Jak poprawnie przygotować projekt?
Gotowa wizytówka, którą trzymamy w ręku musi zostać w jakiś sposób wyprodukowana. W praktyce odbywa się to tak,
że najpierw drukowany jest duży arkusz, na którym znajduje się kilkadziesiąt różnych wizytówek.
Potem arkusz ten jest foliowany i cięty, opcjonalnie wiercone są otwory i zaokrąglane narożniki.
Wprawdzie do produkcji używamy nowoczesnych, profesjonalnych maszyn poligraficznych, ale każdy proces technologiczny
ma swoją dokładność. Każda norma produkcyjna przewiduje pewne kilkuprocentowe odchyłki istotnych parametrów.
Dlatego aby wizytówka spełniała Państwa oczekiwania i godnie się prezentowała
projekt graficzny powinien spełniać kilka podstawowych wymogów.
Po pierwsze - właściwy wymiar
Wizytówki oferowane na tej aukcji mają wymiar 90x50 mm. Przesłany projekt musi być w tym właśnie rozmiarze
lub przynajmniej pozwalać na przeskalowanie go bez zniekształceń. Oczywiście możemy przeskalować przesłaną
grafikę tak, by pasowała do formatu 90x50 - jednak wtedy całość będzie nienaturalnie rozciągnięta
w pionie lub poziomie. Tak przeskalowaną wizytówkę skierujemy do druku tylko po akceptacji Klienta.
Po drugie - spady
Wizytówka kierowana do druku musi być nieco większa od gotowej wizytówki którą trzymają Państwo w ręku.
Powszechnie przyjęte jest, że przesłany projekt powinien być o minimum 2mm większy z każdej strony w stosunku
do finalnego produktu. Te 2 mm to właśnie spad - czyli odpad technologiczny który w procesie cięcia jest
odrzucany. Spełnia on jednak bardzo ważną rolę - pozwala zniwelowac drobne niedokładności cięcia, które
są nie do uniknięcia. Gdybyśmy drukowali wizytówki bez spadu - wtedy przy krawędziach gotowych wizytówek
znajdowałyby się niepożądane artefakty - cienkie białe linie lub fragmenty zupełnie innych wizytówek.
Każdy element, który jest tłem wizytówki i dochodzi do krawędzi powinnien również
znajdować się w polu spadu. Tak jak żółte elementy na przykładowej grafice poniżej.
Po trzecie - marginesy
Z tych samych przyczyn (niedokładności cięcia) co konieczność stosowania spadów wynika konieczność
zachowania bezpiecznego marginesu dla wszystkich istotnych elementów projektu - takich jak teksty czy logotypy.
Wszelkie tego typu elementy powinny być odsunięte o 3 mm od krawędzi wizytówki. Odpowiednie odsunięcie
tych elementów od krawędzi gwarantuje, że nic nie zostanie przycięte. Jednocześnie zostanie zachowany
tak zwany 'margines optyczny', czyli pewna wolna przestrzeń między poszczególnymi elementami projektu.
W przypadku zastosowania w projekcie prostokątnych ramek lub cienkich pasków blisko krawędzi wizytówki
należy mieć na uwadze fakt, że elementy te mogą nie być idealnie wycentrowane
lub równoległe do krawędzi. Maksymalna niedokładność ciecia jaka może wystąpić to 0,7 mm w dowolnym kierunku.
Po czwarte - rozdzielczość bitmap
Jeśli projekt przygotowywany jest w programie do grafiki bitmapowej (Photoshop) należy pamiętać,
by rozdzielczość wynosiła 300 dpi. W niektórych prostych programach (np Paint) nie ma możliwości określenia
rozdzielczości. W tym wypadku należy dopilnować, by bitmapa miała wymiary 1110x638 pikseli.
Po piąte - kolorystyka
Druk odbywa się na maszynie offsetowej w przestrzeni kolorów CMYK. Oznacza to, że możliwy do odwzorowania
zakres kolorów jest nieco mniejszy niż kolory które wyświetla monitor komputerowy.
Niektóre bardzo nasycone odcienie różu, błękitu czy ostrego zielonego nie są możliwe do wydrukowania.
Po wydruku będą nieco przytłumione. Aby uniknąć niespodzianek należy (o ile program graficzny
na to pozwala) do projektowania używać palety kolorów CMYK. Wtedy to co widać na ekranie będzie bardziej
zbliżone do finalnego wydruku. Przed drukiem wszystkie kolory spoza palety CMYK
będą i tak automatycznie skonwertowane do swoich odpowiedników w CMYK. Lepiej więc, gdy efekty takiej
konwersji widać od razu na monitorze niż czekać na efekt pracy automatu.
Należy również mieć na uwadze fakt, że duża część obecnie produkowanych matryc
LCD/LED optymalizowana jest pod kątem przejaskrawiania kolorów, poprawiania kontrastu wyświetlanego obrazu.
Może się zdarzyć, że coś co jest dostatecznie czytelne na monitorze - na wydruku będzie się zlewało z otaczającym tłem.
Proszę pamiętać, że nie wiemy w jaki sposób kolory wyświetla Państwa monitor.
Jedyne na co mamy wpływ, to to by druk był zgodny kolorystycznie z ogólnie przyjętą normą Fogra39.
I tego za każdym razem pilnujemy.
Po szóste - formaty plików
Aby mieć pewność, że wydrukowana grafika będzie wyglądała tak jak w Państwa projekcie przesyłane
do nas projekty powinny uniemożliwiać powstawanie błędów. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze
aspekty dla poszczególnych programów i formatów plików.
.pdf - preferowany przez nas format pliku.
- o ile istnieje taka możliwość należy przesłać pdf w wersji 1.3 lub X1/a. Jest to wersja formatu
.pdf która umożliwia zapisanie wszystkiego co niezbędne do poprawnego wydruku - i nic więcej
- o ile istnieje taka możliwość należy zaznaczyć opcje konwersji tekstów do krzywych
- nie należy umieszczać znaków ciecia, paserów, skal densytometrycznych
- plik powinien mieć wymiar 94x54 mm, każda strona wizytówki powinna znajdować się na osobnej stronie pliku .pdf.
Corel Draw .cdr
- wszystkie teksty powinny być zamienione na krzywe
- wszystkie elementy tworzące jedną stronę wizytówki powinny być połączone w jedną grupę
- żaden obiekt nie powinien być zablokowany - powinna być możliwość zaznaczenia wszystkich obiektów
w projekcie i skopiowania ich do nowego dokumentu.
Photoshop .psd .tif
- należy spłaszczyć bitmapę - warstwy nie są nam do niczego potrzebne. Przy próbie otwarcia
pliku z warstwami mogą wystąpić rózne nieporządane 'efekty specjalne'. Obecność warstw dodatkowo
znacznie zwiększa rozmiar pliku, który tak czy owak trzeba wysłać e-mailem.
- należy skonwertować bitmapę do proilu kolorów CMYK.
.jpg
- ze względu na stratną kompresje należy zapisać plik z maksymalną jakością
- jeśli program graficzny udostępnia taką możliwość, należy skonwertować kolorystykę do CMYK
Ilustracja spadów oraz bezpiecznego marginesu
|
Projekt ze spadami: 94x54 mm
Wizytówka po obcięciu: 90x50 mm
Bezpieczny obszar: 84x44mm. Wszystkie ważne teksty i logotypy powinny mieścić się w tym polu.
Grafika która jest tłem lub dochodzi do krawędzi wizytówki powinna wychodzić w pole spadu.
| | | |
| | | |