Tytuł
Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku
wczesnoszkolnym
Opis
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8387-583-6
Kraków 2012, wydanie 3, format 165 x 235,
objętość 330 str., oprawa miękka
Niniejsza publikacja stanowi
szczególną pozycję wśród książek przedmiotowo-metodycznych służących kandydatom
i młodym nauczycielom w najwcześniejszym okresie ich aktywności. Zawiera ona
wiadomości rzeczowe z różnych działów języka polskiego oraz ogólne i szczegółowe
treści i metody pracy, przykłady lekcji, a także wiele informacji
bibliograficznych. Istotnym walorem opracowania są praktyczne zalecenia i uwagi
z zakresu nauki o języku, co wiąże się z dalszym rozwojem umysłowym dzieci i
możliwością doskonalszego poznawania rzeczywistości. Głównym celem książki jest
pomoc studentom i nauczycielom w procesie opanowywania niezbędnej wiedzy
polonistycznej, m.in. na temat sposobów pracy z tekstami literackimi,
wzbogacania słownictwa i związków frazeologicznych, jak również stosowania
różnorodnych konstrukcji składniowych w nauczaniu uczniów formułowania dłuższych
form wypowiedzi typu: opowiadanie, opis, sprawozdanie, notatka, list itd.
Ponadto celem książki jest uświadamianie i przypominanie niezbędnych wiadomości
merytorycznych i metodycznych stanowiących podstawę zintegrowanej wiedzy
polonistycznej, umożliwiającej właściwy rozwój języka ojczystego dzieci, zgodnie
z ich psychofizjologicznymi właściwościami. Celowi temu służą między innymi
rozdziały poświęcone ćwiczeniom gramatycznym i ortograficznym, rozwijaniu
aktywności twórczej, zabawom dramatycznym i dydaktycznym. Książka ta umożliwia
również zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami dydaktycznymi i naukowymi tej
dyscypliny pedagogicznej. Istotną jej cechą jest możliwość pogłębiania wiedzy i
umiejętności pedagogicznych nauczycieli oraz inspirowanie ich do doskonalenia
swego warsztatu zawodowego.
Wstęp
1. Cele polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej
1.1. Cele
kształcenia polonistycznego a funkcje języka
1.2. Klasyfikacja i formułowanie
celów nauczania
1.3. Treści kształcenia i wychowania w edukacji
polonistycznej
1.4. Materiał nauczania i środki dydaktyczne w kształceniu
wczesnoszkolnym języka polskiego
1.5. Nauczyciel a kształcenie języka
ojczystego w edukacji wczesnoszkolnej
1.6. Przygotowanie się nauczyciela do
lekcji
2. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu
porównawczym
2.1. Podział metod nauki czytania i pisania
2.2.
Syntetyczne metody nauki czytania
2.3. Metody alfabetyczne
2.4. Metody
fonetyczne
2.5. Metody sylabowe
2.6. Metody analityczne – ich wady i
zalety
2.7. Rozwój metod analityczno-syntetycznych
2.8. Metody
globalne
2.9. Najnowsze tendencje w procesie nauki czytania i
pisania
2.9.1. Koncepcja czytania według Glenna Domana
2.9.2. Metoda
wczesnej nauki czytania i pisania w systemie pedagogicznym Marii
Montessori
2.9.3. Metoda naturalnej ekspresji i motywacji Celestyna
Freineta
2.9.4. Naturalna nauka języka
2.9.5. Programy wspierające
edukację dzieci
3. Proces nauki czytania
3.1. Psychofizjologiczne
podstawy procesu czytania i pisania
3.2. Istota nauki czytania
3.3.
Gotowość i aspekty procesu czytania
3.4. Kształtowanie umiejętności
czytania
3.4.1. Etapy w procesie nauki czytania
3.4.2. Treści
programowe
3.5. Znaczenie elementarza w procesie nauki czytania i
pisania
3.6. Etapy pracy podczas wprowadzania nowej litery
3.7.
Doskonalenie umiejętności czytania
3.7.1. Cechy dobrego czytania
3.7.2.
Podstawowe formy czytania
3.7.3. Kształtowanie umiejętności cichego czytania
ze zrozumieniem
4. Proces pisania
4.1. Psychofizjologiczne
podstawy procesu pisania
4.2. Nauka poprawnego pisania
4.2.1. Etapy nauki
pisania nowej litery
4.3. Rodzaje ćwiczeń w pisaniu
4.4. Błędy graficzne w
piśmie
4.5. Trudności w nauce czytania i pisania
5. Rozwój i
kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym
5.1. Język pisany a
mówiony – wzajemny wpływ, badania
5.2. Proces wielostronnego poznania a
metody kształcenia sprawności językowej
5.3. Ćwiczenia
słownikowo-frazeologiczne i ich funkcja w procesie kształcenia mowy
5.4.
Organizacja i planowanie dłuższych form wypowiedzi
5.5. Podstawowe rodzaje
wypowiedzi ustnych i pisemnych
5.5.1. Opowiadanie
5.5.2. Opis
5.5.3.
Sprawozdanie
5.5.4. List i inne pisma użytkowe
5.6. Ćwiczenia
kompozycyjne
5.6.1. Kontrola i ocena prac pisemnych
6. Praca z tekstem
literackim
6.1. Cele opracowywania utworów
6.2. Etapy pracy z tekstem
czytanki lub lektury
6.3. Opracowywanie utworów literackich
6.3.1.
Analityczne formy pracy z tekstem
6.3.2. Syntetyczne ćwiczenia oparte na
utworach literackich
6.4. Inne sposoby wykorzystania treści tekstów
literackich
6.5. Opracowywanie utworów poetyckich
6.6. Praca z
lekturą
7. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej
7.1.
Cele kształcenia języka uczniów
7.2. Treści nauczania
7.3. Metody i
organizacja materiału językowego
7.4. Konstruowanie zdań złożonych
8.
Nauczanie ortografii i interpunkcji
8.1. Cele i zadania nauczania
ortografii
8.2. Dobór i zakres treści ortograficznych
8.3. Zasady
nauczania ortografii
8.4. Metody opracowywania materiału
ortograficznego
8.5. Rodzaje ćwiczeń ortograficznych
9. Rozwijanie
twórczej aktywności uczniów
9.1. Pojęcie, istota i cechy aktywności
twórczej
9.2. Metody pobudzania myślenia twórczego
9.3. Stymulowanie
wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego
9.4. Twórcza ekspresja uczniów
według koncepcji Nowoczesnej Szkoły Francuskiej Celestyna Freineta
10.
Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci
10.1. Cele i
zadania gier i zabaw dydaktycznych
10.2. Funkcje zabaw w nauczaniu języka
polskiego
10.3. Przykłady zabaw w edukacji polonistycznej
11.
Dramatyzacje w nauczaniu wczesnoszkolnym języka polskiego
11.1. Pojęcie,
istota i klasyfikacja gier dramatycznych
11.2. Rodzaje technik
dramowych
11.3. Przykłady
dramatyzacji
Bibliografia
Aneks
Przykład lekcji wprowadzającej nową
literę
Przykład lekcji z tekstem literackim
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!