Między unifikacją a dezintegracją. Kondycja wiedzy we współczesnym społeczeństwie
Dodatkowe informacje
ISBN:[zasłonięte]978-8363-730-6liczba stron: 318Okładka: miękkaWydawnictwo: KULWymiary: 176 x 250 mmRok wydania: 2008 Opis
Spis treści:
Przedmowa (ARKADIUSZ JABŁOŃSKI, MARIUSZ ZEMŁO)
ROBERT POCZOBUT
Fenomen wielowymiarowości umysłu a emergencja. Z ontologii i metodologii badań inter- i transdyscyplinarnych
1. Wielowymiarowość zjawisk - interdyscyplinarność badań.
2. Kognitywistyka jako multi(inter)dyscyplinarny program badawczy.
3. Emergencja jako katergoria transdycyplinarna.
JAN L. CIEŚLIŃSKI
Zrozumienie kluczem do wiedzy
1. Wiedza.
2. Zrozumienie.
3. Monolog i dialog.
4. Czy wiedza matematyczna jest czysto formalna?
5. Korzystanie z gotowych wzorców.
6. Myślenie algorytmiczne i obliczalność.
7. Renesans wiedzy empirycznej.
8. Czy wzory pomagają w zrozumieniu?
9. Edukacja.
10. Erudycja.
11. Stosunek uczonego do wiedzy.
12. Czy rozwojem nauki można sterować?
CEZARY HUNKIEWICZ
Wiedza teoretyczna versus wiedza praktyczna. O sporze pozornym w kontekście nauk społecznych
ARKADIUSZ JABŁOŃSKI
Socjologiczna analiza wiedzy a kształtowanie rzeczywistości społecznej
1. Społeczne uwarunkowania wiedzy.
2. Socjologiczna analiza wytworów wiedzy.
3. Wiedza autorytatywna i rozproszona.
4. Oddzielenie wiedzy prawdziwej od fałszywej.
MARIUSZ ZEMŁO
Zintegrowany model wiedzy edukacyjnej
1. Obraz wiedzy edukacyjnej w konwencji funkcjonalnej.
2. Obraz wiedzy szkolnej w konwencji konfliktowej i krytycznej.
3. Cechy wiedzy w modelu zintegrowanym.
4. Mechanizmy utwierdzające zintegrowany model wiedzy.
IRENA SZLACHCICOWA
Teoretyczny chaos czy poszukiwanie metody - kilka uwag o socjologii ponowoczesnej
KRZYSZTOF SZTALT
Ludzkie przekonania o naturze świata. Preliminaria
HENRYK RASZKIEWICZ
Semiotyczna próżnia - myślenie po totalitaryzmie
1. Czas po komunizmie.
2. Teza o semiotycznej próżni.
3. Paraliż myślenia.
4. Inteligencja sprytu i wykrętu.
5. Dziedziczenie społeczne wykształcenia i zawodu po klikach partyjnych.
6. Niepewność i płytkość wpisania w porządek symboliczny.
7. Instrumentalizowanie historii.
8. Prymitywizacja kultury życia codziennego.
9. Społeczne dziedziczenie odpowiedzialności i winy.
10. Lud postkomunistyczny.
MIROSŁAW FILIPOWICZ
Dwa spojrzenia na dzieje Rosji, czyli o tym, jak na gruncie amerykańskim zderzyły się rosyjska i polska tradycja historiograficzna
JAN SZYMCZYK
Między wolnością a tendencjami uniformizacyjnymi. Z problematyki funkcjonowania mass mediów w demokracji
1. Wolność słowa - wolność prasy.
2. Funkcje i sens informacji massmedial-nych.
3. Przykładowe "wypaczenia" w strukturze i systemie informacji.
PIOTR FRANCUZ
Rozumienie niespójnych informacji zawartych w często oglądanych przekazach telewizyjnych
1. Hipotezy.
2. Metoda.
3. Procedura.
4. Wyniki badań.
5. Dyskusja wyników.
EWA NARKIEWICZ-NIEDBALEC
Czym jest to, co nazywamy hipotezę w świetle "hipotez" redagowanych w pracach magisterskich?
1. Słownikowa definicja hipotezy.
2. Hipoteza jako zdanie o relacjach między zjawiskami.
3. Podręcznik metodologii autorstwa Babbieego.
4. Studenckie "hipotezy" - poprawne czy nie?