Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]25175liczba stron: 472Okładka: miękkaWydawnictwo: DifinRok wydania: 2007 Opis
Publikacja jest efektem badań pracowników Katedry Zachowań Organizacyjnych Akademii Ekonomicznej w Krakowie prowadzonych w ramach tematu ?Zachowania organizacyjne we współczesnym zarządzaniu? oraz wyników studiów i wdrożeń Uczestników (praktyków i teoretyków zarządzania) Międzynarodowej Konferencji Naukowej zorganizowanej przez ww. katedrę pt. ?Przeobrażenia w organizacjach. Rozwiązywanie problemów związanych z wdrażaniem metod zarządzania? w Zakopanem w dniach 8?10 czerwca 2007 r. Podstawą przeobrażeń w instytucjach gospodarczych i administracyjnych w XXI wieku jest ciągłe dokonywanie zmian organizacyjnych poprzez stosowanie coraz nowszych i bardziej złożonych metod organizacji i zarządzania. Stąd pierwszy rozdział jest poświęcony teoretycznym i praktycznym uwarunkowaniom stosowania instrumentarium zarządzania we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji. Ten fragment książki jest stosunkowo obszerny choćby z tego powodu, iż tych narzędzi jest wiele, powstają nowe, następuje między nimi wzajemne przenikanie, podejmowane są próby zastosowań w innych niż dotychczas obszarach zarządzania. We współczesnym zarządzaniu coraz bardziej docenia się niematerialne zasoby organizacji. To właśnie one w coraz większym stopniu wpływają na wartość firmy. Zaczyna się więc cenić takie atrybuty jak marka, kapitał intelektualny, kultura organizacyjna itp., odpowiednio je kształtować i wykorzystywać w praktyce. Jednym z paradygmatów zarządzania na przełomie XX i XXI wieku jest jakość. Japoński kult jakości stał się wzorcem dla zarządzania nowoczesnymi przedsiębiorstwami na całym świecie. To ona stała się instrumentem pozyskiwania klientów i walki konkurencyjnej nie tylko w sferze produkcji ale i usług. W organizacjach wdrażane są systemy zarządzania jakością, powstają problemy kwantyfikacji jakości produktów (w tym projektów), a także pomiaru satysfakcji klienta. Tej właśnie problematyce poświęcony jest ostatni fragment książki. Publikacja ta jest dziełem nie tylko teoretyków, ale i praktyków zarządzania, co w moim przekonaniu jest jej walorem. Adresowana jest ona do studentów, praktyków, ale także nauczycieli akademickich.
Spis treści:
Wprowadzenie Arkadiusz Potocki
Rozdział 1. Instrumenty przeobrażeń organizacyjnych
1. Zarządzanie przez innowacje nowoczesną metodą zarządzania przedsiębiorstwem Jerzy Baruk
2. Ograniczenia metod doskonalenia procesów wykorzystywanych w polskich przedsiębiorstwach Szymon Cyfert
3. Understanding Six Sigma Michael Connor
4. Koopetycja jako niestabilność więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa Wojciech Czakon
5. Wybrane modele premiowania we współczesnej organizacji gospodarczej Janusz Czekaj
6. Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych w dobie globalizacji Krzysztof Ćwik
7. Przyczyny zmian w metodach zarządzania Marek Ćwiklicki
8. Motywy proinnowacyjnej aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstw regionu kujawsko-pomorskiego Waldemar Glabiszewski
9. Offshoring w sektorze usługowym - internacjnalizacja produkcji usług Robert Grzanka
10. Rola outsourcingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem Anna Grześ
11. Wykorzystanie podejścia zasobowego w formułowaniu Strategii Błękitnego Oceanu Tomasz Kafel
12. Strategiczne aspekty współczesnego zarządzania projektami Alina Kozakiewicz
13. Strategie negocjacji wielostronnych Andrzej Kozina
14. Koncepcja mapy kapitału przedsiębiorczości Leszek Kozioł
15. Zarządzanie projektami we współczesnych organizacjach Grzegorz Krzos
16. Kierunki i uwarunkowania rozwoju zewnętrznego dużych firm produkcyjnych Lachiewicz Stefan, Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
17. Zespoły zadaniowe w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw - wyniki badań empirycznych Janusz M. Lichtarski
18. Analiza konfiguracji sieci dystrybucji na przykładzie hurtowni opakowań Gabriela Mazur, Marek Dudek
19. Analiza sprawności operacyjnej pośredniego ogniwa w kanale dystrybucji na przykładzie hurtowni opakowań Gabriela Mazur, Marek Dudek
20. Próba definiowania logistyki jako dyscypliny naukowej Zdzisław Mokwa
21. Metoda twórczego rozwiązywania problemów G8D Hubert Obora
22. Nowe koncepcje zarządzania systemami wytwórczymi ,Jacek Obrzud, Wiesław Waszkielewicz
23. Organizacja w ruchu - wykorzystanie okazji przez przedsiębiorstwa turystyczne (wyniki badań) Katarzyna Olejczyk-Kita
24. Funkcjonowanie polskich rad nadzorczych a praktyka Corporate Governance Adam Peszko
25. Komunikacja jako instrument kształtowania zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie Arkadiusz Potocki
26. Umiędzynarodowienie działalności badawczo-rozwojowej w korporacjach transnarodowych Krystyna Poznańska, Kamil Kraj
27. Zachowania rynkowe przedsiębiorstw internacjonalizujacych się Jacek Rybicki, Beata Pawłowska
28. Sposób wdrażania oraz kształt strategicznej karty wyników jako czynniki decydujące o skuteczności wykorzystania narzędzia do implementacji strategii przedsiębiorstw Piotr Skrzypek
29. Wykorzystanie "Formuły 4+2" w zarządzaniu organizacją Urszula Skurzyńska-Sikora
30. Risk and issue management for high-sized projects Jacek Słowik
31. Metodyka projektowania strategii zarządzania Adam Stabryła
32. Znaczenie innowacyjności w procesie zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem w Polsce w kontekście zjawisk globalizacji europejskiej Robert Stanisławski
33. Metody aktywizacji działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej w przedsiębiorstwach Katarzyna Szopik
34. Rachunkowość kreatywna jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach globalizacji Maciej Tokarski, Andrzej Tokarski
35. Cechy strategii wzrostu polskich dużych przedsiębiorstw produkcyjnych Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
36. Wybrane aspekty tworzenia strategii w polskich przedsiębiorstwach Andrzej Żuk
37. Zarządzanie projektem w kontekście zespołu projektowego oraz narzędzi jego wsparcia Joanna Żukowska
Rozdział 2. Rola zasobów niematerialnych w przeobrażeniach organizacyjnych
1. Więzi partnerskie a proces kształtowania nowoczesnej architektury biznesu Adamik Anna
2. Uwarunkowania tworzenia sieci kooperacyjnych przedsiębiorstw Beata Barczak, Katarzyna Bartusik
3. Jak można zmniejszyć lukę wizerunkową odzwierciedlającą postrzeganie firmy jako pracodawcy? Agnieszka Baruk
4. Pomiar kapitału intelektualnego kreującego innowacje i wartość organizacji Małgorzata Dolińska
5. Technologia a kompetencje rdzeniowe w procesie zarządzania innowacjami Paweł Filipowicz
6. Znaczenie kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie - wyniki badań empirycznych Agnieszka Jasińska
7. Współczesne tendencje w procesie wewnętrznej integracji przedsiębiorstwa Gabriel Łasiński
8. Projektowanie strategii marki jako proces przeobrażeń w przedsiębiorstwie Bogdan Nogalski, Agnieszka Szpitter
9. Cele aliansów a strategia rynkowego rozwoju przedsiębiorstwa Renata Oczkowska
10. The middle east business culture - making business with arab partners Sylwia Panow, Jacek Słowik
11. Elastyczność kształtowania relacji z klientami determinantą efektywnego funkcjonowania organizacji w dobie XXI wieku Estera Piwoni-Krzeszowska
12. Wpływ kultury organizacyjnej na efektywność indywidualnego i zespołowego podejmowania decyzji Ryszard Rutka, Małgorzata Czerska
13. Kultura organizacyjna a luka kompetencyjna organizacji Agnieszka Sitko-Lutek
14. Propozycja procedur i metod zarządzania kapitałem intelektualnym w małym przedsiębiorstwie Agnieszka Sokołowska
15. Metoda "Zarządzania przez Kulturę Organizacyjną" - aspekt teoretyczno-praktyczny Sylwia Stańczyk
Rozdział 3. Wpływ jakości na funkcjonowanie organizacji
1. Uwarunkowania wdrażania systemu zarządzania jakością Anna Bielawa
2. System zarządzania jakością ISO 9001, a ocena wprowadzania wyrobów na rynki Unii Europejskiej w firmie Tarnawa Sp. J. Barbara Janisz-Jaskulska
3. Kontrola wewnętrzna, audyt wewnętrzny i audit wewnętrzny - koncepcja współdziałania w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych Jan Lewandowski
4. Wielokryterialna ocena jakości typu dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem Michał Major, Paweł Ulman
5. Efekty zastosowania systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym - case study Małgorzata Tyrańska, Jolanta Walas-Trębacz
6. Zarządzanie jakością projektu unijnego Elżbieta Weiss
7. Problemy pomiaru satysfakcji klienta zewnętrznego w sferze usług Renata Winkler