Medialne fiasko zjednoczenia? Rola prasy prestiżowej w sytuacji przełomu politycznego na przykładzie niemieckiego zjednoczenia
W RFN zdążyła już dorosnąć i osiągnąć pełnoletność cała generacja, która przyszła na świat już w zjednoczonych Niemczech. Tymczasem, w poprzedzającym jubileusz 2009 roku, wyniki niemieckich badań opinii społecznej nieoczekiwanie ponownie wskazują na odradzanie się wewnątrz niemieckiego społeczeństwa podziału na tzn. Ossis i Wessis. Zjednoczenie z sukcesem dokonane w wymiarze politycznym do dziś nie znalazło więc odzwierciedlenia w wymiarze społecznym. Jakie są przyczyny trwałości tego wewnętrznego podziału?
Zadaniem książki jest analiza sposobu zarządzania informacją w medialnym dyskursie politycznym RFN w odniesieniu do wschodnioniemieckich wydarzeń 1989/1990 r. na przykładzie prasy opiniotwórczej. Jej celem jest ustalenie jak linia redakcyjna przekładała się na optykę widzenia rzeczywistości politycznej i społecznej, i dalej, na zawartość publikowanych treści? Czy przekaz mediów zaspokajał zwiększone potrzeby informacyjne odbiorców w obu częściach Niemiec? Czy media poprzez swój management informacyjny rzeczywiście przyczyniały się do zjednoczenia także w wymiarze społecznym, a nie tylko politycznym?
Wyniki badań są raczej pesymistyczne i wskazują, że media docierały do swoich odbiorców i szerzej – opinii publicznej – ze swoiście politycznie uargumentowaną treścią i odmiennym przesłaniem co do docelowych rezultatów wydarzeń, zachodzących w Niemieckiej Republice Demokratycznej. W ten sposób media stały się aktywnymi ośrodkami sterowania informacją w procesie komunikacji politycznej RFN w odniesieniu do wschodnioniemieckiego przełomu politycznego i wynikłego w jego następstwie niemieckiego zjednoczenia.
Spis treści
Wstęp
1. Komunikacja polityczna - uwagi definicyjne, charakterystyka dziedziny badań
2. Zarządzanie informacją w relacjach media-polityka
3. Znaczenie prasy opiniotwórczej w procesie komunikacji politycznej
3.1. Znaczenie przekazu prasy opiniotwórczej dla polityków
3.2. Tygodniki Die Zeit i Rheinischer Merkur jako przykład prasy opiniotwórczej
3.3. Zjednoczenie Niemiec jako przykład sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na informację. Czytelnictwo prasy w okresie zjednoczenia
4. Medialny obraz zjednoczenia Niemiec na przykładzie wybranych mediów opiniotwórczych
4.1. Wyniki wybranych badań dotyczących przekazu mediów na temat zjednoczenia Niemiec
4.2. Treść przekazu prasy opiniotwórczej o różnej opcji światopoglądowej:
analiza porównawcza zawartości treści przekazu tygodników Die Zeit i Rheinischer Merkur (wrzesień 1989-marzec 1990)
5. Analiza stanowisk zachodnioniemieckich partii SPD i CDU wobec przełomowych wydarzeń 1989/1990
6. Stanowisko partii SPD i CDU a treść przekazu wybranych tytułów prasy opiniotwórczej w okresie zjednoczenia - analiza porównawcza
Podsumowanie
Spis ilustracji
Bibliografia
Kalendarium wydarzeń