Tytuł |
Marketing usług hotelarskich |
Autor |
Jan Cetner |
Wydawca |
WSiP |
Rok wydania |
2010 |
Liczba stron |
224 |
Wymiary |
170 x 240 mm |
Okładka |
Miękka |
ISBN |
978[zasłonięte][zasłonięte]21074 |
W podręczniku scharakteryzowano rynek usług hotelarskich. Wyjaśniono i omówiono m.in.:
• podstawowe pojęcia z dziedziny marketingu: rynek, produkt, cena, dystrybucja, promocja,
• badania marketingowe, zarządzanie i planowanie,
• mierniki stosowane w działalności hotelarskiej.
Prezentowane zagadnienia zilustrowano licznymi przykładami i ćwiczeniami.
Spis treści
Rozdział 1. Podstawowe pojęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.1. Usługi hotelarskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.2. Synergia i integracja usług hotelarskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.3. Hotelarstwo a wynajem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.4. Obiekty hotelarskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.5. Potrzeby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Rozdział 2. Marketing i rynek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.1. Co to jest marketing? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.2. Orientacje przedsiębiorstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
2.3. Geneza marketingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2.4. Rynek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
2.5. Rynek usług hotelarskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2.6. Marketing mix . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Rozdział 3. Produkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
3.1. Dobro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
3.2. Produkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
3.3. Produkt hotelarski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
3.4. Jakość usług hotelarskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Rozdział 4. Cena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
4.1. Metody ustalania ceny podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
4.2. Termin płatności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
4.3. Formy płatności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
4.4. Różnicowanie cen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
4.5. Strategie cenowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
4.6. Ceny usług gastronomicznych i uzupełniających . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Rozdział 5. Dystrybucja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
5.1. Etap zawierania kontraktu (rezerwacji) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
5.2. Etap przybliżania produktu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
5.3. Proces dystrybucji bezpośredniej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
5.4. Kanał dystrybucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
5.5. Kanały dystrybucji produktu hotelarskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
5.6. Szerokość kanału i strategie dystrybucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Rozdział 6. Promocja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
6.1. Rodzaje decyzji nabywczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
6.2. Targetowanie promocji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
6.3. Ocena promocji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
6.4. Promotion mix . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
6.5. Reklama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
6.6. Public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
6.7. Promocja sprzedaży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
6.8. Promocja bezpośrednia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Rozdział 7. Ludzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
7.1. Personel obiektu hotelarskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
7.2. Inni goście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
7.3. Klient . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Rozdział 8. Badania marketingowe i mierniki oceny działalności hotelarskiej . . . 178
8.1. Charakter badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
8.2. Dobór jednostek badanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
8.3. Liczebność próby i błąd wyniku badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
8.4. Metody badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
8.5. Mierniki oceny świadczenia usług noclegowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
8.6. Mierniki oceny świadczenia usług gastronomicznych i uzupełniających . . . . . 200
Rozdział 9. Zarządzanie i planowanie marketingowe w hotelarstwie . . . . . . . . . . 207
9.1. Funkcje zarządzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
9.2. Horyzont decyzji menedżerskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
9.3. Misja przedsiębiorstwa hotelarskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
9.4. Otoczenie przedsiębiorstwa hotelarskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
9.5. Analiza SWOT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
9.6. Plan marketingowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219