Marketing jest z jednej strony spójnym zbiorem określonych działań, a z drugiej - koncepcją zarządzania całym przedsiębiorstwem. Koncepcja ta polega na nieustannym identyfikowaniu zmieniających się potrzeb nabywców, a następnie takim zarządzaniu przedsiębiorstwem, aby te potrzeby były jak najpełniej zaspokajane, dając w rezultacie zadowolenie i lojalność klientów. Wykazano, że jest to najlepszy sposób na osiąganie swoich celów, zwłaszcza maksymalizacji zysków oraz na skuteczną walkę z konkurencją.
Autorzy publikacji omawiają podstawy marketingu (a szczególnie jego funkcję zarządczą) w małych i dużych przedsiębiorstwach, opierając się na wielu przykładach, z których większość dotyczy polskiej praktyki. Układ książki został podporządkowany najnowszej koncepcji zarządzania - marketingowemu zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Publikacja jest przeznaczona zarówno dla studentów pragnących poznać sposoby zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem, jak i dla kadry zarządzającej oraz specjalistów ds. marketingu, którzy znajdą w niej wiele praktycznych pomysłów, przykładów i rozwiązań problemów.
Stanisław Kaczmarczyk jest profesorem zwyczajnym i kierownikiem Katedry Marketingu w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Należy do prekursorów badań marketingowych w Polsce zarówno w działalności naukowo-dydaktycznej jak i praktycznej. Prowadzi od 30 lat wielostronne badania m.in. nad stanem i uwarunkowaniami rozwoju marketingu w polskich przedsiębiorstwach zapoczątkowane jeszcze w czasie pracy na Uniwersytecie Gdańskim. Zdobył duże doświadczenie w praktyce gospodarczej w dziedzinie handlu zagranicznego, marketingu i badań marketingowych, w tym w kierowaniu przedsiębiorstwem. Jest autorem 7 książek i około 150 publikacji z zakresu marketingu oraz wielu ekspertyz i raportów dla różnych instytucji i przedsiębiorstw.
Ryszard Pałgan - wykładowca, dr ekonomii w zakresie handlu zagranicznego i marketingu w Instytucie Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalizuje się w tematyce marketingu, kontaktów handlowych, negocjacji w biznesie, technik sprzedaży oraz organizacji i techniki handlu zagranicznego. Współpracuje z instytucjami doradczo-szkoleniowymi. Prowadzi szkolenia dotyczące organizacji marketingu w przedsiębiorstwie, negocjacji i technik sprzedaży oraz reklamy. Pracował w firmach eksportowych w kraju i za granicą w działach nawiązywania kontaktów handlowych. Jest współautorem ekspertyz dla potrzeb praktyki handlowej.