Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

METODA BADANIA GENEZY WYTWORÓW KULTUROWYCH ETNO..

20-03-2012, 16:06
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 19.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2196193121
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 19-03-2012 19:53:10
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
METODYKA BADANIA GENEZY WYTWORÓW KULTUROWYCH W ETNOLOGII

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)

AUTOR -
PONIATOWSKI STANISŁAW

WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - NAKŁADEM TOWARZYSTWA LUDOZNAWCZEGO, LUBLIN 1946
WYDANIE - 1 (ODBITKA)
NAKŁAD - ??? EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 27
WYMIARY - 20 x 14,5 x 0,2 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,042 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA


KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS

PONIATOWSKI STANISŁAW ;
METODA BADANIA
GENEZY WYTWORÓW KULTUROWYCH
W ETNOLOGII
Wydano z zasiłku Ministerstwa Oświaty
LUBLIN 1946 Nakładem Towarzystwa Ludoznawczego




I. W s t ę p

Zagadnienie genezy poszczególnych wytworów kulturowych oraz zagadnienie ich rozwoju bjły do początków bieżącego stulecia głównym tematem ogromnej większości prac z zakresu etnologii ogólnej. Wobec jednak braku właściwych i powszechnie stosowanych metod, potrzebnych do rozwiązywania powyższych zagadnień, zjawiały się coraz liczniejsze i często wręcz ze sobą sprzeczne poglądy na rozwój i genezę tego samego wytworu. Nic więc dziwnego, że niepowodzenia w rozwiązywaniu powyższych zagadnień spowodowały, że w bieżącym stuleciu rozmaici etnologowie bardzo niejednakowo się do nich ustosunkowali. Całkiem krańcowe stanowiska zajęli przy tym z jednej strony zwolennicy funkcjonalizmu, a z drugiej zwolennicy histo-ryzmu w etnologii.
Funkcionaiizm Wysuwając na czoło swych zainteresowań dy-
a zagadnienia rozwoju. ^&m^ wewnętrzną kultur poszczególnych ludów, która ma cnaraKteryzować te kultury jako indywidualne całości, funkcjonaliści interesują się poszczególnymi wytworami jedynie tylko jako składnikami kilku większych zespołów kulturowych, zaspokajających w obrębie każdej kultury podstawowe potrzeby biologiczne natury ludzkiej, takie jak głód, popęd płciowy, bezpieczeństwo itd. Uważając, że każdy poszczególny wytwór kulturowy może być należycie zrozumiany tylko na tle odpowiedniego zespołu kulturowego, albo, jak się wyrażają funkcjonaliści, w kontekście z odpowiednią instytucją swojej własnej kultury, czołowy przedstawiciel funkcjonalizmu angielskiego, Bronisław Małinowski, całkowicie odrzuca potrzebę badania rozwoju i genezy jakiegoś poszczególnego wytworu kulturowego na pod-
stawie badania jego różnych postaci w rozmaitych kulturach. Ironizując na temat Mthe antiąuarian, origin-hunting and sensa-tion-seeking spirit, which, to a large extent, had dominated the speculations of anthropologists", Malinowski mówi, że „itisquite ncćessary to realize that anthropology had to be re-orientated, and that it is only now, and that very gradually, developing an interest in present conditions rather than in reconstructions of the past: making a comparative study of cultural process and its laws rather than of origins and concrete histories" (1930, 409). Jakkolwiek powyższe krańcowo antyhistoryczne stanowisko Ma-linowskieg-o nie jest podzielane przez większość funkcjonalistów -. przykładem choćby jeden z twórców funkcjonalizmu, A. R. Rad-cliffe Brown (1935, 401) — to jednak angielscy i amerykańscy Funkcjonaliści nie interesują się w swych pracach zagadnieniem genezy poszczególnych wytworów kulturowych. Nie interesuje się tym zagadnieniem bliżej ze stanowiska metodologicznego i niemiecki zwolennnik funkcjonalizmu Muhlmann, który, wiążąc funk-cjonalizm z pewnym swoiście pojmowanym historyzmem, porusza w swej ,,Methodik der Volkerkunde" zagadnienie rozwoju (1938, 175).
Historyzm Zupełnie inaczej ustosunkowali się dozagad-
a zagonienie rozwoiu. nienia genezy i rozwoju poszczególnych wytworów kulturowych niemieccy przedstawiciele kierunku historycznego w etnologii. Uznając doniosłość tych zagadnień, zdawali oni sobie sprawę z trudności i^h rozwiązania i dlatego rozumieli potrzebę opracowania metod do rozwiązywania . tych zagadnień. Nawet punktem wyjścia kierunku historycznego było, jak wiadomo, sformułowane przez RatzeFa (1887) kryterium formalne, obalające dawną aprioryczną hipotezę o niezależnych od siebie genezach jednego i tego samego wytworu w różnych miejscach na ziemi, opartą na Bastiana koncepcji „Elementargedanken". Skoro przy pomocy kryterium formy udaje się powiązać ze sobą rozmaite postaci tego samego wytworu szeroko rozrzucone po caiym świecie, to oczywista, że wyjaśnienie genezy tego wytworu musi być poprzedzone ustaleniem jego najstarszej postaci, a więc uprzednim wyjaśnieniem rozwoju tegoż wytworu. To też kierunek historyczny zajął sie, pr2ede wszystkim metodologicznym
opracowaniem zagadnienia rozwoju, odsuwając niejako na plan dalszy zagadnienia genezy. Dlatego w trzech dotychczasowych podręcznikach metodologii etnologicznej, napisanych przez przedstawicieli kierunku historycznego, a mianowicie Graebnerła (1911) Van Bulckła (1931) i W. Schroidfa (1937), zagadnienie genezy traktowane jest całkiem ubocznie i niezadowalająco. Nie może nas to dziwić, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że Graebner wraz z uzupełniającym go W. Schmidt(em i w słabszym stopniu Van Bulek zaczęli właściwie kłaść fundamenty pod metodologię swego kierunku i że dopiero w 27 lat od wydania Graebnerła „Met-hode der Ethnolojjie" (1911) wyszła Muhlmann^a „Methodik der Volkerkunde (1938), będąca pierwszą próbą metodologii ze stanowiska przeciwstawiającego się historyzmowi Graebner(a i W. Schmidta.
zadanie Przypuszczać" należy, że w swym dalszym rozwoju
Mniejszej pracy, metodologia etnologiczna nie będzie mogła pominąć gruntownego potraktowania zagadnienia genezy poszczególnych wytworów kulturowych. Przyspieszyć to może taka racjonalna rozbudowa metod etnolosricznych, aby mogły one obsłużyć wszystkie główne działy etnologii, podczas gdy dotychczasowe prace metodologiczne dotyczą w gruncie rzeczy tylko działów bliżej interesujących ten czy inny kierunek etnologiczny. By przyczynić aię do takiej rozbudowy metod, a jednocześnie podkreślić wagę zagadnienia genezy poszczególnych wytworów kulturowych, poruszę naprzód sprawę podziału zakresu etnologii i wzajemnego stosunku jej głównych działów, co ułatwi zorientowanie się w lukach dotychczasowej metodologii etnologicznej. Do zapełnienia, jeżeli nie całkowitego to przynajmniej częściowego, jednej z tych luk służyć będą następnie własne rozważania metodologiczne, dotyczące zagadnienia genezy poszczególnych wytworów kulturowych.
II. Podział faktów etnolojricznych Pod koniec zeszłego stulecia rozpowszechnił się podział-etnologu na etnologię ogólną i etnografię, przy czym etnologię ogólną dzielono na trzy główne działy, badające kulturę materialną, duchową i ustrój społeczny, zaś etnografię, dzielono naj-
...



Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI