Medieval II: Total War – Kingdoms jest pierwszym oficjalnym rozszerzeniem popularnej strategii, wydanej w 2006 roku i stanowiącej kolejną odsłonę bestsellerowego cyklu ze stajni Creative Assembly. Gracze mają więc okazję ponownie przenieść się w przeszłość, aby wypróbować swoje umiejętności przede wszystkim w bitwach, aczkolwiek trzeba wykazać się także pewnymi zdolnościami z zakresu ekonomii, dyplomacji etc.
Trzon omawianego dodatku stanowią cztery kampanie. Pierwsza z nich pozwala na zbadanie Nowego Świata, odkrytego przez Krzysztofa Kolumba w roku 1492. Developerzy umożliwili użytkownikom podążenie śladami Hernana Corteza w konkwiście na terenie Ameryki Środkowej. Głównym celem jest rzecz jasna podbicie Azteków i zagarnięcie wszystkich ich bogactw w imię króla Hiszpanii. Oczywiście istnieje też opcja pokierowania rdzennymi mieszkańcami Nowego Świata w walce z przybyłym zza oceanu wrogiem. Pozostałe kampanie są już typowo średniowieczne i osadzone w realiach europejskich. Można więc wziąć udział w wydarzeniach, związanych z walką Zakonu Krzyżackiego z pogańskimi ludami północno-wschodnimi, krucjatami do Ziemi Świętej i konfliktami zbrojnymi za panowania angielskiego króla Henryka III.
Generalnie zaimplementowano trzynaście zupełnie nowych frakcji z własnymi drzewami technologii, dysponujących łącznie ponad setką rozmaitych jednostek bojowych (np. niszczycielskie miotacze ognia greckiego), pięćdziesięcioma budowlami itd. Oczywiście pojawiło się też sporo dodatkowych postaci kluczowych, czyli np. Ryszard I Lwie Serce i Saladyn. Razem z dwudziestoma pojedynczymi scenariuszami tryb single player w Medieval II: Total War – Kingdoms gwarantuje blisko osiemdziesiąt godzin emocjonującej zabawy. Do tego dochodzi jeszcze piętnaście map, przeznaczonych do rozgrywki wieloosobowej. Warto zauważyć, że istnieje opcja uczestniczenia w kampanii dwóch użytkowników jednego komputera, przystępujących do zabawy w systemie naprzemiennych tur.