Punktem wyjścia rozważań Mela Silbermana - autora znanych i cenionych publikacji zaliczanych do kanonu prac z dziedziny szkolenia i rozwoju - jest opis specyfiki procesu uczenia się osób dorosłych i wyjaśnienie, dlaczego przebiega on najefektywniej, gdy adepci aktywnie w nim uczestniczą. W dalszej części książki autor zapoznaje czytelnika z informacjami teoretycznymi, jak projektować i realizować programy szkoleniowe zaaranżowane pod kątem aktywizacji uczestników, a następnie udziela wielu praktycznych wskazówek dotyczących: - formułowania celów aktywnego uczenia się,- tworzenia odpowiednich warunków do aktywnego przyswajania wiedzy,- pobudzania zainteresowania zajęciami i aktywnego udziału w nich,- projektowania zadań i ćwiczeń w formule aktywnego uczenia się,- prowadzenia interesujących dyskusji,- opracowywania wykładów wymagających aktywnego udziału słuchaczy,- podsumowywania zajęć,- wspierania uczestników w wykorzystywaniu przyswojonej wiedzy i nabytych umiejętności po zakończeniu szkolenia.Celem publikacji jest prezentacja najskuteczniejszych metod stosowanych podczas projektowania i realizacji szkoleń, propagowanie uczenia się przez działanie oraz dostarczenie szkoleniowcom praktycznych zaleceń i gotowych materiałów szkoleniowych. Książka zawiera ponad dwieście zadań i ćwiczeń z trzydziestu pięciu obszarów tematycznych obejmujących m.in.: coaching, komunikowanie, budowanie zespołu, obsługę klienta, rozwiązywanie problemów, wprowadzanie zmian w organizacji. Przykłady zajęć zostały tak sformułowane, że mogą być potraktowane jako materiały gotowe do zastosowania lub punkt odniesienia podczas opracowywania własnych szkoleń.Adresaci: szkoleniowcy, firmy szkoleniowe i konsultingowe.