Niniejsza publikacja wnosi istotny wkład w toczący się dialog na temat wprowadzenia do szkół edukacji medialnej jako przedmiotu. Ukazuje i uświadamia szerokie spektrum zastosowania mediów we wszystkich procesach przebiegających w szkole. Książka analizuje problematykę negatywnego wpływu mediów na dzieci i młodzież, ale również wskazuje możliwości ich pozytywnego zastosowania zarówno w procesie wychowania, jak i w procesie dydaktycznym.
Praca adresowana jest do licznego grona odbiorców, którzy pragną, aby media stały się sojusznikiem zmian zachodzących w systemie edukacji. Autor liczy, że przedstawione w monografii rozważania i wnioski przysłużą się zarówno nauczycielom, studentom pedagogiki, pedagogom, jak i pracownikom nauki jako materiał źródłowy oraz inspiracje do dalszych samodzielnych i pogłębionych studiów nad wykorzystaniem mediów w edukacji.
Prezentowana praca monograficzna składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów i zakończenia.
W pierwszym rozdziale pt. Pedagogiczne aspekty wykorzystania mediów zamieszczono treści dotyczące pedagogiki medialnej w kontekście działalności współczesnego człowieka. Przedstawiono tam informacje o rodzajach mediów oraz ich wpływie na zachowanie człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem gier komputerowych, których podział zestawiono z podziałem gier i zabaw dziecięcych. W drugiej części rozdziału scharakteryzowane zostały kompetencje medialne w odniesieniu do kompetencji kluczowych kształtowanych we współczesnej szkole. Opisano również walory wychowawcze kształtowania omawianych kompetencji.
W rozdziale drugim – Cele i zadania edukacji medialnej przedstawione zostały treści edukacji medialnej, które możemy znaleźć w obowiązującej podstawie programowej przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej, oraz warunki i sposoby ich realizacji.
Rozdział trzeci – Media w procesie dydaktycznym porusza treści, w których podkreślona została wartość edukacji medialnej w szkolnej rzeczywistości. Zwrócono tam uwagę na cele i treści edukacji medialnej w podstawie kształcenia ogólnego. Rozdział czwarty poświęcony został wybranym aspektom wpływu mediów na proces wychowania. Zaprezentowana problematyka skupia się wokół postaw ucznia wobec mediów w kontekście kształtowania pozytywnych postaw oraz w kontekście negatywnego wpływu mediów na zachowanie dzieci i młodzieży. W rozdziale tym przedstawiono również trudne sytuacje wychowawcze będące wynikiem negatywnego oddziaływania mediów.
Rozdział piaty dotyczy, jakże często pomijanych, promocji i informacji edukacyjnej w szkole. Problematyka ta nie jest zbyt często charakteryzowana w literaturze pedagogicznej, gdyż wiąże się głównie z procesem organizacyjnym. Przedstawione treści oscylują wokół zagadnień z zakresu public relations szkoły
i dotyczą kształtowania wizerunku szkoły, zarządzania informacją, wykorzystania szkolnego monitoringu, który posiada większość szkół w Polsce, kwestii związanych ze szkolną stroną internetową oraz kontaktów przedstawicieli szkoły z mass mediami, które są coraz częstsze.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Pedagogiczne aspekty wykorzystania mediów
1.1. Rola mediów w życiu człowieka
1.1.1. Rodzaje mediów oraz ich wpływ na człowieka
1.1.2. Oświatowo-wychowawcza rola radia i telewizji
1.2. Kompetencje kluczowe a kompetencje medialne
współczesnego człowieka
1.2.1. Charakterystyka kompetencji medialnych
1.2.2. Kształtowanie kompetencji medialnych
Rozdział 2
Cele i zadania edukacji medialnej
2.1. Treści edukacji medialnej w podstawie programowej
kształcenia ogólnego na różnych poziomach
wychowania i nauczania
2.1.1. Przedszkole
2.1.2. Szkoła podstawowa
2.1.3. Gimnazjum
2.1.4. Szkoła ponadgimnazjalna
2.2. Zalecane warunki i sposób realizacji treści edukacji medialnej
Rozdział 3
Media w procesie dydaktycznym
3.1. Metody kształcenia wykorzystujące media proste i złożone
3.2. Przykłady wykorzystania mediów w procesie dydaktycznym
3.3. Media w wewnątrzszkolnym systemie oceniania
3.3.1. Rodzaje ocen szkolnych
3.3.2. Ocena wytworów medialnych
3.3.3. Komputer w procesie oceniania ucznia
3.3.4. Dziennik elektroniczny w szkole
3.4. Innowacje pedagogiczne wykorzystujące media
3.4.1. Charakterystyka innowacji pedagogicznych
wykorzystujących media
3.5. Media w wewnątrzszkolnym systemie doskonalenia nauczycieli
3.5.1. Wiedza i umiejętności medialne nauczyciela
Rozdział 4
Media w procesie wychowania
realizowanym przez szkołę
4.1. Uczeń a media
4.1.1.
Media w kształtowaniu pozytywnych postaw uczniowskich
4.1.2. Negatywne aspekty mediów
Rozdział 5
Promocja i informacja edukacyjna w szkole
5.1. Zarządzanie informacją w szkole
5.2. Kształtowanie wizerunku szkoły
5.3. Wykorzystanie szkolnego monitoringu
5.4. Szkolny serwis WWW
5.5. Informacja edukacyjna a mass media
Zakończenie
Bibliografia