BIBLJOTEKA DZIEŁ PEDAGOGICZNYCH
LUDWIKA JELEŃSKA
DOKT. FILOZ. UNIW FRYB.
METODYKA
PIERWSZYCH LAT NAUCZANIA
Wydanie III
NAKŁADEM „NASZEJ KSIĘGARNI"
SPÓŁKI AKC. ZWIĄZKU POLSKIEGO NAUCZYCIELSTWA
SZKÓŁ POWSZECHN.
WARSZAWA, ŚWIĘTOKRZYSKA 18
1 9 2 9 ROK
Liczba stron: 344
Stan: DOBRY+ / BARDZO DOBRY, twarda oprawa introligatorska, wykluczona z magazynu bibliotecznego
Koszt wysyłki: 8
Galeria zdjęćKliknij aby powiększyć |
_________________________
T
1
T R E S C.
PRZEDMOWA DO WYDANIA PIERWSZEGO ... II
DRUGIEGO..... 13
TRZECIEGO .... 14
WSTĘP. PRZEDMIOT I PODZIAŁ METODYKI .... 15
CZĘŚĆ I OGÓLNA.
ROZDZIAŁ I. NATURA NAUCZANIA....... 17
Istota rozumienia. — Podświadomy grunt.
ROZDZIAŁ II. ZADANIE NAUCZANIA.
Cel nauczania — wartość nauki. — Wpływ nauczania — wartość nauczania.
§ 1. Cel nauczania............21
Wzgląd utylitarny. — Wzgląd społeczny. — Wzgląd wychowawczy. — Wzgląd indywidualny.
§ 2. Wpływ nauczania..........24
Kształcenie materjalne. — Kształcenie formalne. — Umiejętność.
ROZDZIAŁ III. METODY.
Rozróżnienie: metody nauczania — metody badań naukowych.
§ 1. Metody nauczania..........27
Metoda Pouczająca. — Metoda Wyświetlająca.
§ 4. Gramatyka.............
Ćwiczenia gramatyczne, a gramatyka. — Przygotowanie podświadome.
§ 5. ćwiczenia piśmienne.........
Ćwiczenia ortograficzne. — Przygotowanie do wypracowań. Tematy i formy wypracowali. — Poprawianie ćwiczeń piśmiennych.
ROZDZIAŁ II. ARYTMETYKA......
Wstęp: Charakter nauki. Zdolności matematyczne.—Zrozumienie i zmechanizowanie. — Kształcenie myśli matematycznej. — Momenty przełomowe.
§ 1. Liczba..............
Pojęcie liczby. — Wyodrębnienie cech wielkościowych. — Odwzorowywanie. — Monografìa liczb. — Figury liczbowe. — Cyfry.
§ 2, Formuła matematyczna........
Rozróżnienie między działaniem a formułą. — Stopniowanie w dojściu do pierwszej formuły. — Odczytywanie i zapis. — Formuła z nawiasami.
§ 3. System dziesiątkowy.........
Wyćwiczenie dziesiątki. — Wprowadzenie na konkretach. — Pogłębienie systemu dziesiątkowego.
§ 4. System pozycyjny..........
Pojęcie pozycyjnej wartości cyfr. — Rozszerzenie systemu pozycyjnego.
§ 5. Metoda w działaniach.........
Konieczność metody. — Metody dodawania. — Metody odejmowania. — Metody mnożenia. — Metody dzielenia. — Sztuczne metody działań.
§ 6. Podział i mieszczenie.........
Potrzeba rozróżnienia. — Dobór konkretów. — Zapis i odczytywanie.§ 7. Ułamki..............
Koła ułamkowe. — Przygotowanie do działań na ułamkach.
§ 8. Zadania..............
Charakter zadań. — Rozwiązywanie zadań. — Wzory do zadań. — Rozbudowa i odbudowa zadań.
ROZDZIAŁ III. GEOMETRJA.......
Wstęp: Charakter nauki. Spekulatywność i praktyczność nauki. — Odbicie dwojakiego charakteru nauki w nauczaniu.
Geometrja w I oddziale........
Linja prosta. — Decymetr. — Kreślenie. — Kąt. — Figury geometryczne.
Geometrja w II oddziale.......
Rozbudowa materjału I oddziału: Unje, miary, kreślenie, kąty, figury geometryczne. — Przygotowanie do skali. — Miary powierzchni.
Geometrja w III oddziale.......
Pogłębienie wiadomości: kąt, skala, miary kwadratowe w systemie metrycznym. — Obliczenie pól figur geometrycznych. — Miary objętości. — Miary pojemności. — Przygotowanie do kreślenia planów.
ROZDZIAŁ IV. ĆWICZENIA ARTYSTYCZNE.
Wstęp: Charakter nauki........
Nazwa. — Działanie Piękna. — Wzgląd estetyczny.
§ 1. Budzenie zainteresowań estetycznych . . .
Dwa kierunki zainteresowań. — Rozwój twórczości artystycznej. — Uzdolnienie do kontemplacji estetycznej: korekta zbiorowa; pobudzenie do patrzenia, pobudzenie do wyobrażania; postrzeganie piękna w naturze, § 2. Różnorodność ćwiczeń artystycznych . . . Ugrupowanie ćwiczeń: ćwiczenia obserwacyj-
§ I-§ 2.
§ 3.— 10 —
ne, wyobrażeniowe — kompozycyjne, techniczne, estetyczne. — Pomoc nauczyciela.
ROZDZIAŁ V. H I S T O R J A........293
Wstęp: Charakter nauki. Różne poglądy na istotę historji. — Przeszłość w nas.
§ 1. Przeżycia historyczne......... 296'
Zmysł historyczny. — Uzmysłowienie czasu. — Poglądowość w nauczaniu historji.
ROZDZIAŁ VI. PRZYRODA.......304
Wstęp: Charakter nauki.
Poznanie przyrody. — Czynnik biologiczny.
§ 1. Przyroda w I i II oddziale.......311
Plan.
§ 2. Wskazówki metodyczne........314
Wycieczki.—Obserwacje.—Porównania i uogólnienia. — Rysunek. — Forma lekcji. — Niebezpieczeństwo chaosu. — Praca nauczyciela.
ROZDZIAŁ VII. OEOGRAFJA.......323
Wstęp: Charakter nauki.
Przedmiot geografji. — Cel nauczania. —
Wpływ nauczania.
g 1. Obserwacja w geografji .'.......327
Obserwacja faktów. — Opis faktów. — Wyszukiwanie związku między zjawiskami.
§ 2. Najbliższa okolica w nauczaniu geografji . . 334
Najbliższa okolica, jako punkt wyjścia. — Konkret w nauczaniu geografji. — Uzmysłowienie odległości. — Najbliższa okolica, jako przedmiot nauki.
ZAKOŃCZENIE...............340
KONSTRUKCJA FIGUR LICZBOWYCH PROF. A. M. RUSIECKIEGO ............342 |
|
|
|
|