Tytuł: Metoda reprezentacyjna w badaniu opinii publicznej i marketingu
Autor: Czesław Bracha
Wydawnictwo: EfektData wydania: 1998Stron: 208Oprawa: miękkaStan: bardzo dobry
Wiele badań statystycznych nie może objąć całej populacji, ale tylko jej część zwaną próbą. Przykładem takich badań są badania opinii publicznej oraz badania marketingowe. Do ograniczenia zakresu badań statystycznych do części populacji zmuszają zarówno względy organizacyjne, jak i finansowe. Trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której jakaś firma (powiedzmy fabryka samochodów) wprowadzająca na rynek nowy model pojazdu, może zapytać wszystkich potencjalnych klientów o zdanie na temat jego jakości.
Wielu organizatorów badań statystycznych ogranicza je zatem do pewnej części populacji. czyli przeprowadza badania częściowe. Wśród badań częściowych na szczególną uwagę zasługują badania reprezentacyjne, a więc takie, dla których cześć populacji przewidziana do badania jest wybierana zgodnie z pewnym mechanizmem losowym. Tak wybrana część populacji nazywana jest próbą losową.
Oferowana Czytelnikom książka zawiera opis metod: losowego sposobu wyboru jednostek populacji do próby, uogólniania wyników otrzymanych dla próby na całą populację. szacowania błędów losowych oraz modyfikacji podstawowych testów statystycznych dla prób nieprostych.
Książka jest adresowana głównie do osób zajmujących się organizacją badań opinii publicznej oraz badań marketingowych, a także opracowywaniem zebranych w trakcie tych badań danych. Może być ona również podręcznikiem dla studentów - słuchaczy wykładów dotyczących metody reprezentacyjnej. Z myślą o nich, na końcu każdego rozdziału zostały zamieszczone zadania przeznaczone do samodzielnego rozwiązania.
Autor książki jest pracownikiem naukowym Szkoły Głównej Handlowej, Zakładu Badań Statystyczno-Ekonomicznych Głównego Urzędu Statystycznego i Polskiej Akademii Nauk.