Autor: Walery Rogoza
ISBN: 83[zasłonięte]60434-7
Ilość stron: 430
Data wydania: 05/2006
Obiekty interoperabilne są to składniki programowe współdziałające między sobą w sieci komputerowej w sposób przezroczysty dla użytkownika, które sa tworzone w różnych językach programowania, pracują w różnych systemach operacyjnych i środowiskach sprzętowych.
Rozproszone technologie obiektowe w ostatnich dziesięciu latach osiągnęły wysoki poziom rozwoju. Wspólnymi siłami czołowych firm światowych z oprogramowania, jak "Sun Microsystems", "Microsoft" i innych, a także konsorcjum OMG są stworzone i opracowane rozmaite architektury warstwy pośredniej przeznaczonej do wsparcia rozproszonych technologii obiektowych.
Książka "Metody i środki projektowania obiektów interoperabilnych" wyświetla kwestie podstaw projektowania obiektów interoperabilnych w postaci całkiem dostępnej dla początkujących. Wszystkie rozdziały książki rozpatrywane są na wykładach dla studentów starszych lat na Wydziale Informatyki Politechniki Szczecińskiej. Na końcu każdej lekcji czytelnikowi proponuje się krótkie podsumowanie i kilka pytań kontrolnych pomagających zrozumienie bieżącego materiału.
Rozdziały:
Lekcja 1. Systemy rozproszone
1. Wprowadzenie do rozproszonych systemów komputerowych2. Przykładowe systemy rozproszone3. Wymagania stawiane systemom rozproszonym4. Wymiary przezroczystości systemów rozproszonych5. Podsumowanie6. Pytania kontrolne
Lekcja 2. Rozwój paradygmatu programowania obiektowego. Podstawy projektowania obiektowego
1. Rozwój technologii obiektowych2. Wstęp do projektowania obiektowego z użyciem notacji UML3. Podsumowanie4. Pytania kontrolne
Lekcja 3. Modele metaobiektowe składników systemów rozproszonych
1. Cele tworzenia modelu metaobiektowego2. Modele statyczne3. Modele dynamiczne4. Metaobiektowy model obiektów rozproszonych5. Operacje nad obiektami rozproszonymi6. Podsumowanie7. Pytania kontrolne
Lekcja 4. Sieciowe narzędzia systemów rozproszonych
1. Model referencyjny ISO/OSI2. Analiza warstwy transportowej3. Podsumowanie - porównanie protokołów TCP i UDP4. Pytania kontrolne
Lekcja 5. Implementacja warstwy nośnej
1. Typy warstwy pośredniej2. Transakcyjnie-zorientowana warstwa pośrednia3. Warstwa pośrednia zorientowana na przesyłanie komunikatów4. Zdalne wywołanie procedur5. Warstwa pośrednia zorientowana obiektowo6. Podsumowanie7. Pytania kontrolne
Lekcja 6. Opracowanie obiektów zdalnych na podstawie obiektowej warstwy pośredniej
1. Krótka charakterystyka faz procesu projektowania obiektów zdalnych2. Definicje interfejsów3. Wytwarzanie pni4. Realizacja obiektów-klientów5. Realizacja obiektów-serwerów6. Rejestracja serwera7. Podsumowanie8. Pytania kontrolne
Lekcja 7. Java i problemy opracowania języka komunikacji sieciowej
1. Java/RMI2. Podstawowe właściwości Javy3. Dyskusja o problemach bezpieczeństwa języka programowania na przykładach C, C++ i Javy4. Podsumowanie5. Pytania kontrolne
Lekcja 8. Środowisko opracowania obiektów interoperabilnych Java/RMI
1. Model metaobiektowy Javy/RMI2. Architektura śodowiska Java/RMI 1.23. Sposoby tworzenia obiektów w Javie4. Podstawowe klasy Javy5. Aplety i servlety Javy6. Przykłady kodów serwera i klienta7. Podsumowanie8. Pytania kontrolne
Lekcja 9. Podstawy CORBY
1. Model metaobiektowy CORBY2. Architektura CORBY3. Struktura jednoczenia różnych obiektowych pośredników4. Podsumowanie5. Pytania kontrolne
Lekcja 10. Dynamiczne wywołanie w CORBIE
1. Ogólny opis wywołań dynamicznych2. Interfejsy wywołań dynamicznych3. Scenariusze wywołań dynamicznych4. Rozważania o wykorzystaniu CORBY dynamicznej5. Podsumowanie6. Pytania kontrolne
Lekcja 11. Metadane CORBY
1. Metadane i IDL CORBY2. Struktura pliku IDL CORBY3. Wykorzystanie metadanych przy tworzeniu składników CORBY4. Introspektywne składniki CORBY5. Podsumowanie6. Pytania kontrolne
Lekcja 12. Tworzenie klientów i serwerów w środowisku CORBY
1. Tworzenie aplikacji klienta2. Tworzenie aplikacji serwera3. Komentarz do testowania aplikacji4. Podsumowanie5. Pytania kontrolne
Lekcja 13. Podstawy DCOM
1. Model metaobiektowy DCOM2. Architektura DCOM3. Podsumowanie4. Pytania kontrolne
Lekcja 14. Tworzenie obiektów DCOM
1. Implementacja interfejsów2. Realizacja mechanizmu samozniszczenia obiektów i wykorzystanie inteligentnych wskaźników3. Realizacja semantyki wyjątków4. Podsumowanie5. Pytania kontrolne
Lekcja 15. Rozwiązywanie problemu niejednorodności języków programowania
1. Istota problemu niejednorodności2. Czynniki niejednorodności języków programowania3. Powiązanie z językami programowania4. Podsumowanie5. Pytania kontrolne
Lekcja 16. Rozwiązywanie problemu niejednorodności warstwy pośredniej
1. Czy niejednorodność systemów rozproszonych musi występować?2. Interoperabilność3. Protokoły interoperabilnośći i komunikaty GIOP4. IIOP5. Rozwiązanie problemów międzysystemowego współdziałania6. Podsumowanie7. Pytania kontrolne
Lekcja 17. Platforma tworzenia obiektów interoperabilnych MIcrosoft.NET
1. Cele opracowania platformy Microsoft.NET2. Co to jest platforma Microsoft.NET z punktu widzenia użytkownika3. Procesy odbywające się podczas kompilacji i uruchomienia programów w środowisku .NET4. Obsługiwanie danych w .NET, język pośredni IL5. Zbiór klas podstawowych środowiska .NET i realizacja koncepcji przestrzeni nazw6. Końcowe rozważania na temat cech .NET7. Pytania kontrolne
Lekcja 18. Technologie realizowane na platformie Microsoft.NET
1. Platforma Microsoft.NET: spojrzenie od wewnątrz2. .NET My Services oraz .NET Enterprise Servers3. Przykładowa implementacja prostego wielojęzykowego projektu dla .NET4. Podsumowanie5. Pytania kontrolne
Lekcja 19. Implementacja przykładowych projektów w środowisku Microsoft.NET
1. Dostęp do danych w .NET Framework z wykorzystaniem technologii ADO.NET2. Projekt 1: Realizacja dostępu do tabeli bazy danych z Windows Form3. Projekt 2: Realizacja form WWW i dostępu do danych w trybie "tylko-do-odczytu"4. Projekt 3: Odczyt danych w formacie XML do zbioru danych aplikacji5. Podsumowanie do realizacji projektów6. Pytania kontrolne
Końcowe rozważania na temat zastosowań technologii obiektów interoperabilnych.