Opis |
Zagadnienie mentalności nie
może być rozpatrywane bez zakotwiczenia go w
określonej jednostce lub grupie społecznej. W tym
przypadku przedmiotem badań uczyniono stan
szlachecki, jako najbardziej reprezentatywny
i wyrazisty na tle społeczeństwa polskiego.
Rodzimej szlachcie bowiem przypadło szczególne
miejsce w procesie dziejowym. Z militarnej
grupy zawodowej, czyli rycerstwa, urosła ona do
rangi decydenta i dysponenta władzy. Wykorzystując
sprzyjającą sytuację-najpierw poli-tyczną i ekonomiczną, a później prawną - znalazła się w
awangardzie swoich czasów. To zaś czyniło z
przedstawicieli uprzywilejowanego
stanu zarówno twórcę (obok duchowieństwa i
mieszczaństwa) jak i konsumenta szeroko
rozumianej kultury. Realia, w jakich przyszło im
żyć, z uwzględnieniem świadomości danej epoki,
miały kapitalny wpływ na narodziny specyficznej
mentalności. Te pierwsze jednak w postaci
warunków materialnych, gospodarczych,
oświatowych, ustrojowych, kulturowych czy
cywilizacyjnych zostały już gruntownie zbadane i
omówione i jako takie nie stanowią przedmiotu
pracy. Są jedynie czymś w rodzaju tła,
oświetlającego genezę szlacheckiego sposobu
postrzegania świata. W powiązaniu z różnego
rodzaju głosami, wypowiedziami czy deklara-
ciami pozwoliły one spojrzeć na
ówczesną rzeczywistość oczami szlach-rv zrozumieć jej punkt
widzenia, oceniania i wartościowania. Stworzyły
nodstawę do odtworzenia w miarę
pełnego obrazu stanowej mentalności z wszystkimi
jej kontynuacjami i przeobrażeniami, co z kolei
pozostaje głównym celem prezentowanych tutaj
badań.
Pod względem
chronologicznym publikacja obejmuje przełom
średniowiecza i czasów nowożytnych,
przypadający na
XV i
XVI stulecia, a więc okres panowania
dynastii Jagiellonów. Nie rezygnowano przy tym z
tych przejawów mentalności, które wykraczały poza
wyżej określone cezury. W tym przypadku służą one
jako dowód ciągłości i ewolucyjności
procesu
historycznego.
Zastosowana tutaj datacja nie jest przypadkowa. Do
tej pory bowiem historiografia często rozdzielała
obie te epoki, wskazując na ich biegunową
odmienność. Zwolennikami koncepcji opartej na
kontrastowości wieków średnich i
odrodzenia pozostawali badacze tej miary co G.
Voigt, J. Michelet, J. Burkhardt, H. Taine, F. de Sanctis, K. Lamprechl6, a na gruncie polskim
m.in. R. Piłat, J. KLrzyżanowski i P. Tomkiewicz.7 Prezentowane przez
nich stanowiska zdają się weryfikować obserwacje
czynione przez innych badaczy, opowiadających
się za ewolucyjną linią rozwoju. Na takim
stanowisku stanęli E. Renan, K. Burdach, E. Gilson, J. Delumeau, O. Kristeller, E. Garin.8 W Polsce jedność
rozwojową XV
i XVI wieku
dostrzegał już B. Chlebowski.9 Na tożsamość
instytucjonalną obu epok w odniesieniu do
cechów, prawa handlowego i szkolnictwa wskazywał
A. Bruckner.10 J. Skoczek traktował
wzorzec osobowy nowożytnego szlachcica jako
spopularyzowaną kontynuację wzorca
średniowiecznego władcy." O
ciągłości organizacyjnej w sferze Kościoła i
szkolnictwa pisali J. Kłoczowski, J. Tazbir i K. Lepszy.12 Zdaniem M. Korolki tolerancja religijna XVI w. jest
niczym innym jak owocem sprzyjającego klimatu, ukształtowanego przez
minione stulecia.13 W ocenie J. Ziomka
owodem trwania kultury
średniowiecznej w czasach odrodzenia jest
sztu-Ka narratorska obecna pierwotnie w
tradycji ustnej i sztuce rękopiśmien-ne], później zaś powielona i
utrwalona drukiem.14 Jedność czasu i stałość
endencji rozwojowych od śmierci
ostatniego Piasta do unii lubelskiej ^oy r. podkreśla H. Samsonowicz w pracy „Złota jesień polskiego reQnlowiecza".15 Pełny wykaz badaczy wraz z
literaturą przedmiotu może zresztą stanowić
przedmiot osobnego studium. Wszyscy oni wykluczali
rewolucyjny charakter
przemian.
Skoro więc mamy do
czynienia z kontynuacją w sferze
cywilizacyjnej, to musi ona odnosić się także
do mentalności. W tym kontekście nowożytny
szlachcic jawi się jako bezpośredni spadkobierca
rycerza-wo-jownika. Przyjmuje - choć nie bez
zastrzeżeń
- jego sposób widzenia rzeczywistości, jego
poglądy i przekonania. Oczywiście następujące po
sobie ewolucyjne zmiany sposobu życia - z
uwzględnieniem prądów renesansowych
włącznie -
musiały determinować wyobrażenia o tym życiu,
ale tak drugie jak i pierwsze nie mogą nosić
znamion przewartościowań o charakterze
generalnym. Muszą dokonywać się w obrębie
jednakowego obszaru i dotyczyć bardziej różnic w
ciężarze gatunkowym czy w kolejności priorytetów
niż faktycznej rewolucji jakościowej. Są i takie
wartości, które stanowią swoisty constans, które
posiadaj ą charakter cnót kardynalnych i
postać etycznego kręgosłupa. Zarówno jedne i jak i
drugie stanowią ciekawy przedmiot obserwacji
badawczej, ograniczonej w tym przypadku przede
wszystkim do ziem koronnych Rzeczypospolitej.
Poza zainteresowaniem znalazły się tereny
wschodnie, a więc Litwa i Ruś, które wprawdzie
mieściły się w granicach państwa polskiego, ale
cywilizacyjnie i obyczajowo pozostawały ciągle
obce. Zgodnie z powyższym założeniem na
pierwszym planie uwzględniono wartości rodzime,
swojskie, nie zapominając jednocześnie, że te
ostatnie krystalizowały się pod wpływem czynników
wewnętrznych i zewnętrznych. Dotyczyły
recepcji ideałów najpierw rycerskich, a
później humanistycznych. W pierwszym rzędzie
stawały się własnością elit i dopiero stopniowo
przenikały do pozostałych warstw stanu
szlacheckiego.
Z uwagi na złożoność
omawianego zagadnienia całość pracy została
podzielona na trzy rozdziały, którym odpowiadaj ą
trzy płaszczyzny tematyczne. Pierwszy
dotyczyć będzie publicznych aspektów mentalności
szlacheckiej, wyrażających się w stosunku do
króla, państwa, społeczeństwa (rodaków i obcych),
wojny i pokoju. Drugi oświetli tę sferę, która
zorientowana była na pojedynczego człowieka.
Znajdzie tu więc miejsce problematyka
wyobrażeń religijnych, stosunku do czasu, ambicji
edukacyjnych czy wreszcie wartości, jakie
niosło życie prywatne. Ostatni, trzeci rozdział,
zawierać będzie rejestr poszczególnych elementów
obowiązu-
jącego wzorca osobowego. Za
kryterium wyjściowe zostanie tu przyjęte samo
szlachectwo, dopełnione wartościami natury
militarnej, społecznej, religijnej i
patriotycznej. Trzeba przy tym podkreślić, że
zaproponowany nodział ma charakter umowny i -jak
każdy podział
- nie jest pozbawiony pewnej dozy
sztuczności. W rzeczywistości bowiem obie sfery
(publiczna i prywatna) wzajemnie się zazębiają, a
granica między nimi jest niekiedy trudna do
uchwycenia. Do obu tych sfer należy też
proponowany wzorzec osobowy. Dotyczy tak aspiracji
jednostek jak i szlacheckiego ogółu.
Ostateczne wnioski i podsumowanie znajdą
miejsce w zakończeniu
pracy.
Zagadnienie mentalności
szlacheckiej w Polsce do tej pory nie
doczekało się odrębnego opracowania, a
jedynie wzmianek czynionych na marginesie
syntetycznych ujęć dziejów kultury, społeczeństwa,
literatury, sztuki itp. Stąd za podstawę
prowadzonych tu rozważań przyjęto bezpośrednie
odwołanie się do źródeł. W odniesieniu do
średniowiecza brak u nas wielkiej twórczości
na miarę Pieśni o Rolandzie, Opowieści o
rycerzach Okrągłego Stołu czy Dziejów
Tristana i Izoldy. Z tych względów trzeba było
zadowolić się ówczesnymi kronikami (np. Jana z
Czarnkowa czy Jana Długosza) oraz ocalałymi
strzępami literatury pięknej, które z uwagi na
format i przeznaczenie budzą zrozumiały niedosyt.
Braki te jednak wynagrodziła w dwójnasób
renesansowa erupcja piśmiennicza w postaci
zachowanych diariuszy sejmowych, utworów
publicystycznych, pamiętnikarskich i
lirycznych wychodzących spod pióra autorów tej
miary co Stanisław Orzechowski, Łukasz Gómicki,
Mikołaj Rej, Jan Kochanowski i wielu innych.
Wszystkie one stanowiły dogodną płaszczyznę do
upu-bliczmania szlacheckich poglądów, do
upamiętniania wydarzeń narodowych i
osobistych. Pozwoliły tym samym dotrzeć do
wyobrażeń ówczesnej szlachty i spojrzeć na świat
jej oczyma. Szerszy wykaz
wykorzystanych
opracowań i źródeł
przynoszą przypisy oraz zamieszczona na końcu
bibliografia.
Spis
treści
Wstęp
Przypisy do
wstępu.
I. Publiczne aspekty
mentalności
szlacheckiej
1. Wizerunek
króla
2. Państwo i służba
publiczna.
3. Równość i wyższość -
miejsce szlachty w
społeczeństw
4. Wojna i pokój
5. Wizerunek
cudzoziemców
Przypisy do rozdziału
I.
II. Prywatne aspekty
mentalności
szlacheckiej
1. Wy obrażenia religijne .
y
2. Czas i jego wartość
.
3. Ambicje
edukacyjne.
4. Szlachcic w świecie
kobiet
Przypisy do rozdziału
II
III. Wzorzec osobowy i jego
elementy .
1. Urodzenie i szlachectwo
2. Wartości
militarne
3. Wartości
społeczne.
4. Wartości
religijne.
5. Wartości
patriotyczne.
Przypisy do rozdziału
III
Zakończenie
Wykaz
źródeł
Wykaz wazn iej szych opraco
wan
Indeks
osób
|