Meteorologia nie jest przedmiotem nauczania w szkołach średnich, z tego też powodu słuchacze spotykają się z nią dopiero na niektórych wydziałach wyższych uczelni. Nauka ta wprowadza w ciekawy otaczający nas świat zjawisk, zachodzących w atmosferze codziennie, niemal w każdej chwili. Tylko niektóre z nich spostrzegamy, te mianowicie, które dają się nam najbardziej bezpośrednio odczuć, jak np. silna wichura, długotrwała słota czy bardzo przykry upał. Obok innych zjawisk atmosferycznych przechodzimy obojętnie nie dostrzegając ich, mimo że wiele naszych poczynań wynika z ich dyktatu. Wszak zmiany natężenia poszczególnych elementów meteorologicznych, zmiany pogody, decydują w dużej mierze o warunkach życia ludzi, zwierząt i roślin; one decydują o tym, że w niektórych regionach świata występują tereny skute lodem, nie pozwalające na gospodarkę ludzką, albo też przeciwnie stwarzają łagodne i odpowiednie warunki osadnicze i rolniczo-hodowlane.
Podręcznik niniejszy wprowadza w świat otaczających nas zmian atmosferycznych. Jest on przeznaczony zgodnie z obowiązującym programem dla studentów Wyższych Szkół Eolniczych i będzie pomocny słuchaczom studiów zaocznych oraz tym, którzy się interesują zagadnieniami meteorologicznymi.
Podręcznik składa się z dwóch części. W pierwszej omawia się podstawowe wiadomości z zakresu meteorologii rolniczej, w drugiej zaś główne cechy klimatów Polski oraz ich rejonizację.
Na treść złożyły się wykłady wygłaszane przez autora dla studentów Wydziałów Eolniczego i Melioracji Wodnych w Wyższej Szkole Eolniczej we Wrocławiu, jak też dla studentów geografii na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wykłady w Wyższej Szkole Eolniczej prowadzone są pod kątem potrzeb rolnictwa i hodowli. Z tego też powodu większy nacisk położono przede wszystkim na takie zagadnienia, jak warunki termiczne, opady atmosferyczne, parowanie, posuchy, rejonizacja klimatyczna, mikroklimat i klimat lokalny. Innym zagadnieniem poświęcono mniej miejsca.
9