Praca zbiorowa
Program SMART
STAN BDB
Od Autorów . ....................... 5
Figury płaskie i przestrzenne - analogie..... ....................... 7
Figury płaskie i przestrzenne - zadania otwarte.......... ....................... 27
Układanie zadań do ilustracji ........ ....................... 36
Zadania z dużą liczbą sposobów rozwiązania . ....................... 41
Problemy związane z definiowaniem .................. ....................... 51
Zadania z nieoczekiwanym rozwiązaniem....................... ....................... 55
Zadania bez ostatecznej odpowiedzi .. ....................... 60
Sofizmaty .... ...................... 60
Arytmetyka i algebra. Figury płaskie i przestrzenne -
zadania i ich przedłużenia. ...................... 65
Sytuacje inspirujące do formułowania nowych problemów... ...................... 77
Praca „małymi krokami" ...... ...................... 89
OD AUTORÓW
Kształcenie nauczycieli matematyki szkół podstawowych jest w obecnej chwili, w przeddzień wkroczenia do szkół nowego modelu edukacyjnego, zadaniem szczególnie ważnym. Spoczywa ono w największym stopniu na kolegiach nauczycielskich, których założenia i realizowane programy kształcenia zostały opracowane z myślą o tej właśnie kadrze.
Przygotowywanie nauczycieli matematyki do pracy w szkole odbywa się poprzez wiele różnych dyscyplin. Niektóre z nich, jak arytmetyka, algebra, geometria czy nauka o funkcjach są dla późniejszej praktyki szczególnie ważne, gdyż są to przedmioty funkcjonujące także w programie szkolnym.
Tym właśnie przedmiotom pragniemy poświęcić nieco więcej uwagi. Nasza publikacja będzie głównie dotyczyć zagadnień, które są bardzo ważne w ogólnym wykształceniu każdego człowieka, a które szczególnie łatwo dają się zaprezentować poprzez matematykę.
Proponujemy zatem pewien wybór zadań, które - naszym zdaniem - są przydatne w kształceniu nauczycieli szkół podstawowych, gdyż poprzez nie można rozwijać wiele pożądanych postaw studentów i uczniów.
Dobre przygotowanie nauczyciela do pracy w szkole winno obejmować trzy następujące obszary:
- wiedzieć CO (mieć przygotowanie przedmiotowe),
- wiedzieć JAK (mieć przygotowanie metodyczne),
- wiedzieć DLACZEGO (mieć generalny pogląd na pożądane postawy i przyzwyczajeniakształtowane w toku rozwoju młodego człowieka).
Publikacja nasza dotyczy w głównej mierze owego DLACZEGO, ale przykłady, które proponujemy, są czerpane, oczywiście, z obszaru CO.
Pragniemy tu przypomnieć przemyślenia G. Polyi, który w znacznej mierze jest duchowym patronem naszych rozważań. Przemyślenia te zebrane w 10 przykazaniach, pozwolimy sobie zacytować:
DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ DLA NAUCZYCIELI
1. Być zainteresowanym swoim przedmiotem.
2. Znać swój przedmiot.
3. Wiedzieć, jak się uczyć: najlepszy sposób na nauczenie się czegokolwiek, to odkrycietego samemu.
4. Starać się czytać w twarzach uczniów, dostrzegać ich oczekiwania i trudności, umiećpostawić się na ich miejscu.
5. Przekazywać uczniom nie tylko wiadomości, lecz również umiejętności, postawy myślowe, nawyk pracy metodycznej.
6. Niech uczą się odgadywać.
7. Niech uczą się udowadniać.
8. Dostrzegać te cechy zadania, które mogą być użyteczne przy rozwiązywaniu innych zadań - starać się dostrzec w danej konkretnej sytuacji metodę ogólną.
9. Nie ujawniać od razu całego sekretu - niech uczniowie odgadną go, zanim zostanieujawniony - niech znajdą sami tyle, ile to jest możliwe.
10. Sugerować, nie narzucając swego zdania.
Mamy nadzieję, że nasza publikacja będzie przyczynkiem do wypełniania tego dekalogu.