Książka jest absolutną nowością w dziedzinie metodologii pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Tom otwiera cykl artykułów w ramach Seminariów Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Tematy ogólne (np. historia metodologii pedagogiki, orientacje metodologiczne) przeplatają się z tematami bardziej szczegółowymi (pedagogiczne implikacje humanistyczne, krytyka). W prezentowanym tomie autorzy starają się dociec istoty podejścia humanistycznego we współczesnej pedagogice.
Adresatami publikacji jest środowisko akademickie pedagogów oraz studentów kierunków pedagogicznych oraz innych dziedzin humanistyki.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Zbigniew Kwieciński Słowo na otwarcie Seminariów Metodologii Pedagogiki
Tadeusz Lewowicki Szkic do dziejów metodologii pedagogiki
Janusz Gnitecki Orientacje metodologiczne we współczesnej pedagogice
Stanisław Palka Humanistyczne podejście w badaniach pedagogicznych i praktyce pedagogicznej
Teresa Hejnicka-Bezwińska Konsekwencje badawcze wynikające z uznania dyskursów edukacyjnych przedmiotem pedagogiki
Jacek Piekarski O drugoplanowych warunkach poprawności praktyki badawczej w pedagogice – perspektywa biografii
Włodzimierz Prokopiuk Wprowadzenie do rozważań nad humanizacją pedagogiki (edukacji) w kontekście filozoficznych aspektów przestrzeni pedagogicznej przełomu wieków
Marian Nowak Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”
Dariusz Kubinowski
Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna
Krystyna Ablewicz Miejsce badań fenomenologicznych w poznawaniu sytuacji wychowawczych
Teresa Bauman Badacz jako krytyk
Danuta Urbaniak-Zając W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych
Zbigniew Kwieciński Popsocjologia młodzieży. Studium przypadku.