Współczesną gospodarkę charakteryzują ciągle nasilające się procesy internacjonalizacji i globalizacji. Uczestniczą w nich już nie tylko wielkie przedsiębiorstwa, ale także firmy średniej wielkości.
W książce zostały omówione podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem działań marketingowych na rynku międzynarodowym. Autor wyjaśnia:
-
w jaki sposób są prowadzone badania marketingowe rynków zagranicznych,
-
jakie metody wykorzystuje się przy wyborze rynku, na którym warto rozpocząć działalność,
-
jakimi kryteriami należy kierować się przy wyborze formy działalności,
-
jakie strategie można realizować na rynkach zagranicznych,
-
na czym polega strategia marketing mix realizowana w skali międzynarodowej,
-
jak należy zorganizować komórkę marketingową przedsiębiorstwa, które nie ogranicza swojej działalności do rynku krajowego.
Wartość pracy zwiększają zamieszczone w niej studia przypadków, które mogą być przedmiotem dyskusji i analizy podczas zajęć dydaktycznych ze studentami.
Książka jest przeznaczona dla studentów kierunków ekonomicznych, zarządzania, marketingu i międzynarodowych stosunków gospodarczych oraz dla menedżerów przedsiębiorstw, tych zwłaszcza, które prowadzą działalność na rynku zagranicznym.
SPIS TREŚCI: O autorze
Wstęp
1. Uwarunkowania i specyfika marketingu międzynarodowego
Czynniki ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw
Pojęcie marketingu międzynarodowego i jego elementy
2. Badania marketingowe rynku międzynarodowego
Pojęcie i specyfika badań
Rodzaje badań
Źródła informacji i metody badań
3. Etapy strategii na rynku międzynarodowym
Określenie strategii internacjonalizacyjnej przedsiębiorstwa
Ocena i selekcja rynków zagranicznych
Określenie celów działania na rynku zagranicznym
Ustalenie sposobów wejścia na rynek zagraniczny
Ustalenie działań funkcjonalnych przedsiębiorstwa
Koordynacja działań
Realizacja strategii i kontrola
4. Wejście przedsiębiorstwa na wybrane rynki zagraniczne
Ocena i selekcja rynków zagranicznych
Formy wejścia
5. Charakterystyka form działania przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym
Działania eksportowe
Handel wymienny
Wybrane rodzaje ryzyka transakcji eksportowych i sposoby jego ograniczania
Działania kooperacyjne bez zaangażowania kapitału
Działania kooperacyjne z zaangażowaniem kapitału
Inwestycje bezpośrednie
6. Strategie funkcjonalne przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym
Strategie marketingowe
Pozostałe strategie funkcjonalne
7. Strategia marketing mix na rynku międzynarodowym i jej elementy
Polityka produktu
Polityka cenowa
Polityka dystrybucji na rynku międzynarodowym
Polityka promocji przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym i jej elementy
8. Organizacja marketingu w przedsiębiorstwie działającym na rynku międzynarodowym
9. Strategie ekspansji polskich firm na rynki zagraniczne.
Studia przypadków
Formy wejścia polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne
Grupa Maspex Wadowice
Grupa Mokate
Amica Wronki SA
PKN Orlen SA
Grupa Selena
Grupa Can-Pack
Polskie przedsiębiorstwa z branży kosmetycznej (Dr Irena Eris, Kolastyna)
Solaris Bus & Coach
Polskie przedsiębiorstwa z branży meblarskiej (Grupa Forte, Grupa Nowy Styl)
Polskie przedsiębiorstwa z branży odzieżowej i obuwniczej (LPP SA, Redan, KAN, Gino Rossi)
Grupa Atlas SA
Grupa Koelner
10. Strategie marketingowe zagranicznych firm na rynku międzynarodowym.
Studia przypadków
McDonald's Corporation
IKEA
Nike Inc.
Avon
Benetton Group
Koncern Bertelsmann na polskim rynku
Strategia wejścia na polski rynek firmy Stollwerck
Strategia wejścia na polski rynek firmy Cadbury
Strategia wejścia na polski rynek firm Algida i Schöller
Zakończenie
Literatura
Indeks