historycznySquad
2003260 s., 23 cmstan dobry
Spis treści
Wstęp .......................................................... 5
Rozdział I
Wykłady matematyki do wydania Ratio studiontm w 1599 roku........ 9
a. Matematyka w początkach szkolnictwa jezuickiego .............. 9
b. Okres dyskusji na Ratio studiorum...........................
c. Rola Krzysztofa Claviusa i Kolegium Rzymskiego............... 14
d. Próbna wersja Ratio studiorum z 1591 roku .................... 16
e. Ostateczna wersja Ratio studiorum............................ 18
Rozdział II
Nauczanie matematyki w polskich szkołach jezuickich w XVI wieku..... 21
1. Nauczanie w gimnazjach ...................................21
a. Braniewo ..............................................21
b. Pułtusk................................................ 23
c. Wilno ................................................. 23
d. Poznań ................................................24
2. Nauczanie w ramach filozofii................................ 26
a. Wilno .................................................26
b. Poznań ................................................ 28
c. Braniewo ..............................................29
d. Kalisz................................................. 30
e. Podsumowanie.......................................... 30
Rozdział III
Matematyka w polskich szkołach średnich w XVII i XVIII wieku........ 32
Rozdział IV
Nauczanie matematyki w ramach filozofii w kolegiach polskich......... 40
a. Ogólne zasady............................................
b. Zakres wykładów matematyki ...............................
c. Przygotowanie do wykładów matematyki ...................... -
i ■ 44
d. Pierwsze oznaki ożywienia matematyki........................
e. Na przełomie XVII i XVIII wieku ............................ 4
f. Okres rozwoju nauk matematycznych .........................
Rozdział V
Główne ośrodki rozwoju nauk matematycznych ......................53
a. Wilno ...................................................53
b. Kalisz ...................................................58
c. Warszawa ................................................59
d. Lwów...................................................61
e. Poznań ..................................................61
f. Pozostałe szkoły ...........................................62
Rozdział VI
Seminaria nauczycielskie z zakresu matematyki ......................63
a. Kalisz, 1[zasłonięte]613-16 .........................................63
b. Jarosław, 1[zasłonięte]673-16, 1[zasłonięte]680-16..............................64
c. Warszawa, 1[zasłonięte]690-16 ......................................66
d. Krasnystaw, 1[zasłonięte]728-17 .....................................67
e. Lwów, 1[zasłonięte]743-17..........................................68
f. Poznań, 1[zasłonięte]759-17.........................................69
g. Wilno, 1[zasłonięte]753-17 .........................................70
h. Warszawa, 1[zasłonięte]767-17 ......................................70
i. Nieśwież, 1[zasłonięte]770-17 .......................................71
j. Polock, 1[zasłonięte]772-17 .........................................71
k. Studia zagraniczne.........................................71
Rozdział VII
Podręczniki ...................................................73
Rozdział VIII
Przedstawiciele nauk matematycznych wśród jezuitów polskich..........80
1. Pierwsza połowa XVII wieku ................................80
2. Druga połowa XVII wieku...................................85
3. Pierwsza polowa XVIII wieku................................89
4. Druga połowa XVIII wieku..................................92
Rozdział IX
Profesorowie matematyki w szkołach jezuickich.....................106
Aneks:
Alfabetyczny wykaz profesorów matematyki
w polskich szkołach jezuickich................................141
Zakończenie.......... 227
Bibliografia ............... 229
Summary ............. 243