 |
|
|
|
Zbigniew Spendel
METODOLOGIA BADAŃ PSYCHOLOGICZNYCH
JAKO FORMA
ŚWIADOMOŚCI HISTORYCZNEJ
wyd. Katowice 2005, stron 238 , bibliogr., ryc., summ., Zsfg., oprawa miękka foliowana , format ok. 16,5 cm x 23,5 cm
Nakład tylko : 300 + 50 egz. !!!
Z notatki wydawniczej :
Tematyka rozprawy wiąże się z jednym z podstawowych zagadnień metodologii ogólnej czy filozofii nauki, a mianowicie z kwestią determinant i mechanizmów rozwoju poznania naukowego. Zagadnienie to rozpatrywane jest jednak wyłącznie w kontekście wyznaczników wyboru problematyki badawczej. Autor koncentruje się zatem na „okolicznościach" (obiektywnych uwarunkowaniach i determinantach) określających dobór tematyki badawczej i sposobów jej ujmowania. Rozważa, jakie między innymi mogłyby być konsekwencje sytuacji, w której owe „okoliczności" nie stanowiłyby immanentnego składnika celu poznania naukowego, a byłyby wobec niego niezależne, na tyle jednak istotne, aby uczynić praktykę naukową funkcjonalnie podporządkowaną zadaniu realizowania wartości zgoła nie-poznawczych.
SPIS TREŚCI :
Wprowadzenie
1. Świadomość metodologiczna
1.1. Ogólna charakterystyka świadomości metodologicznej 1.2. Struktura świadomości metodologicznej 1.3. Struktura procesu badawczego 1.4. „Proces badawczy w kontekście świadomości metodologicznej"
2. Świadomość etyczna
2.1. Pojęcie świadomości etycznej 2.2. Warunki oraz wyznaczniki społecznej i indywidualnej świadomości etycznej 2.3. Struktura świadomości etycznej 2.4. Konflikty aksjologiczne
3. Pojmowanie świadomości
3.1. Racjonalizacja czynności i idealizacja świadomości 3.2. Geneza świadomości 3.3. Świadomość jako regulator czynności racjonalnych 3.4. Osobliwości świadomości etycznej 3.5. Logiczny a psychologiczny sens świadomości. Psychologiczne odpowiedniki świadomości metodologicznej i etycznej?
4. Świadomość historyczna
4.1. Czynności historyczne 4.1.1. Czynność racjonalna 4.1.2. Czynności historyczne 4.1.3. Myślenie historyczne — pierwsze przybliżenie 4.2. Wartości historyczne 4.2.1. Założenia wstępne 4.2.2. Wartość historyczna — absolutna i względna 4.2.3. Historia, zdarzenie historyczne, proces historyczny 4.2.4. Pozytywna i negatywna wartość historyczna 4.3. Praktyka historyczna i świadomość historyczna 4.4. Świadomość historyczna — przykładowe ujęcia 4.4.1. Rüsena teoria rozwoju świadomości historycznej 4.4.2. Kölbla i Strauba psychologiczne ujęcie świadomości historycznej
5. Myślenie historyczne
5.1. Sposoby ujmowania myślenia historycznego 5.2. Myślenie historyczne w ujęciu Topolskiego. Rekonstrukcja i krytyka 5.3. Świadomość historyczna (HC) a myślenie historyczne (HT) 5.3.1. Myślenie historyczne i świadomość historyczna jako zjawiska i procesy psychologiczne 5.3.2. Myślenie historyczne i świadomość historyczna jako zjawiska ponadjednostkowe 5.4. Historia czy psychologia?
6. Wybór problematyki naukowo-badawczej
6.1. Moda w psychologii — przypadek duchowości 6.2. Problem racjonalności wyboru problematyki badawczej 6.2.1. Indywidualistyczna i nie-indywidualistyczna interpretacja wyboru problematyki 6.2.2. Moda na wybieranie określonej problematyki — podejście tradycyjne 6.3. Analiza sytuacji wyboru problematyki — w poszukiwaniu alternatywnego rozwiązania 6.3.1. Ograniczenia w zastosowaniu „matematycznej" interpretacji pojęcia „obiektywnej sytuacji problemowej" 6.3.2. Możliwości praktycznego zastosowania wiedzy naukowej
7. Świadomość czy Nie-świadomość metodologiczna?
7.1. Obiektywna Sytuacja Problemowa 7.1.1. Struktura i dynamika problemu badawczego 7.1.2. Rozwiązywanie problemów 7.2. Nie-świadomość metodologiczna 7.2.1. Uprawianie nauki w ujęciu Klawitera 7.2.2. Pojęcie metodologicznej Nie-świadomości 7.2.3. Funkcje reguł quasi-metodologicznych 7.2.4. Relacje świadomości i Nie-świadomości metodologicznej 7.3. Nie-świadomość metodologiczna jako forma świadomości historycznej
Zakończenie
Bibliografia
Summary Zusammenfassung
KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH !
ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS NA AUKCJACH ALLEGRO !!!
W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.
|
|
 |