Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel wprowadza powiew świeżości na rynku przenośnych konsol, gdyż jest pierwszą produkcją reprezentującą gatunek interaktywnych komiksów. Omawiane przedsięwzięcie powstało w studio Kojima Productions, zaś jego głównym twórcą jest Ashley Wood, charakteryzujący się łączeniem kilku odmiennych stylów rysowania. Wydaniem niniejszej pozycji zajął się koncern Konami.
Zaimplementowany scenariusz bezpośrednio nawiązuje do pierwszej odsłony cyklu Metal Gear Solid, która w 1998 roku zadebiutowała na konsoli PlayStation pierwszej generacji. Papierowe zeszyty spod znaku MGS wydawane są nakładem IDW Publishing, stąd pomysł na przeniesienie ich również na panoramiczny ekran PlayStation Portable. Na potrzeby Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel studio Kojima Productions przygotowało całkiem nową ścieżkę dźwiękową oraz różnorakie odgłosy. Chcąc nadać komiksowi jak najbardziej realny charakter, zastosowano także animowane komórki oraz skorzystano z typografii.
Wirtualny komiks podzielono na kilka zasadniczych sekcji. Mental Search Mode – po prostu pozwala użytkownikowi zanurzyć się w setkach stron dzieła, gdzie poznaje wszystkie informacje nt. zawartej w nim fabuły. Może je następnie przeglądać i rejestrować, celem późniejszego użycia ich w grze, dzięki trójwymiarowej matrycy, nazwanej Memory Buildings Simulation. Jednak kluczowe zadanie tejże jest nieco inne – otóż należy połączyć ze sobą około trzystu niuansów scenariusza, aby rozwikłać historię Shadow Moses Incident. Do tej ostatniej możemy się błyskawicznie dostać, używając przycisku kwadratu na konsoli. Wyjaśnienie zagadki nagrodzone jest udostępnieniem solidnej dawki informacji nt. Metal Gear Solid.