Metody i techniki ilościowe w logistyce stosowanej. Wybrane zagadnienia
Józef Bendkowski, Marzena Kramarz, Włodzimierz Kramarz
rok wydania: 2010
stron: 334
oprawa: miękka
format: B5
wydawnictwo: Politechnika Śląska
Podręcznik przygotowano dla studentów uczelni technicznych, biznesowych oraz specjalistów z interesujących się zagadnieniami logistyki, logistyki stosowanej i metodami ilościowymi w logistyce. Praca jest bogato ilustrowana rysunkami, tablicami, przykładami z praktyki polskich przedsiębiorstw. Omawia problemy wykorzystania metod ilościowych w zarządzaniu logistyką, w logistyce stosowanej. Adresowany jest do wszystkich, którzy chcą poznać systemy i procesy logistyczne, rozwiązywać zadania logistyczne metodami ilościowymi.
SPIS TREŚCI:
Słowo wstępne 5
1. WPROWADZENIE - PROBLEMY OGÓLNOMETODOLOGICZNE 13
1.1. Sterowanie 13
1.2. Prognozowanie 14
1.3. Modelowanie 28
1.4. Mapowanie procesów 32
1.5. Symulacja 35
1.6. Optymalizacja 41
2. WYBRANE METODY I TECHNIKI WSPOMAGAJĄCE PODEJMOWANIE DECYZJI LOGISTYCZNYCH 49
2.1. Zasady mapowania procesów 49
2.2. Modele referencyjne ARIS i SCOR 59
2.3. Informatyczne systemy wykorzystywane w zarządzaniu logistycznym (ERP, CRM, CSM) 64
2.4. Systemy informatyczne w logistyce 69
3. WYBRANE METODY ILOŚCIOWE W ZARZĄDZANIU PROCESAMI TRANSPORTOWYMI I STEROWANIA ZAPASAMI 113
3.1. Procesy transportowe - ujęcie logistyczne 113
3.2. Zadania transportowe 117
3.3. Problem komiwojażera 127
3.4. Zapasy w systemie logistycznym 131
3.5. Sterowanie zapasami 137
3.6. Zapasy wyrobów gotowych 143
4. METODY ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE W KONFIGURACJI SIECI DYSTRYBUCJI 149
4.1. Logistyczne procesy dystrybucji 149
4.1.1. Kanały dystrybucji 149
4.1.2. Etapy projektowania kanałów dystrybucji 150
4.1.3. Analiza rynku zbytu 155
4.2. Logistyczna obsługa klienta 175
4.2.1. Elementy logistycznej obsługi klienta 179
4.2.2. Zagadnienie kolejek w kanałach dystrybucji jako element logistycznej obsługi klienta 182
4.2.3. Zapasy wyrobów dystrybucji a realizacja zamówień 186
4.3. Modelowanie procesów realizacji zamówienia 188
4.3.1. Cykl realizacji zamówienia 188
4.3.2. Główne czynności cyklu realizacji zamówienia 193
4.3.3. Wartość dodana 195
4.3.4. Koncepcja czasu cyklu realizacji zamówienia 196
4.3.5. Nowoczesne metody i techniki analizy cyklu realizacji zamówienia - metody zorientowane na kompresje czasu 207
4.4. Problemy konfiguracji sieci dostaw 216
4.4.1. Przepustowości węzłów dystrybucji 218
4.4.2. Lokalizacja węzłowych punktów sieci 224
5. ANALIZA PRZYPADKÓW 233
5.1. Praktyczne aspekty sterowania zapasami w przedsiębiorstwie 233
5.1.1. Metody sterowania zapasami w przedsiębiorstwie produkcyjnym 233
5.2. Symulacja poziomu zapasów 239
5.3. Analiza doboru operatora logistycznego 250
5.4. Szacowanie kosztów logistycznych 258
5.5. Organizacja procesów transportowych 272
5.5.1. Organizacja tras przewozowych w przedsiębiorstwie branży motoryzacyjnej 272
5.6. Racjonalizacja procesów transportowych w branży piwowarskiej 291
5.7. Konfiguracja sieci logistycznej 305
5.7.1. Konfiguracja sieci farmaceutyków 305
5.8. Zastosowanie metody siatki przy wyznaczaniu lokalizacji nowego magazynu 313
5.8.1. Istota metody 313
5.9. Wybudowanie magazynu centralnego dla sieci salonów meblowych 321
BIBLIOGRAFIA 325