Dodatkowe informacje
ISBN:83[zasłonięte]89355-8liczba stron: 351Okładka: miękkaWydawnictwo: Oficyna EkonomicznaWymiary: 155 x 235 mmRok wydania: 2004 Opis
Celem publikacji jest prezentacja najskuteczniejszych metod stosowanych podczas projektowania i realizacji szkoleń, propagowanie uczenia się przez działanie oraz dostarczenie szkoleniowcom praktycznych zaleceń i gotowych materiałów szkoleniowych.
Spis treści:
Przedmowa
Część I Wprowadzenie
Proces uczenia się
Wątpliwości związane z aktywnym szkoleniem
Formuły realizacji aktywnego szkolenia
Część II Opracowanie programu aktywnego szkolenia
Rozdział 1. Ustalenie potrzeb szkoleniowych i określenie profilu uczestników
Po co gromadzić dane o uczestnikach
Jakie informacje powinny być zbierane
Jak zbierać informacje
Co zrobić, gdy brakuje czasu na zebranie odpowiedniej ilości danych
Rozdział 2. Wyznaczenie celów nauczania i zadań szkoleniowych
Cele nauczania
Zadania szkoleniowe
Sposób formułowania zadań
Słowa używane w formułowaniu zadań
Informowanie uczestników o zadaniach
Rozdział 3. Projektowanie ćwiczeń wprowadzających
Co można osiągnąć dzięki ćwiczeniom wprowadzającym
O czym należy pamiętać podczas opracowywania ćwiczeń wprowadzających
Dziesięć sposobów na pobudzenie aktywnego udziału w zajęciach
Rozdział 4. Przygotowanie skutecznego wykładu
Pięć sposobów na pobudzenie zainteresowania słuchaczy
Pięć sposobów na ułatwienie rozumienia i zapamiętywania
Pięć sposobów na pobudzenie zaangażowania uczestników podczas wykładu
Pięć sposobów na utrwalenie materiału
Przykład dobrze opracowanego wykładu
Rozdział 5. Wykorzystanie metod zastępujących wykład
Demonstracja
Studium przypadku
Naprowadzanie
Stymulowanie pytań
Samodzielne poszukiwanie informacji
"Zespoły badawcze"
Puzzle
Turniej
Przykłady wykorzystania metod zastępujących wykład
Rozdział 6. Uczenie się przez działanie
Odgrywanie ról
Gry i symulacje
Obserwacja
Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię
Zadania pisemne
Realizacja projektów
Rozdział 7. Projektowanie ćwiczeń
Trzy główne składniki ćwiczeń
Przygotowanie ćwiczenia
Ustalanie szczegółów ćwiczenia
Kreatywne stosowanie ćwiczeń
Rozdział 8. Ustalanie kolejności ćwiczeń
Wskazówki dotyczące ustalania kolejności ćwiczeń
Przykłady ustalania kolejności ćwiczeń
Szczegółowe wskazówki dotyczące ustalania kolejności ćwiczeń
Kolejność działań podczas szkoleń opartych na ćwiczeniach
Rozdział 9. Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy
Przed szkoleniem
Podczas szkolenia
Pod koniec szkolenia
Rozdział 10. Planowanie programu aktywnego szkolenia
Makroprojekt programu aktywnego szkolenia
Przykład programu aktywnego szkolenia
Część III Realizacja programu aktywnego szkolenia
Rozdział 11. Rozpoczęcie programu aktywnego szkolenia
Przygotowanie psychiczne
Przygotowanie miejsca
Powitanie uczestników i stworzenie więzi z nimi
Wykorzystanie pierwszych 30 minut szkolenia
Analiza planu szkolenia
Zachęcanie do skomentowania planu szkolenia
Rozdział 12. Kierowanie grupą szkoleniową
Ustalanie norm zachowań
Pozyskanie zainteresowania grupy
Umocnienie pozytywnego reagowania na kierowanie grupą
Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami
Rozdział 13. Wygłaszanie wykładów i prowadzenie dyskusji
Poznanie grupy
Przygotowanie wykładu
Kontrola mowy ciała
Pomoce wizualne
Przejścia między częściami wykładu
Prowadzenie dyskusji
Rozdział 14. Prowadzenie ćwiczeń w grupach i wspomaganie
zespołowego uczenia się
Zorganizowanie ćwiczeń
Zespołowe uczenie się
Rozdział 15. Zakończenie i ocena programu aktywnego szkolenia
Analiza treści szkolenia
Pytania i zastrzeżenia dotyczące szkolenia
Samoocena wiedzy i umiejętności
Zastosowanie nabytych umiejętności w pracy
Wyrażenie uczuć odnośnie do szkolenia
Ocena szkolenia
Bibliografia
Indeks