Jaką rolę pełnią środki masowego komunikowania w formowaniu współczesnych społeczeństw? Jak powinniśmy rozumieć społeczne oddziaływanie komunikowania i dyfuzji informacji, począwszy od wynalezienia druku w XV-wiecznej Europie, a na obecnej ekspansji globalnych sieci telekomunikacyjnych kończąc?
W niniejszej książce John B. Thompson próbuje znaleźć odpowiedź na te i inne pytania. Stworzył on społeczną teorię komunikowania i mediów. Twierdzi, że rozwój mediów komunikowania wpływa na transformację przestrzenną i czasową uwarunkowań życia społecznego, kreuje nowe formy działania i współdziałania, które nie są już połączone z jednością miejsca i czasu. Konsekwencje tej transformacji mają wpływ na wiele aspektów naszego życia, od najbardziej intymnych osobistych doświadczeń do zmiany natury sfery publicznej i zjawiska widoczności publicznej. Thompson rozwija swoje argumenty poprzez analizę kilku powiązanych ze sobą tematów:
- wzrost medialnych interakcji
- kreacje nowych form widoczności medialnej
- pojawienie się globalnych sieci komunikacyjnych
- transformację tradycji
- własne "ja" a doświadczenie w zmediatyzowanym świecie
- zmianę charakteru sfery publicznej
"Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów" to doskonałe źródło dla studentów socjologii i politologii, badaczy socjologii kultury i mediów, a także wszystkich zainteresowanych teorią komunikowania.
Spis treści:
Przedmowa 7Wstęp 9Rozdział 1.
- Komunikowanie a kontekst społeczny 19- Działanie, władza i komunikowanie 21- Wykorzystanie środków komunikowania 26- Cechy ,,komunikowania masowego" 31- Przeorganizowanie czasu i przestrzeni 37- Komunikowanie i przyswajanie przekazów w życiu codziennym 43Rozdział 2.
- Media a rozwój nowoczesnych społeczeństw 53- Instytucjonalne rozmowy nowoczesnych społeczeństw 56- Komunikowanie, komodyfikacja i nastanie ery druku 60- Rozwój handlu informacjami 71- Teoria sfery publicznej: ocena wstępna 76- Rozwój przemysłów medialnych: szkic 81Rozdział 3.- Powstanie interakcji społecznej 89- Trzy typy interakcji 90- Społeczna organizacja pośredniej quasi-inteakcji 95- Działanie na dystans (1): oddziaływanie na odbiorcę w kontekście sprzężenia zwrotnego 104- Działanie na dystans (2): sprzężenie zwrotne w kontekście istniejącego dystansu 113Rozdział 4.- Transformacja widoczności 123- Prywatne i publiczne 124- Publiczność nie zlokalizowana: początki medialnego upublicznienia 128- Zarządzanie widocznością medialną 137- Granice kontroli: gafy, skandale i inne źródła kłopotów 142Rozdział 5.
- Globalizacja komunikowania 153- Pojawienie się globalnych sieci komunikowania 155- Współczesne wzory komunikowania globalnego: przegląd 162- Teoria imperializmu kulturowego: ponowna ocena 167- Globalne rozpowszechnianie i lokalne przyswajanie przekazów: w kierunku teorii globalizacji mediów 175Rozdział 6.- Przemieszczanie tradycji 183- Charakter tradycji 185- Tradycja a media (1): burzenie tradycji? 191- Tradycja a media (2): tradycja oderwania od korzeni 199- Migrujące populacje, tradycje ludów koczowniczych: niektóre źródła konfliktu kulturowego 203Rozdział 7.
- Własne ,,ja" a doświadczenie w zmediatyzowanym świecie 209- Własne ,,ja" a projekcja symboliczna 211- Nieodwzajemniona bliskość na dystans 219- Zdobywanie doświadczeń i ich mediatyzacja 223- Nowe możliwości, nowa odpowiedzialność: życie w zmediatyzowanym świecie 229Rozdział 8.
- Nowe oblicze upublicznienia 223- Upublicznienie ponadnarodowe 234- Widoczność ponadlokalna 240- Ku odnowie demokratycznej polityki 244- Ku etyce odpowiedzialności globalnej 251