Alicja Maurer
Dźwięki mowy
Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych
- Wydawnictwo: IMPULS
- Rok wydania: 2011
- Format: A4
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 234
Nasza cena: 31,00 PLN
OPIS:
Część teoretyczna tego opracowania ma na celu przybliżenie nauczycielom, logopedom, a także rodzicom pojęcia świadomości fonologicznej i jej znaczenia w opanowaniu umiejętności czytania i pisania. Wyjaśnia ona pojęcia słuchu fonematycznego, będącego podstawą opanowania języka mówionego. Program ten ma za zadanie ułatwić dzieciom uzmysłowienie sobie fonologicznej podzielności słów oraz osiągnięcie umiejętności reprezentowania dźwięków mowy za pomocą liter alfabetu. Jest on przeznaczony do pracy z dziećmi od 3 roku życia.
Polecany jest dla nauczycieli nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, ale również logopedów, pedagogów szkolnych, psychologów, rodziców i studentów. Zawiera przykładowy wykaz literatury dziecięcej, który pomoże rodzicom i nauczycielom wprowadzić dzieci w świat dźwięków mowy poprzez organizowanie proponowanych zabaw słownych. Materiał słowny podręcznika sprzyja koncentrowaniu uwagi dzieci na formie dźwiękowej słów. Ćwiczenia z rymami koncentrują uwagę dziecka na dźwiękach rymujących się słów, uczą rozpoznawania rymów oraz ich tworzenia.
„Zabawy z rymami” kształtują i rozwijają wrażliwość dzieci na ogólnie ujmowane różnice i podobieństwa fonologiczne w toku interakcji z nauczycielem i grupą dzieci.
„Głoski rozpoczynające i kończące słowa” stanowią zestaw ćwiczeń ułatwiający przejście od umiejętności wyodrębniania cząstek wewnątrzsylabowych (rymów, aliteracji) do rozpoznawania fonemów.
„Głoska a litera” poświęcona jest kształtowaniu umiejętności podziału słów na głoski oraz łączeniu głosek w słowa.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Znaczenie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania
- Pojęcie świadomości fonologicznej
- Świadomość fonologiczna w opanowaniu umiejętności czytania i pisania
- Świadomość fonemowa a trudności w nauce czytania i pisania
- Poziomy świadomości fonologicznej
- Diagnoza świadomości fonologicznej
- Kształtowanie świadomości fonologicznej
- Rola automatyzacji w nauce czytania i pisania
- Dekodowanie jako umiejętność
- Uczenie się umiejętności dekodowania
- Wnioski
- Literatura
Część I. Zabawy z rymami
Wprowadzenie w świat dźwięków mowy
Rymy
- Rozpoznawanie rymów
- Tworzenie rymów
- Zabawy z rymami
Część II. Głoski zaczynające i kończące słowa
Głoski zaczynające i kończące słowa
- Wyodrębnianie głosek zaczynających i kończących słowa
- Podawanie słów zaczynających się taką samą głoską
- Zabawy z głoskami zaczynającymi i kończącymi słowa
Część III. Głoska a litera
Analiza i synteza sylabowa i fonemowa
- Analiza i synteza sylabowa
- Wyszukiwanie znaczących części słowa
- Łączenie sylab w słowa
Analiza i synteza fonemowa
- Dzielenie słów na głoski
- Wyszukiwanie słowa w słowie
Głoska a litera
Literatura