Spis treściWstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9Izabella Bukraba-RylskaKapitał społeczny polskiej wsi w świetle badańnad programem Leader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121. Program Leader na tle projektów modernizacji i rozwoju wsi . . . 122. Cele badania: od pytań empirycznychdo dylematów teoretycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143. Alternatywna wizja badań nad wiejskim kapitałem społecznym . . 184. Ustalenia definicyjne i robocze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31Maria WieruszewskaZarządzanie programem Leader z perspektywy kapitału społecznego. Założenia, działania, efekty - próba ewaluacji jakościowej . . . . . . 341. Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342. Założenia, pojęcia, kontrowersje terminologiczne . . . . . . . . . 363. Polskie doświadczenia Leadera - sukcesy, trudności, problemy . . 414. Animatorzy projektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 475. Pieniądze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 526. Wieś-sołectwo, rolnicy czy niechciany kapitał społeczny? . . . . . 557. Konkluzje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61Ryszard KamińskiOddolnie czy odgórnie - jak program Leader wpływana społeczności wiejskie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 651. Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 652. Leader - między interakcją a interwencją . . . . . . . . . . . . . 663. Czy program Leader buduje kapitał społeczny na polskiej wsi? . . 764. Leader od 2007 r. na zbyt głębokiej (biurokratycznej) wodzie? . . 814.1. Szczytne intencje i poprawna logika włączenia Leaderado głównego nurtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 814.2. Udowadnianie racjonalności kosztowej jako pierwotne źródło absurdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 834.3. Lokalne strategie rozwoju - zintegrowane programy rozwoju czy przypadkowo dofinansowane projekty? . . . . . . . . . . 865. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 896. Rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93Piotr KrośniakPilotażowy program Leader+ - analiza materiałów z badań . . . . 971. Program Leader w Polsce - charakterystyka . . . . . . . . . . . . 972. Założenia metodologiczne badań i proces badawczy . . . . . . . . 983. Wyniki badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1013.1. Lokalni liderzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1013.1.1. Lokalne struktury, zaufanie i współpraca . . . . . . 1013.1.2. Program Leader - dotychczasowa realizacja i nowa perspektywa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1093.1.3. Lokalni liderzy i ich pozycja . . . . . . . . . . . . . 1103.2. Mieszkańcy o lokalnych grupach działania . . . . . .