Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci z perspetywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa.
"Terapia ukierunkowana jest na umożliwienie pełni rozwoju każdemu dziecku, by nawet w sytuacjach głębokich
uszkodzeń struktur mózgu pojawiły się reakcje wskazujące na podjęcie choćby elementów komunikacji."
ze wstępu
Prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek - kieruje Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w Uniwersytecie
Pedagogicznym w Krakowie. Diagnozuje dzieci z zaburzeniami rozwoju w centrum Metody Krakowskiej oraz w Gabinecie Neurologopedycznym Gżegżółka w Krakowie. Jest autorką książek oraz artykułów naukowych, w których porusza problemy dwujęzyczności i wielojęzyczności, dysleksji i innych specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeń ze spektrum
autyzmu, pisze także o formowaniu się systemu językowego u dzieci niesłyszących, z alalią i afazją dziecięcą oraz o
wczesnej interwencji terapeutycznej. Jest twórcą Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania, serii Kocham czytać.
Książka Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci skierowana jest do logopedów, terapeotów, psychologów,
pedagogów oraz dla rodziców i dziadków wszystkich dzieci z problemami rozwoju funkcji poznawczych. Przedstawione
zostało nowe podejście w diagnozowaniu oraz terapii zaburzeń rozwojowych. W pierwszej części scharakteryzowany
został rozwój dzieci od urodzenia do szóstego roku życia, a także trzy różne koncepcje terapeutyczne wynikające z
przyjętej filozofii człowieka. W drugiej części Autorka opisała metody diagnozowania funkcji poznawczych oraz różne
zaburzenia rozwoju dzieci. Ostatnia część to omówienie 17 elementów metody krakowskiej, uwzględniając podstawy
naukowe i rozwiązania praktyczne. Duża liczba ćwiczeń oraz scharakteryzowane sylwetki dzieci w znacznym stopniu
ułatwiają zrozumienie zasad diagnozowania i prowadzenia stymulacji rozwojowej metodą krakowską.
SPIS TREŚCI
Podstawy teoretyczne
I. Czego uczą nas dzieje człowieka na Ziemi?
1. Od narzędzia do symbolu.
2. Źródła komunikacji językowej.
3. Rozwój pisma.
II. Wpływ środowiska na rozwój dziecka.
1. Biologia, środowisko wewnętrzne i zewnętrzne a kształtowanie się procesów neurogenezy.
2. Etapy rozwoju funkcji poznawczych.
3. Formowanie się dominacji stronnej.
4. Wpływ wysokich technologii na funkcje lewej półkuli mózgu.
5. Rola języka w rozwoju poznawczym.
III. Poszukiwanie metod terapeutycznych.
1. Wyjaśnienia terminologiczne.
2. Koncepcje behawioralne.
3. Koncepcje neopsychoanalityczne.
4. Koncepcje humanistyczne.
5. Jatrogenne techniki terapii.
6. Teoria umysłu.
7. Deficyt uwagi.
8. Jak założenia mentalne formują błędne wnioskowanie.
Zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych i komunikacji językowej.
I. Diagnoza zaburzeń rozwojowych.
1. Podstawy teoretyczne.
2. Rozwiązania praktyczne.
II. Wybrane zakłócenia formowania się struktur poznawczych.
1. Bilingwizm i wielojęzyczność.
2. Opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy.
3. Wady wymowy.
4. Zagrożenie dysleksją.
5. Jąkanie dziecięce.
6. Alalia.
7. Alalia z komponentem ze spektrum autyzmu lub zespołu Aspergera.
8. Afazja dziecięca.
9. Afazja u dzieci.
10. Zaburzenia słuchu.
11. Zespół Downa.
12. Zespół Aspergera.
13. Autyzm.
Metoda Krakowska
I. Dlaczego Metoda Krakowska?
1. Rola stymulacji symbolicznej w formowaniu się struktur poznawczych.
II. Neurobiologiczne podstawy terapii prowadzonej metodą krakowską.
1. Neuroplastyczność układu nerwowego.
2. Współczesne poglądy na mechanizm uczenia się.
3. Uczenie się a rozwój.
III. Podstawowe elementy Metody Krakowskiej.
1. Stymulacja słuchowa.
2. Komunikacja niewerbalna.
3. Technika komunikacyjna – dialog
4. Programowanie języka.
5. Dziennik wydarzeń.
6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania.
7. Terapia funkcji wzrokowych.
8. Stymulacja funkcji motorycznych.
9. Wybór dominującej ręki.
10. Rola zabawy w kształtowaniu języka.
11. Stymulacja lewej półkuli mózgu.
12. Kształtowanie zachowań społecznych.
13. Poznanie wielozmysłowe – bodźce zapachowe i smakowe.
14. Stymulacja pamięci.
15. Ćwiczenia kategoryzacji.
16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
17. Logoterapia.
18. Metoda Krakowska – dane statystyczne.