorstw jako wyznaczniki współczesnych procesów gospodarowania
Globalizacja jako uwarunkowanie działalności podmiotów rynkowych
Europejska integracja gospodarcza
Proces internacjonalizacji przedsiębiorstw
2. Kultura pojęcie, istota, wymiary i problemy operacjonalizacji
Definicje kultury
Kultura organizacyjna
Kultura a zachowania konsumentów
Problemy opernacjonalizacji kultury jako uwarunkowania zachowań podmiotów rynkowych
Jednostki kulturowe
Akulturacja
3. Marketing w otoczeniu wielokulturowym
Paradygmaty współczesnego marketingu
Marketing międzynarodowy, globalny i międzykulturowy
Rozdział II
Międzynarodowe badania marketingowe. Aspekty kulturowe
1. Badania marketingowe jako element zintegrowanego systemu komunikacji marketingowej
System informacji marketingowej jako podstawa formułowania strategii marketingowych
Definicje badań marketingowych
Zintegrowana komunikacja marketingowa a proces badawczy
2. Międzynarodowe badania marketingowe. Pojęcie, istota, zakresy, typologia
Definicje międzynarodowych badań marketingowych
Kierunki rozwoju badań w otoczeniu wielokulturowym
Rodzaje i typy międzynarodowych badań marketingowych
3. Źródłowe podstawy międzynarodowych badań marketingowych
Źródła wtórne w badaniach marketingowych
Zagraniczne wtórne źródła informacji
Ograniczenia związane z wykorzystaniem źródeł wtórnych w międzynarodowych badaniach marketingowych
4. Międzynarodowe badania porównawcze oparte na źródłach wtórnych
Cele i zastosowania międzynarodowych badań porównawczych
Zasady i metody doboru cech porównawczych
Metody normalizacji zmiennych
Wskaźniki natężenia
Metoda standaryzacji cech (punktowa)
Metody taksonomiczne
Metody określania opóźnień czasowych i ich wykorzystanie w procesie prognozowania
Rozdział III
Międzynarodowe badania marketingowe oparte na źródłach pierwotnych. Podejście kulturowe
1. Przygotowanie badań międzynarodowych. Cele, zakresy, podejścia, metody
Przekroje projektu badawczego
Problemy metodologiczne na etapie przygotowania międzynarodowych badań marketingowych
Koncepcja badania
Projekt badania
2. Problem ekwiwalencji w międzynarodowych badaniach marketingowych
Ekwiwalencja obiektu badań
Ekwiwalencja pomiaru
Ekwiwalencja próby badawczej
Ekwiwalencja procesu badań bezpośrednich
3. Przesłanki wyboru metod i technik w badaniach międzynarodowych
Metody badań ilościowych i jakościowych
Porównanie technik badań ilościowych
Badania bezpośrednie w Internecie
Konstrukcja narzędzi pomiarowych
Procedury tłumaczenia narzędzi badawczych
4. Problemy metodologiczne na etapach realizacji badań, przetwarzania danych i komunikowania wyników badań
Standaryzacja badań międzynarodowych
Organizacja międzynarodowych badań marketingowych
Analiza i interpretacja wyników badań międzynarodowych
Przygotowanie raportu z badań międzynarodowych
Rozdział IV
Polscy konsumenci i menedżerowie w otoczeniu wielokulturowym. Wyniki badań porównawczych
1. Wartości i symbole kulturowe w rozszerzającej się Europie
Metodologia badań jakościowych
Wyobrażenia kolektywne
Wartości narodowe
Wyzwania związane z procesem integracji europejskiej
2. Podstawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych (etnocentryzm i efekt kraju pochodzenia)
Podstawy teoretyczne projektu
Metodologia i wyniki badań ilościowych
Implikacje marketingowe
3. Podstawy menedżerów wobec procesu rozszerzenia Unii Europejskiej
Założenia metodologiczne badań komparatywnych
Podstawy polskich, norweskich i czeskich menedżerów wobec integracji europejskiej
Przebieg badań podstaw polskich i francuskich menedżerów
Proces internacjonalizacji badanych przedsiębiorstw
Orientacja marketingowa badanych przedsiębiorstw
Podstawy polskich i francuskich menedżerów wobec perspektywy rozszerzenia Unii Europejskiej
Podsumowanie
Bibliografia