Przystępując do realizacji uniwersyteckiego przedmiotu „metodyka pracy nauczyciela-bibliotekarza" dla studentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej studiów dziennych i zaocznych, zakładam, że studenci w znacznym stopniu opanowali już wiedzę z zakresu swoich dyscyplin kierunkowych, którą nadal uzupełniają, dysponują wiedzą z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii, a także pewnym doświadczeniem praktycznym związanym z organizacją procesu kształcenia oraz wychowywania dzieci i młodzieży. Niektórzy studenci, szczególnie ze studiów zaocznych, posiadają też znaczne doświadczenie w organizacji działalności kulturalno-oświatowej dorosłych. Zajęcia dydaktyczne oraz studia własne studenta muszą więc mieć charakter interdyscyplinarny, w znacznej mierze bibliograficzny. Tak organizowane studia umożliwiają studentom zarówno indywidualne kształcenie, jak i wielostronne przygotowanie do praktycznego zastosowania tej wiedzy w toku uniwersyteckich zajęć ćwiczeniowych, praktyki pedagogicznej śródrocznej w trakcie lekcji ze szkolnego przedmiotu „przysposobienie czytelnicze i informacyjne", praktyk pedagogicznych w bibliotekach szkolnych i wreszcie po ukończeniu studiów w bezpośredniej pracy zawodowej nauczyciela-bibliotekarza w szkołach różnych typów i poziomów. Proponowany wielostronny wybór literatury przedmiotu „metodyka pracy nauczyciela-bibliotekarza" zawiera najpotrzebniejsze — moim zdaniem — tytuły wydawnictw zwartych, czasopism i wydawnictw ciągłych oraz w niektórych wypadkach również tytuły konkretnych artykułów lub rozpraw publikowanych w czasopismach i wydawnictwach ciągłych. W celu przyspieszenia i ułatwienia Czytelnikom wyszukiwania potrzebnych informacji bibliograficznych w niektórych częściach tego zestawu literatury (cz. I, II i V) zastosowałem podział problemowy wyodrębniając opracowania i tytuły czasopism dotyczące problematyki bibliotekoznawstwa i informacji naukowej („A") niezbędnej w merytorycznym opracowaniu konspektów lekcji bibliotecznych oraz tytuły opracowań z zakresu nauk pedagogicznych („B"), stanowiących teoretyczną i metodyczną podstawę pedagogicznych decyzji nauczyciela-hi-bliotekarza. Studia na bibliotekoznawczym kierunku wymagają od studenta i absolwenta nieustannej postawy dociekliwości badawczej, a nie jedynie posługiwania się wiedzą odtwórczą, w ostatniej VIII części niniejszego wyboru podaję dość obszerny i wielokierunkowy zestaw literatury metodologicznej niezbędniej w badaniach pedagogicznych nauczyciela-biblioteksrza w czasie studiów i w toku opracowywania własnej pracy magisterskiej, a także później podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Spełnienie tego zadania ułatwić mają również propozycje lekturowe zawarte w części V (Bibliografie). Natomiast wybór literatury znajdujący się w części VI (Bibliotekarstwo szkolne. Czytelnictwo. Pedagogika biblioteczna) w znacznej mierze ma ułatwić przygotowywanie się studentów do praktycznej realizacji zadań pedagogicznej działalności biblioteki szkolnej (tu znajdzie też Czytelnik niezbędną literaturę z zakresu pedagogiki bibliotecznej). Zawarty /.a^. w części VII (Informatyka w szkole) wybór opracowań ułatwi studentom przygotowanie młodych czytelników (uczniów) do poprawnego korzystania z informacji bibliotecznej w warunkach nowocześnie zorganizowanego warsztatu informacyjnego biblioteki szkolnej i bibliotek innych sieci. Proponowany tu wybór literatury przedmiotu zawiera podstawowe, przede wszystkim polskojęzyczne druki zawarte (w zasadzie bez obligatoryjnych opracowań podręcznikowych dyscyplin współdziałających i pokrewnych) oraz tytuły czasopism i wydawnictw ciągłych (przeważnie aktualnie ukazujących się) o zasięgu ogólnopolskim ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw regionu śląskiego. Proponowany wybór literatury uzupełniany będzie na bieżąco w toku uniwersyteckich zajęć dydaktycznych z „metodyki pracy nauczy-ciela-bibliotekarza" oraz „pedagogiki bibliotecznej". |