Uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej zwykle mają za sobą wiele lat niezbyt dobrych doświadczeń z nauką matematyki. W tym czasie u większości z nich utrwaliły się lęk przed tą dziedziną wiedzy oraz przekonanie, że nigdy nie zdołają jej zrozumieć. Naszym zadaniem - jako nauczycieli tego przedmiotu - jest obalenie tak szkodliwego stereotypu. Wbrew pozorom nawet w najbardziej opornych nastolatkach można wzbudzić zainteresowanie matematyką.
Program Matematyka Europejczyka, wraz z podręcznikiem i zbiorem zadań, stworzony został po to, by pomóc nauczycielom w wyprowadzeniu dowodu iście matematycznego: jak pokazać uczniom, że do nauki matematyki nie są konieczne szczególne zdolności czy też umysł wybitnie ścisły.
Ważnym celem nauczania matematyki w szkole ponadgimnazjalnej jest takie wykształcenie przyszłego absolwenta, by miał on umiejętności pozwalające sprostać wymogom egzaminu maturalnego, ale przede wszystkim zdobył wiedzę przydatną w życiu codziennym. Interesujące zajęcia z matematyki nie tylko dają młodym ludziom solidne podstawy do kontynuowania nauki na studiach wyższych, lecz także kształtują ich osobowość.
Program nauczania Matematyka Europejczyka zawiera:
- procedury osiągania celów kształcenia i wychowania,
- wyróżnione treści rozszerzone,
- organizację materiału nauczania,
- propozycję metod oceniania osiągnięć ucznia,
- propozycję ewaluacji programu,
- szczegółowy opis standardów egzaminacyjnych.
Wraz z programem nauczania nauczyciel otrzyma do dyspozycji poradnik metodyczny, podręcznik i zbiór zadań.
Matematyka Europejczyka jest programem przeznaczonym dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum na poziomie podstawowym i rozszerzonym, zgodnym z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. Dz.U. z 2009 r., nr 4, poz. 17.