Potrzeba stosowania marketingu w polskich szkołach wyższych zrodziła się wraz z powstaniem i rozwojem rynku usług edukacyjnych na początku lat 90. XX w. Marketing uczelni odnosi się do rynkowych zachowań szkól wyższych i opiera się na założeniu, że podobnie jak i inne organizacje przyjmują one aktywną postawę wobec otoczenia, kształtując relacje z uczestnikami rynku.
Marketing szkół wyższych jest pracą zbiorową grona autorów, którzy podjęli wspólną ideę określenia podstaw i zakresu stosowania marketingu w polskich uczelniach. Wśród autorów znajdują się m.in. wybitni profesorowie marketingu, znawcy rynku edukacyjnego, a także młodzi adepci dziedziny marketingu. Autorzy reprezentują uczelnie państwowe i prywatne. W publikacji próbują znaleźć odpowiedzi na pytania związane nie tylko z samą filozofią myślenia kategoriami marketingowymi w szkole wyższej, ale również stosowanymi tam narzędziami marketingowymi.
Książka adresowana jest do Czytelników, którzy z ciekawość, zawodowego obowiązku łub konieczności stanęli m.in, przed takimi problemami:
- czy usługa edukacyjna jest produktem, a student klientem na rynku?
- w jaki sposób pogodzić cele społeczne, którym ma służyć uczelnia z jej celami rynkowymi?
- zzy wykształcenie absolwentów może być elementem przewagi konkurencyjnej uczelni?
- więcej reklamy czy public relations? Jakie zadania spełnia promocja uczelni - rekrutowanie kandydatów czy budowanie wizerunku?
- czy można pogodzić prosprzedażowe działania marketingowe z postulatem wysokiej jakości nauczania?
- w jaki sposób regulacyjna rola państwa wpływa na stosowanie marketingu w uczelniach?
- wykładowca a student: mistrz - uczeń, wyrocznia czy przyjaciel?
- czy koncepcja kształcenia ustawicznego zredukuje negatywne skutki działania czynników demograficznych?
|